The interdisciplinarity in the professional internship in a physical education course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Wladimir Barbosa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gomes, Ricardo José, Oliveira, Rogério Cruz de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660670
Resumo: Since 1997, Physical Education is recognized as a health profession. However, the professional training has been limited. In this sense, Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista has been attempting to overcome it with professional training based on interdisciplinarity and interprofessionality. Thus, the aim of this study was to comprehend the concept of interdisciplinarity from this university’s Physical Education students involved with professionalinternship. For this purpose, we designed a documental research that analyzed 22 final reports made by study participants. The analysis was made with non-aprioristic method. We found that there is no unanimity about the concept of interdisciplinarity from the students’ point of view, and it was revealing of weaknesses and limitations. However, this scenario points to the dialogue with other fields of knowledge and professions as well. Thus, we conclude that the interdisciplinarity internship training in this institution still has a long and promising path to go.
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spelling The interdisciplinarity in the professional internship in a physical education course La interdisciplinariedad en la práctica supervisada de un curso de educación física A interdisciplinaridade no estágio supervisionado de um curso de educação físicaPhysical educationProfessional qualificationPhaseInterdisciplinarityCheersEducación FísicaFormación profesionalPrácticasInterdisciplinariedadSaludEducação físicaFormação profissionalEstágioInterdisciplinaridadeSaúdeSince 1997, Physical Education is recognized as a health profession. However, the professional training has been limited. In this sense, Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista has been attempting to overcome it with professional training based on interdisciplinarity and interprofessionality. Thus, the aim of this study was to comprehend the concept of interdisciplinarity from this university’s Physical Education students involved with professionalinternship. For this purpose, we designed a documental research that analyzed 22 final reports made by study participants. The analysis was made with non-aprioristic method. We found that there is no unanimity about the concept of interdisciplinarity from the students’ point of view, and it was revealing of weaknesses and limitations. However, this scenario points to the dialogue with other fields of knowledge and professions as well. Thus, we conclude that the interdisciplinarity internship training in this institution still has a long and promising path to go.La educación física ha sido reconocida como una profesión de la salud desde 1997. Sin embargo, la formación profesional tiene límites. En este contexto, la Universidad Federal de São Paulo - Campus Baixada Santista ha tratado de llenar este vacío con capacitación basada en la interprofesionalidad y la interdisciplinariedad. Por lo tanto, el objetivo del estudio fue analizar el concepto de interdisciplinariedad en el contexto de la etapa de capacitación profesional supervisada del curso de Educación Física de la institución desde la perspectiva del estudiante. Se desarrolló una investigación documental cualitativa basada en los informes de pasantías finales de 22 estudiantes que participaron en el estudio. El análisis de los datos se realizó por categorías no a priori. Los resultados mostraron que el concepto de interdisciplinariedad desde el punto de vista del estudiante no es consensuado y demuestra que revela debilidades y limitaciones. Sin embargo, también apunta al diálogo con otras áreas y profesiones. Por lo tanto, se concluye que la formación en la etapa interdisciplinaria de la institución tiene un camino prometedor.A Educação Física é reconhecida como profissão da Saúde desde 1997. Entretanto, a formação profissional possui limites. Nesse contexto, a Universidade Federal de São Paulo – Campus Baixada Santista tem buscado suprir essa lacuna com uma formação pautada na interprofissionalidade e interdisciplinaridade. Assim, o objetivo do estudo consistiu em analisar o conceito de interdisciplinaridade no contexto do estágio supervisionado profissionalizante do curso de Educação Física da instituição sob a ótica discente. Foi desenvolvida uma pesquisa documental qualitativa a partir dos relatórios finais de estágio de 22 estudantes participantes do estudo. A análise dos dados se deu por categorias não apriorísticas. Os resultados mostraram que o conceito de interdisciplinaridade na ótica discente não é consensual e se mostra revelador de fragilidades e limitações. Entretanto, também aponta para o diálogo com outras áreas e profissões. Assim, conclui-se que aformação no estágio interdisciplinar da instituição possui um caminho promissor a percorrer.Universidade Estadual de Campinas2020-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660670Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180030Pro-Posições; Vol. 31 (2020): Publicação Contínua; e20180030Pro-Posições; v. 31 (2020): Publicação Contínua; e201800301980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8660670/22727Brazil; 1997Brasil; 1997Brasil; 1997Copyright (c) 2020 Pró-Posiçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessReis, Wladimir BarbosaGomes, Ricardo JoséOliveira, Rogério Cruz de2022-03-18T18:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8660670Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:50Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
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