To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334 |
Resumo: | As from the teachings of Michel Foucault about self-government , it was made an analysis of the national magazine titled Raça Brasil , whose target audience is the black Brazilian with a view to show the didactic and pedagogical devices present in the magazine. To evaluate this discourse, it was analyzed a set of fifteen magazines which covered the period of January 2000 to May 2001 , where it was choose an edition for research through Foucaultian concepts , comparing the results with the bibliography. It indicated that the Raça Brasilmagazine, from the devices dotted throughout the article, intends to model the Brazilian black identity, which has is common among its members the culture and memory called african-Brazilian, proposing thus, in the society, a taxonomy between blacks and whites. In short, was made an effort of the analysis about the discourse and commercials present in the highlighted number , pretending to understand what the magazine sees as "Black Brazilian" and what features, proposed in its discourse, about Brazilian black identity. |
id |
UNICAMP-19_8d6f21f1002265ce1ec40268cd0c013f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1334 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazineProducirse negro en brasil: un estudio de los dispositivos didáctico-pedagógicos presentes en la revista raça brasilProduzir-se negro no Brasil: estudo dos dispositivos didático-pedagógicos na revista Raça BrasilEducation. Identity. Race.Educacíon. Identidad. Raza.Educação. Identidade. Raça.Pedagogias MultiplicadasAs from the teachings of Michel Foucault about self-government , it was made an analysis of the national magazine titled Raça Brasil , whose target audience is the black Brazilian with a view to show the didactic and pedagogical devices present in the magazine. To evaluate this discourse, it was analyzed a set of fifteen magazines which covered the period of January 2000 to May 2001 , where it was choose an edition for research through Foucaultian concepts , comparing the results with the bibliography. It indicated that the Raça Brasilmagazine, from the devices dotted throughout the article, intends to model the Brazilian black identity, which has is common among its members the culture and memory called african-Brazilian, proposing thus, in the society, a taxonomy between blacks and whites. In short, was made an effort of the analysis about the discourse and commercials present in the highlighted number , pretending to understand what the magazine sees as "Black Brazilian" and what features, proposed in its discourse, about Brazilian black identity.A partir de las enseñanzas de Michel Foucault y el autogobierno, se hizo un análisis de la revista nacional titulado "Raça Brasil" , cuyo público objetivo es el negro brasileño, con el fin de mostrar los dispositivos de didáctico-pedagógicos presentes en la revista. Para evaluar este discurso se analizó un conjunto de quince revistas que cubrían el período entre enero de 2000 mayo de 2001. Esto se puso de relieve un problema para la investigación , para lo cual se marchó conceptos de Foucault , comparando los resultados con la bibliografía. La investigación indica que la revista Raça Brasil, desde los dispositivos de puntos en todo el texto , que trata de modelar la identidad negra brasileña , que es común entre los miembros de la cultura y la memoria que se llama afro- brasileña , proponiendo, así, en la sociedad , una taxonomía entre negros y blancos. En definitiva, un esfuerzo se hizo el análisis del discurso y comerciales presentes en el número resaltado, fingiendo entender lo que la revista considera "Negro Brasileño" y qué características se propone en su discurso sobre la identidad negra Brasileña.A partir dos ensinamentos de Michel Foucault quanto ao autogoverno, foi realizada uma análise da revista de circulação nacional intitulada “Raça Brasil”, cujo público-alvo é o negro brasileiro, com vistas a mostrar os dispositivos didático-pedagógicos presentes no periódico. Para avaliar tal discurso, foi analisado um conjunto de quinze revistas que abarcaram o período de janeiro de 2000 a maio de 2001. Deste, foi destacada uma edição para investigação, para a qual se partiu de conceitos foucaultianos, confrontando os resultados com a bibliografia levantada. A investigação indicou que a revista Raça Brasil, a partir dos dispositivos pontuados ao longo do texto, enseja modelar a identidade negra brasileira, a qual tem por comum entre seus integrantes a cultura e a memória denominadas afro-brasileiras, propondo assim, na sociedade, uma taxionomia entre negros e brancos. Em suma, foi feito um esforço de análise do discurso e dos anúncios publicitários presentes no número destacado, pretendendo entender o que a revista concebe por “negro brasileiro” e quais as características, propostas em seu discurso, a respeito de uma identidade negra brasileira.Universidade Estadual de Campinas2014-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPequisa Históricaapplication/pdfimage/jpeghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/133410.20396/etd.v16i1.1334ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-1531676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334/19464Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessVitorino, Artur José RendaMontanari, Paula Bernadete2017-10-10T10:51:08Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1334Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:12.405136ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine Producirse negro en brasil: un estudio de los dispositivos didáctico-pedagógicos presentes en la revista raça brasil Produzir-se negro no Brasil: estudo dos dispositivos didático-pedagógicos na revista Raça Brasil |
title |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine |
spellingShingle |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine Vitorino, Artur José Renda Education. Identity. Race. Educacíon. Identidad. Raza. Educação. Identidade. Raça. Pedagogias Multiplicadas |
title_short |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine |
title_full |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine |
title_fullStr |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine |
title_full_unstemmed |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine |
title_sort |
To self produce black at brazil: a study of the didatic and pedagogical devices present in raça brasil magazine |
author |
Vitorino, Artur José Renda |
author_facet |
Vitorino, Artur José Renda Montanari, Paula Bernadete |
author_role |
author |
author2 |
Montanari, Paula Bernadete |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vitorino, Artur José Renda Montanari, Paula Bernadete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Identity. Race. Educacíon. Identidad. Raza. Educação. Identidade. Raça. Pedagogias Multiplicadas |
topic |
Education. Identity. Race. Educacíon. Identidad. Raza. Educação. Identidade. Raça. Pedagogias Multiplicadas |
description |
As from the teachings of Michel Foucault about self-government , it was made an analysis of the national magazine titled Raça Brasil , whose target audience is the black Brazilian with a view to show the didactic and pedagogical devices present in the magazine. To evaluate this discourse, it was analyzed a set of fifteen magazines which covered the period of January 2000 to May 2001 , where it was choose an edition for research through Foucaultian concepts , comparing the results with the bibliography. It indicated that the Raça Brasilmagazine, from the devices dotted throughout the article, intends to model the Brazilian black identity, which has is common among its members the culture and memory called african-Brazilian, proposing thus, in the society, a taxonomy between blacks and whites. In short, was made an effort of the analysis about the discourse and commercials present in the highlighted number , pretending to understand what the magazine sees as "Black Brazilian" and what features, proposed in its discourse, about Brazilian black identity. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pequisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334 10.20396/etd.v16i1.1334 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v16i1.1334 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334/pdf https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1334/19464 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf image/jpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 16 n. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 No. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 16 Núm. 1 (2014): Pesquisa, desenvolvimento e formação na educação; 134-153 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652961284096 |