To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vitorino, Artur José Renda
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Montanari, Paula Bernadete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334
Resumo: As from the teachings of Michel Foucault about self-government , it was made an analysis of the national magazine titled Raça Brasil , whose target audience is the black Brazilian with a view to show the didactic and pedagogical devices present in the magazine. To evaluate this discourse, it was analyzed a set of fifteen magazines which covered the period of January 2000 to May 2001 , where it was choose an edition for  research through Foucaultian concepts , comparing the results with the bibliography. It indicated that the Raça Brasilmagazine, from the devices dotted throughout the article, intends to model the Brazilian black identity, which has is common among its members the culture and memory called african-Brazilian, proposing thus, in the society, a taxonomy between blacks and whites. In short, was made an effort of the analysis about the discourse and commercials present in the highlighted number , pretending to understand what the magazine sees as "Black Brazilian" and what features, proposed in its discourse, about Brazilian black identity.
id UNICAMP-19_8d6f21f1002265ce1ec40268cd0c013f
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1334
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazineProducirse negro en brasil: un estudio de los dispositivos didáctico-pedagógicos presentes en la revista raça brasilProduzir-se negro no Brasil: estudo dos dispositivos didático-pedagógicos na revista Raça BrasilEducation. Identity. Race.Educacíon. Identidad. Raza.Educação. Identidade. Raça.Pedagogias MultiplicadasAs from the teachings of Michel Foucault about self-government , it was made an analysis of the national magazine titled Raça Brasil , whose target audience is the black Brazilian with a view to show the didactic and pedagogical devices present in the magazine. To evaluate this discourse, it was analyzed a set of fifteen magazines which covered the period of January 2000 to May 2001 , where it was choose an edition for  research through Foucaultian concepts , comparing the results with the bibliography. It indicated that the Raça Brasilmagazine, from the devices dotted throughout the article, intends to model the Brazilian black identity, which has is common among its members the culture and memory called african-Brazilian, proposing thus, in the society, a taxonomy between blacks and whites. In short, was made an effort of the analysis about the discourse and commercials present in the highlighted number , pretending to understand what the magazine sees as "Black Brazilian" and what features, proposed in its discourse, about Brazilian black identity.A partir de las enseñanzas de Michel Foucault y el autogobierno, se hizo un análisis de la revista nacional titulado "Raça Brasil" , cuyo público objetivo es el negro brasileño, con el fin de mostrar los dispositivos de didáctico-pedagógicos presentes en la revista. Para evaluar este discurso se analizó un conjunto de quince revistas que cubrían el período entre enero de 2000 mayo de 2001. Esto se puso de relieve un problema para la investigación , para lo cual se marchó conceptos de Foucault , comparando los resultados con la bibliografía. La investigación indica que la revista Raça Brasil, desde los dispositivos de puntos en todo el texto , que trata de modelar la identidad negra brasileña , que es común entre los miembros de la cultura y la memoria que se llama afro- brasileña , proponiendo, así, en la sociedad , una taxonomía entre negros y blancos. En definitiva, un esfuerzo se hizo el análisis del discurso y comerciales presentes en el número resaltado, fingiendo entender lo que la revista considera "Negro Brasileño" y qué características se propone en su discurso sobre la identidad negra Brasileña.A partir dos ensinamentos de Michel Foucault quanto ao autogoverno, foi realizada uma análise da revista de circulação nacional intitulada “Raça Brasil”, cujo público-alvo é o negro brasileiro, com vistas a mostrar os dispositivos didático-pedagógicos presentes no periódico. Para avaliar tal discurso, foi analisado um conjunto de quinze revistas que abarcaram o período de janeiro de 2000 a maio de 2001. Deste, foi destacada uma edição para investigação, para a qual se partiu de conceitos foucaultianos, confrontando os resultados com a bibliografia levantada. A investigação indicou que a revista Raça Brasil, a partir dos dispositivos pontuados ao longo do texto, enseja modelar a identidade negra brasileira, a qual tem por comum entre seus integrantes a cultura e a memória denominadas afro-brasileiras, propondo assim, na sociedade, uma taxionomia entre negros e brancos. Em suma, foi feito um esforço de análise do discurso e dos anúncios publicitários presentes no número destacado, pretendendo entender o que a revista concebe por “negro brasileiro” e quais as características, propostas em seu discurso, a respeito de uma identidade negra brasileira.Universidade Estadual de Campinas2014-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPequisa Históricaapplication/pdfimage/jpeghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/133410.20396/etd.v16i1.1334ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-1531676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334/19464Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessVitorino, Artur José RendaMontanari, Paula Bernadete2017-10-10T10:51:08Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1334Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:12.405136ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
Producirse negro en brasil: un estudio de los dispositivos didáctico-pedagógicos presentes en la revista raça brasil
Produzir-se negro no Brasil: estudo dos dispositivos didático-pedagógicos na revista Raça Brasil
title To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
spellingShingle To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
Vitorino, Artur José Renda
Education. Identity. Race.
Educacíon. Identidad. Raza.
Educação. Identidade. Raça.
Pedagogias Multiplicadas
title_short To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
title_full To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
title_fullStr To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
title_full_unstemmed To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
title_sort To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
author Vitorino, Artur José Renda
author_facet Vitorino, Artur José Renda
Montanari, Paula Bernadete
author_role author
author2 Montanari, Paula Bernadete
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vitorino, Artur José Renda
Montanari, Paula Bernadete
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Identity. Race.
Educacíon. Identidad. Raza.
Educação. Identidade. Raça.
Pedagogias Multiplicadas
topic Education. Identity. Race.
Educacíon. Identidad. Raza.
Educação. Identidade. Raça.
Pedagogias Multiplicadas
description As from the teachings of Michel Foucault about self-government , it was made an analysis of the national magazine titled Raça Brasil , whose target audience is the black Brazilian with a view to show the didactic and pedagogical devices present in the magazine. To evaluate this discourse, it was analyzed a set of fifteen magazines which covered the period of January 2000 to May 2001 , where it was choose an edition for  research through Foucaultian concepts , comparing the results with the bibliography. It indicated that the Raça Brasilmagazine, from the devices dotted throughout the article, intends to model the Brazilian black identity, which has is common among its members the culture and memory called african-Brazilian, proposing thus, in the society, a taxonomy between blacks and whites. In short, was made an effort of the analysis about the discourse and commercials present in the highlighted number , pretending to understand what the magazine sees as "Black Brazilian" and what features, proposed in its discourse, about Brazilian black identity.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pequisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334
10.20396/etd.v16i1.1334
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334
identifier_str_mv 10.20396/etd.v16i1.1334
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334/19464
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
image/jpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652961284096