Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723 |
Resumo: | This study aims to describe the offer of subjects in the Area of Dance in the curricular structures of the bachelor's and licentiate degree courses in Physical Education of Brazilian federal and state universities. This is a research of quantitative approach, of documentary type, in which its source is from the "e-MEC" database of Ministry of Education. Evidence has revealed the predominance of the offer of only one subject, of a mandatory nature, regardless of the course and geographic region. Rethinking curricular structures is recommended to leverage the application and expand the possibilities of theoretical-practical transposition in the Area of Dance in the initial training in Physical Education. |
id |
UNICAMP-18_6de6ae07e2b56121574013ce6b924a74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671723 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training CurriculumPassos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação físicaPassos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação físicaDançaEducação Física e treinamentoEducação superiorCurrículoDançaEducação física e treinamentoEducação superiorCurrículoDancePhysical education and trainingHigher educationCurriculumThis study aims to describe the offer of subjects in the Area of Dance in the curricular structures of the bachelor's and licentiate degree courses in Physical Education of Brazilian federal and state universities. This is a research of quantitative approach, of documentary type, in which its source is from the "e-MEC" database of Ministry of Education. Evidence has revealed the predominance of the offer of only one subject, of a mandatory nature, regardless of the course and geographic region. Rethinking curricular structures is recommended to leverage the application and expand the possibilities of theoretical-practical transposition in the Area of Dance in the initial training in Physical Education.O estudo objetiva descrever a oferta de disciplinas na Área da Dança nas estruturas curriculares dos cursos de bacharelado e de licenciatura em Educação Física de universidades federais e estaduais brasileiras. Trata-se de pesquisa de abordagem quantitativa, do tipo documental, que toma como fonte a base de dados “e-MEC” do Ministério da Educação. As evidências revelaram o predomínio da oferta de apenas uma disciplina, de caráter obrigatório, independente do curso e região geográfica. Repensar as estruturas curriculares é recomendado para potencializar a aplicação e ampliar as possibilidades de transposição teórico-prática na Área da Dança na formação inicial em Educação Física.O estudo objetiva descrever a oferta de disciplinas na Área da Dança nas estruturas curriculares dos cursos de bacharelado e de licenciatura em Educação Física de universidades federais e estaduais brasileiras. Trata-se de pesquisa de abordagem quantitativa, do tipo documental, que toma como fonte a base de dados “e-MEC” do Ministério da Educação. As evidências revelaram o predomínio da oferta de apenas uma disciplina, de caráter obrigatório, independente do curso e região geográfica. Repensar as estruturas curriculares é recomendado para potencializar a aplicação e ampliar as possibilidades de transposição teórico-prática na Área da Dança na formação inicial em Educação Física.Universidade Estadual de Campinas2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100231980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723/30698https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723/30699Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, AllanaBackes, Ana FláviaManta, Sofia WolkerResende, RuiFarias, Gelcemar OliveiraNascimento, Juarez Vieira do 2023-02-24T19:36:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671723Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T19:36:27Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum Passos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação física Passos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação física |
title |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum |
spellingShingle |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum Alencar, Allana Dança Educação Física e treinamento Educação superior Currículo Dança Educação física e treinamento Educação superior Currículo Dance Physical education and training Higher education Curriculum |
title_short |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum |
title_full |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum |
title_fullStr |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum |
title_full_unstemmed |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum |
title_sort |
Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum |
author |
Alencar, Allana |
author_facet |
Alencar, Allana Backes, Ana Flávia Manta, Sofia Wolker Resende, Rui Farias, Gelcemar Oliveira Nascimento, Juarez Vieira do |
author_role |
author |
author2 |
Backes, Ana Flávia Manta, Sofia Wolker Resende, Rui Farias, Gelcemar Oliveira Nascimento, Juarez Vieira do |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alencar, Allana Backes, Ana Flávia Manta, Sofia Wolker Resende, Rui Farias, Gelcemar Oliveira Nascimento, Juarez Vieira do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dança Educação Física e treinamento Educação superior Currículo Dança Educação física e treinamento Educação superior Currículo Dance Physical education and training Higher education Curriculum |
topic |
Dança Educação Física e treinamento Educação superior Currículo Dança Educação física e treinamento Educação superior Currículo Dance Physical education and training Higher education Curriculum |
description |
This study aims to describe the offer of subjects in the Area of Dance in the curricular structures of the bachelor's and licentiate degree courses in Physical Education of Brazilian federal and state universities. This is a research of quantitative approach, of documentary type, in which its source is from the "e-MEC" database of Ministry of Education. Evidence has revealed the predominance of the offer of only one subject, of a mandatory nature, regardless of the course and geographic region. Rethinking curricular structures is recommended to leverage the application and expand the possibilities of theoretical-practical transposition in the Area of Dance in the initial training in Physical Education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723/30698 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723/30699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pró-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190201294848 |