Conceptions of second graders about numerical writings and place value

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Agranionih, Neila Tonin
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Dorneles, Beatriz Vargas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
DOI: 10.20396/zet.v19i35.8646648
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648
Resumo: This article describes a research that accomplished nine second class students from Elementary School in a public school in the town of Erechim-RS. It aims to investigate conceptionsbuilt upon the children-numeric writing interaction that contributes for the construction of placevalue, using the clinical method of Piaget and Genetic Epistemology. The proposal interventionsimproved an advance of the children to a better understanding of the additive, multiplicativeprinciples and the “posicionality” principle. The research evidenced a higher advance regardingthe knowledge of the conventional numeric writing itself than regarding the comprehension ofplace value posicional and a mutual infl uence of both. The study shows that the notational system is not transparent to children and it needs a non-linear constructive process of conceptionstowards the comprehension of place value built as the didactic situations evoke refl ections and continuous consciousness about notations themselves and about the relations between writingsand groupings. 
id UNICAMP-21_0a4141465ad9ad54240eb451682e20dc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646648
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
spelling Conceptions of second graders about numerical writings and place valueConcepções de alunos de 2ª série sobre escritas numéricas de milhares e valor posicionalValor posicionalSistema de numeração decimalNotações numéricasValor posicionalsistema de numeração ecimalnotações numéricasPlace valueDecimal numerical systemNumeric notationsThis article describes a research that accomplished nine second class students from Elementary School in a public school in the town of Erechim-RS. It aims to investigate conceptionsbuilt upon the children-numeric writing interaction that contributes for the construction of placevalue, using the clinical method of Piaget and Genetic Epistemology. The proposal interventionsimproved an advance of the children to a better understanding of the additive, multiplicativeprinciples and the “posicionality” principle. The research evidenced a higher advance regardingthe knowledge of the conventional numeric writing itself than regarding the comprehension ofplace value posicional and a mutual infl uence of both. The study shows that the notational system is not transparent to children and it needs a non-linear constructive process of conceptionstowards the comprehension of place value built as the didactic situations evoke refl ections and continuous consciousness about notations themselves and about the relations between writingsand groupings. O artigo descreve uma pesquisa fundamentada na Epistemologia Genética, realizada com nove alunos da segunda série do Ensino Fundamental de uma escola estadual do município de Erechim-RS. O objetivo central da pesquisa foi investigar concepções construídas na interação criança-escrita numérica que contribuem para a construção do valor posicional. Foram realizados pré e pós-testes e onze sessões de intervenção com nove alunos, utilizando o método clínico de Piaget. As intervenções propostas nas sessões da pesquisa favoreceram um avanço das crianças em direção à compreensão dos princípios aditivo, multiplicativo e de posicionalidade que caracterizam o sistema de numeração decimal. A pesquisa evidenciou um maior avanço dos sujeitos da pesquisa em relação ao domínio da escrita numérica convencional do que em relação à compreensão do valor posicional e uma mútua influência no desenvolvimento de ambos. Evidenciou também que as notações, por si sós, não são transparentes às crianças e que o aprendizado do valor posicional a partir da escrita numérica consiste num processo construtivo, não linear, de concepções em direção à compreensão do valor posicional, construídas à medida que as situações didáticas provocam reflexões e sucessivas tomadas de consciência sobre as notações em si e sobre as relações entre escritas e agrupamentos.Universidade Estadual de Campinas2011-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864664810.20396/zet.v19i35.8646648Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-1632176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648/13550Brazil; 2011Brasil; 2011Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAgranionih, Neila ToninDorneles, Beatriz Vargas2023-11-17T13:47:17Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646648Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-17T13:47:17Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of second graders about numerical writings and place value
Concepções de alunos de 2ª série sobre escritas numéricas de milhares e valor posicional
title Conceptions of second graders about numerical writings and place value
spellingShingle Conceptions of second graders about numerical writings and place value
Conceptions of second graders about numerical writings and place value
Agranionih, Neila Tonin
Valor posicional
Sistema de numeração decimal
Notações numéricas
Valor posicional
sistema de numeração ecimal
notações numéricas
Place value
Decimal numerical system
Numeric notations
Agranionih, Neila Tonin
Valor posicional
Sistema de numeração decimal
Notações numéricas
Valor posicional
sistema de numeração ecimal
notações numéricas
Place value
Decimal numerical system
Numeric notations
title_short Conceptions of second graders about numerical writings and place value
title_full Conceptions of second graders about numerical writings and place value
title_fullStr Conceptions of second graders about numerical writings and place value
Conceptions of second graders about numerical writings and place value
title_full_unstemmed Conceptions of second graders about numerical writings and place value
Conceptions of second graders about numerical writings and place value
title_sort Conceptions of second graders about numerical writings and place value
author Agranionih, Neila Tonin
author_facet Agranionih, Neila Tonin
Agranionih, Neila Tonin
Dorneles, Beatriz Vargas
Dorneles, Beatriz Vargas
author_role author
author2 Dorneles, Beatriz Vargas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Agranionih, Neila Tonin
Dorneles, Beatriz Vargas
dc.subject.por.fl_str_mv Valor posicional
Sistema de numeração decimal
Notações numéricas
Valor posicional
sistema de numeração ecimal
notações numéricas
Place value
Decimal numerical system
Numeric notations
topic Valor posicional
Sistema de numeração decimal
Notações numéricas
Valor posicional
sistema de numeração ecimal
notações numéricas
Place value
Decimal numerical system
Numeric notations
description This article describes a research that accomplished nine second class students from Elementary School in a public school in the town of Erechim-RS. It aims to investigate conceptionsbuilt upon the children-numeric writing interaction that contributes for the construction of placevalue, using the clinical method of Piaget and Genetic Epistemology. The proposal interventionsimproved an advance of the children to a better understanding of the additive, multiplicativeprinciples and the “posicionality” principle. The research evidenced a higher advance regardingthe knowledge of the conventional numeric writing itself than regarding the comprehension ofplace value posicional and a mutual infl uence of both. The study shows that the notational system is not transparent to children and it needs a non-linear constructive process of conceptionstowards the comprehension of place value built as the didactic situations evoke refl ections and continuous consciousness about notations themselves and about the relations between writingsand groupings. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648
10.20396/zet.v19i35.8646648
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648
identifier_str_mv 10.20396/zet.v19i35.8646648
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646648/13550
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2011
Brasil; 2011
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163
Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163
Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 139-163
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1822181123582590976
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.20396/zet.v19i35.8646648