Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407
Resumo: This article proposes the incorporation of two categories of analysis – gender and territory – to the reflection on mathematical practices carried out by students of the Youth and Adult Education (in Portuguese, Educação de Pessoas Jovens e Adultas, EJA). The theoretical framework establishes a dialogue between the fields of Mathematics Education, Geography and Gender Studies to analyze the empirical material produced through the observation of mathematics classes and interviews with recyclable materials collectors, aged between 18 and 69, who participated in an EJA project in an Association. The text exposes the tensions between the desire for uniformity of the mathematical practices of the school territory and the heterogeneity of these practices in the territories of the house and of the work. The abdication of the understanding of the symbolic, the economic and the political marks of these territories, determines the silencing of other mathematical practices in the school context, increasing the inequality of gender relations.
id UNICAMP-18_79a9fd65543789da9dc57caacec69866
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656407
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult EducationCenas de uma aula de matemática: território e relações de gênero na EJAGenderMathematicsYouth and adult educationTerritoryGêneroEJAMatemáticaTerritórioThis article proposes the incorporation of two categories of analysis – gender and territory – to the reflection on mathematical practices carried out by students of the Youth and Adult Education (in Portuguese, Educação de Pessoas Jovens e Adultas, EJA). The theoretical framework establishes a dialogue between the fields of Mathematics Education, Geography and Gender Studies to analyze the empirical material produced through the observation of mathematics classes and interviews with recyclable materials collectors, aged between 18 and 69, who participated in an EJA project in an Association. The text exposes the tensions between the desire for uniformity of the mathematical practices of the school territory and the heterogeneity of these practices in the territories of the house and of the work. The abdication of the understanding of the symbolic, the economic and the political marks of these territories, determines the silencing of other mathematical practices in the school context, increasing the inequality of gender relations.Neste artigo, propõe-se a incorporação de duas categorias de análise – gênero e território – à reflexão sobre práticas matemáticas protagonizadas por estudantes da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA). O referencial teórico estabelece um diálogo entre os campos da Educação Matemática, da Geografia e dos Estudos de Gênero para analisar o material empírico produzido por meio de observações das aulas de matemática e de entrevistas com catadoras e catadores de materiais recicláveis, com idade entre 18 e 69 anos, que participavam de um projeto de EJA numa Associação. O texto expõe as tensões entre o desejo de uniformidade das práticas matemáticas do território escolar e a heterogeneidade dessas práticas nos territórios da casa e do trabalho. Abdicar da compreensão das marcas simbólicas, econômicas e políticas desses territórios determina o silenciamento de práticas matemáticas outras no contexto escolar, aumentando a desigualdade das relações de gênero.Universidade Estadual de Campinas2018-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 138-163Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 138-163Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 138-1631980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407/21211Brazil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2018 Pro-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Maria Celeste Reis Fernandes de Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis2019-08-30T17:28:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656407Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2019-08-30T17:28:52Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
Cenas de uma aula de matemática: território e relações de gênero na EJA
title Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
spellingShingle Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
Gender
Mathematics
Youth and adult education
Territory
Gênero
EJA
Matemática
Território
title_short Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
title_full Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
title_fullStr Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
title_full_unstemmed Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
title_sort Scenes of a Mathematics class: territory and gender relations in Youth and Adult Education
author Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
author_facet Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
author_role author
author2 Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
Fonseca, Maria da Conceição Ferreira Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Mathematics
Youth and adult education
Territory
Gênero
EJA
Matemática
Território
topic Gender
Mathematics
Youth and adult education
Territory
Gênero
EJA
Matemática
Território
description This article proposes the incorporation of two categories of analysis – gender and territory – to the reflection on mathematical practices carried out by students of the Youth and Adult Education (in Portuguese, Educação de Pessoas Jovens e Adultas, EJA). The theoretical framework establishes a dialogue between the fields of Mathematics Education, Geography and Gender Studies to analyze the empirical material produced through the observation of mathematics classes and interviews with recyclable materials collectors, aged between 18 and 69, who participated in an EJA project in an Association. The text exposes the tensions between the desire for uniformity of the mathematical practices of the school territory and the heterogeneity of these practices in the territories of the house and of the work. The abdication of the understanding of the symbolic, the economic and the political marks of these territories, determines the silencing of other mathematical practices in the school context, increasing the inequality of gender relations.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8656407/21211
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Pro-Posições
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 29 No. 3 (2018): set./dez.; 138-163
Pro-Posições; Vol. 29 Núm. 3 (2018): set./dez.; 138-163
Pro-Posições; v. 29 n. 3 (2018): set./dez.; 138-163
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217188900012032