Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256 |
Resumo: | Considering the theoretical references on the teaching knowledge base, conversations between teachers, and the teacher's thoughts, we analyze the formative practice of an experienced teacher while acting as a mentor to a novice teacher in an induction program. We conducted a descriptive-analytical exploratory case study about the virtual interactions established between them. The analysis of the mentor’s written narrative unveils her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novice. The analysis of the mentor's written narratives revealed her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novices' practices and the problems she faced. The reflective processes encouraged the mentee to look at her practice, design alternative ways of acting, and implement them. |
id |
UNICAMP-18_f75c87df2ef5d30471a336eb466c58b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672256 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case studyPrácticas de formación de una maestra experta en un programa de inducción: un estudio de casoPráticas formativas de uma professora experiente num programa de indução: um estudo de casoTeacher educatorProfessional experienceTeaching practicesInductionFormador de docentesExperiencia professionalPráctica docenteInducciónFormador de docentesExperiência profissionalPrática docenteInduçãoConsidering the theoretical references on the teaching knowledge base, conversations between teachers, and the teacher's thoughts, we analyze the formative practice of an experienced teacher while acting as a mentor to a novice teacher in an induction program. We conducted a descriptive-analytical exploratory case study about the virtual interactions established between them. The analysis of the mentor’s written narrative unveils her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novice. The analysis of the mentor's written narratives revealed her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novices' practices and the problems she faced. The reflective processes encouraged the mentee to look at her practice, design alternative ways of acting, and implement them.Considerando las referencias teóricas sobre la base de conocimiento para la enseñanza, las conversaciones entre los maestros y el pensamiento del maestro, se analizan las prácticas de formación de una maestra experta, en su función de mentora de una maestra principiante, en un programa de inducción, se realizó un estudio de caso exploratorio descriptivo-analítico sobre las interacciones virtuales establecidas entre ellas. El análisis de las narrativas escritas de estas interacciones reveló el razonamiento pedagógico de la mentora a través de varias acciones de formación destinadas a visualizar las prácticas y circunscribir los problemas que enfrenta la principiante. También reveló que la promoción de procesos reflexivos motivaron la principiante a mirar su propia práctica, diseñar formas alternativas de actuación y adoptar nuevas prácticas.Considerando referências teóricas sobre a base de conhecimento para o ensino, conversas entre professores e pensamento do professor, analisam-se as práticas formativas de uma professora experiente, em sua atuação como mentora de uma professora iniciante em um programa de indução. Realizou-se um estudo de caso exploratório de natureza descritiva-analítica sobre interações virtuais estabelecidas entre elas. A análise de narrativas escritas dessa mentora revelou seu raciocínio pedagógico por meio de diversas ações formativas relacionadas à visualização das práticas e circunscrição dos problemas enfrentados pela iniciante. Desvelou, ainda, que a promoção de processos reflexivos incentivou a iniciante a olhar a própria prática, a projetar formas alternativas de atuação e a experimentá-las.Universidade Estadual de Campinas2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e2020000621980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256/31096https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256/31097Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessReali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Souza, Ana Paula Gestoso de 2023-02-06T20:02:56Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8672256Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-06T20:02:56Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study Prácticas de formación de una maestra experta en un programa de inducción: un estudio de caso Práticas formativas de uma professora experiente num programa de indução: um estudo de caso |
title |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study |
spellingShingle |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Teacher educator Professional experience Teaching practices Induction Formador de docentes Experiencia professional Práctica docente Inducción Formador de docentes Experiência profissional Prática docente Indução |
title_short |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study |
title_full |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study |
title_fullStr |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study |
title_full_unstemmed |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study |
title_sort |
Teacher education practices of an experienced teacher in an induction program: a case study |
author |
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues |
author_facet |
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Souza, Ana Paula Gestoso de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Ana Paula Gestoso de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reali, Aline Maria de Medeiros Rodrigues Souza, Ana Paula Gestoso de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher educator Professional experience Teaching practices Induction Formador de docentes Experiencia professional Práctica docente Inducción Formador de docentes Experiência profissional Prática docente Indução |
topic |
Teacher educator Professional experience Teaching practices Induction Formador de docentes Experiencia professional Práctica docente Inducción Formador de docentes Experiência profissional Prática docente Indução |
description |
Considering the theoretical references on the teaching knowledge base, conversations between teachers, and the teacher's thoughts, we analyze the formative practice of an experienced teacher while acting as a mentor to a novice teacher in an induction program. We conducted a descriptive-analytical exploratory case study about the virtual interactions established between them. The analysis of the mentor’s written narrative unveils her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novice. The analysis of the mentor's written narratives revealed her pedagogical reasoning through several formative actions related to the novices' practices and the problems she faced. The reflective processes encouraged the mentee to look at her practice, design alternative ways of acting, and implement them. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256/31096 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8672256/31097 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202000062 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190424641536 |