Conceptions of second graders about numerical writings and place value
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
DOI: | 10.20396/zet.v19i35.8646648 |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648 |
Resumo: | This article describes a research that accomplished nine second class students from Elementary School in a public school in the town of Erechim-RS. It aims to investigate conceptionsbuilt upon the children-numeric writing interaction that contributes for the construction of placevalue, using the clinical method of Piaget and Genetic Epistemology. The proposal interventionsimproved an advance of the children to a better understanding of the additive, multiplicativeprinciples and the “posicionality” principle. The research evidenced a higher advance regardingthe knowledge of the conventional numeric writing itself than regarding the comprehension ofplace value posicional and a mutual infl uence of both. The study shows that the notational system is not transparent to children and it needs a non-linear constructive process of conceptionstowards the comprehension of place value built as the didactic situations evoke refl ections and continuous consciousness about notations themselves and about the relations between writingsand groupings. |
id |
UNICAMP-21_0a4141465ad9ad54240eb451682e20dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646648 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
spelling |
Conceptions of second graders about numerical writings and place valueConcepções de alunos de 2ª série sobre escritas numéricas de milhares e valor posicionalValor posicionalSistema de numeração decimalNotações numéricasValor posicionalsistema de numeração ecimalnotações numéricasPlace valueDecimal numerical systemNumeric notationsThis article describes a research that accomplished nine second class students from Elementary School in a public school in the town of Erechim-RS. It aims to investigate conceptionsbuilt upon the children-numeric writing interaction that contributes for the construction of placevalue, using the clinical method of Piaget and Genetic Epistemology. The proposal interventionsimproved an advance of the children to a better understanding of the additive, multiplicativeprinciples and the “posicionality” principle. The research evidenced a higher advance regardingthe knowledge of the conventional numeric writing itself than regarding the comprehension ofplace value posicional and a mutual infl uence of both. The study shows that the notational system is not transparent to children and it needs a non-linear constructive process of conceptionstowards the comprehension of place value built as the didactic situations evoke refl ections and continuous consciousness about notations themselves and about the relations between writingsand groupings. O artigo descreve uma pesquisa fundamentada na Epistemologia Genética, realizada com nove alunos da segunda série do Ensino Fundamental de uma escola estadual do município de Erechim-RS. O objetivo central da pesquisa foi investigar concepções construídas na interação criança-escrita numérica que contribuem para a construção do valor posicional. Foram realizados pré e pós-testes e onze sessões de intervenção com nove alunos, utilizando o método clínico de Piaget. As intervenções propostas nas sessões da pesquisa favoreceram um avanço das crianças em direção à compreensão dos princípios aditivo, multiplicativo e de posicionalidade que caracterizam o sistema de numeração decimal. A pesquisa evidenciou um maior avanço dos sujeitos da pesquisa em relação ao domínio da escrita numérica convencional do que em relação à compreensão do valor posicional e uma mútua influência no desenvolvimento de ambos. Evidenciou também que as notações, por si sós, não são transparentes às crianças e que o aprendizado do valor posicional a partir da escrita numérica consiste num processo construtivo, não linear, de concepções em direção à compreensão do valor posicional, construídas à medida que as situações didáticas provocam reflexões e sucessivas tomadas de consciência sobre as notações em si e sobre as relações entre escritas e agrupamentos.Universidade Estadual de Campinas2011-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864664810.20396/zet.v19i35.8646648Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-1632176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648/13550Brazil; 2011Brasil; 2011Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAgranionih, Neila ToninDorneles, Beatriz Vargas2023-11-17T13:47:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646648Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-17T13:47:17Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions of second graders about numerical writings and place value Concepções de alunos de 2ª série sobre escritas numéricas de milhares e valor posicional |
title |
Conceptions of second graders about numerical writings and place value |
spellingShingle |
Conceptions of second graders about numerical writings and place value Conceptions of second graders about numerical writings and place value Agranionih, Neila Tonin Valor posicional Sistema de numeração decimal Notações numéricas Valor posicional sistema de numeração ecimal notações numéricas Place value Decimal numerical system Numeric notations Agranionih, Neila Tonin Valor posicional Sistema de numeração decimal Notações numéricas Valor posicional sistema de numeração ecimal notações numéricas Place value Decimal numerical system Numeric notations |
title_short |
Conceptions of second graders about numerical writings and place value |
title_full |
Conceptions of second graders about numerical writings and place value |
title_fullStr |
Conceptions of second graders about numerical writings and place value Conceptions of second graders about numerical writings and place value |
title_full_unstemmed |
Conceptions of second graders about numerical writings and place value Conceptions of second graders about numerical writings and place value |
title_sort |
Conceptions of second graders about numerical writings and place value |
author |
Agranionih, Neila Tonin |
author_facet |
Agranionih, Neila Tonin Agranionih, Neila Tonin Dorneles, Beatriz Vargas Dorneles, Beatriz Vargas |
author_role |
author |
author2 |
Dorneles, Beatriz Vargas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Agranionih, Neila Tonin Dorneles, Beatriz Vargas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Valor posicional Sistema de numeração decimal Notações numéricas Valor posicional sistema de numeração ecimal notações numéricas Place value Decimal numerical system Numeric notations |
topic |
Valor posicional Sistema de numeração decimal Notações numéricas Valor posicional sistema de numeração ecimal notações numéricas Place value Decimal numerical system Numeric notations |
description |
This article describes a research that accomplished nine second class students from Elementary School in a public school in the town of Erechim-RS. It aims to investigate conceptionsbuilt upon the children-numeric writing interaction that contributes for the construction of placevalue, using the clinical method of Piaget and Genetic Epistemology. The proposal interventionsimproved an advance of the children to a better understanding of the additive, multiplicativeprinciples and the “posicionality” principle. The research evidenced a higher advance regardingthe knowledge of the conventional numeric writing itself than regarding the comprehension ofplace value posicional and a mutual infl uence of both. The study shows that the notational system is not transparent to children and it needs a non-linear constructive process of conceptionstowards the comprehension of place value built as the didactic situations evoke refl ections and continuous consciousness about notations themselves and about the relations between writingsand groupings. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648 10.20396/zet.v19i35.8646648 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v19i35.8646648 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648/13550 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2011 Brasil; 2011 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163 Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163 Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1822181123582590976 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/zet.v19i35.8646648 |