Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Souza, Ana Paula Gestoso de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256
Resumo: Considering the theoretical references on the teaching knowledge base, conversations between teachers, and the teacher's thoughts, we analyze the formative practice of an experienced teacher while acting as a mentor to a novice teacher in an induction program. We conducted a descriptive-analytical exploratory case study about the virtual interactions established between them. The analysis of the mentor’s written narrative unveils her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novice. The analysis of the mentor's written narratives revealed her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novices' practices and the problems she faced. The reflective processes encouraged the mentee to look at her practice, design alternative ways of acting, and implement them.
id UNICAMP-18_f75c87df2ef5d30471a336eb466c58b1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672256
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case studyPrácticas de formación de una maestra experta en un programa de inducción: un estudio de casoPráticas formativas de uma professora experiente num programa de indução: um estudo de casoTeacher educatorProfessional experienceTeaching practicesInductionFormador de docentesExperiencia professionalPráctica docenteInducciónFormador de docentesExperiência profissionalPrática docenteInduçãoConsidering the theoretical references on the teaching knowledge base, conversations between teachers, and the teacher's thoughts, we analyze the formative practice of an experienced teacher while acting as a mentor to a novice teacher in an induction program. We conducted a descriptive-analytical exploratory case study about the virtual interactions established between them. The analysis of the mentor’s written narrative unveils her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novice. The analysis of the mentor's written narratives revealed her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novices' practices and the problems she faced. The reflective processes encouraged the mentee to look at her practice, design alternative ways of acting, and implement them.Considerando las referencias teóricas sobre la base de conocimiento para la enseñanza, las conversaciones entre los maestros y el pensamiento del maestro, se analizan las prácticas de formación de una maestra experta, en su función de mentora de una maestra principiante, en un programa de inducción, se realizó un estudio de caso exploratorio descriptivo-analítico sobre las interacciones virtuales establecidas entre ellas. El análisis de las narrativas escritas de estas interacciones reveló el razonamiento pedagógico de la mentora a través de varias acciones de formación destinadas a visualizar las prácticas y circunscribir los problemas que enfrenta la principiante. También reveló que la promoción de procesos reflexivos motivaron la principiante a mirar su propia práctica, diseñar formas alternativas de actuación y adoptar nuevas prácticas.Considerando referências teóricas sobre a base de conhecimento para o ensino, conversas entre professores e pensamento do professor, analisam-se as práticas formativas de uma professora experiente, em sua atuação como mentora de uma professora iniciante em um programa de indução. Realizou-se um estudo de caso exploratório de natureza descritiva-analítica sobre interações virtuais estabelecidas entre elas. A análise de narrativas escritas dessa mentora revelou seu raciocínio pedagógico por meio de diversas ações formativas relacionadas à visualização das práticas e circunscrição dos problemas enfrentados pela iniciante. Desvelou, ainda, que a promoção de processos reflexivos incentivou a iniciante a olhar a própria prática, a projetar formas alternativas de atuação e a experimentá-las.Universidade Estadual de Campinas2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e2020000621980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256/31096https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256/31097Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessReali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Souza, Ana Paula Gestoso de 2023-02-06T20:02:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672256Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-06T20:02:56Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
Prácticas de formación de una maestra experta en un programa de inducción: un estudio de caso
Práticas formativas de uma professora experiente num programa de indução: um estudo de caso
title Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
spellingShingle Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Teacher educator
Professional experience
Teaching practices
Induction
Formador de docentes
Experiencia professional
Práctica docente
Inducción
Formador de docentes
Experiência profissional
Prática docente
Indução
title_short Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
title_full Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
title_fullStr Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
title_full_unstemmed Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
title_sort Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
author Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
author_facet Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Souza, Ana Paula Gestoso de
author_role author
author2 Souza, Ana Paula Gestoso de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues
Souza, Ana Paula Gestoso de
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher educator
Professional experience
Teaching practices
Induction
Formador de docentes
Experiencia professional
Práctica docente
Inducción
Formador de docentes
Experiência profissional
Prática docente
Indução
topic Teacher educator
Professional experience
Teaching practices
Induction
Formador de docentes
Experiencia professional
Práctica docente
Inducción
Formador de docentes
Experiência profissional
Prática docente
Indução
description Considering the theoretical references on the teaching knowledge base, conversations between teachers, and the teacher's thoughts, we analyze the formative practice of an experienced teacher while acting as a mentor to a novice teacher in an induction program. We conducted a descriptive-analytical exploratory case study about the virtual interactions established between them. The analysis of the mentor’s written narrative unveils her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novice. The analysis of the mentor's written narratives revealed her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novices' practices and the problems she faced. The reflective processes encouraged the mentee to look at her practice, design alternative ways of acting, and implement them.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256/31096
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256/31097
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pro-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190424641536