Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1995 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881 |
Resumo: | A pedagogic evaluation was applied in the begining of the school year to pupils of a public school studying at the second to fourth grade of the Elementary School. Their performance in mathematical operations was analysed I a total of 185 evaluations, containing 930 calculations. An analysis of errors I additions and subtractions lead to the identification of the following categories of errors: 1) incorrect reproduction of task; 2) error of counting; 3) errors in the “assemblage” of the arithmetic operation, with five subcategories; 4) errors in the summing up with values bigger than ten; 5) specific errors of subtraction. The errors of type of 3 to 5 were attributed to the lack of comprehension of the positional value of the algorisms in the numeric decimal system; suggestions are presented on the improvement in the strategies of mathematic teaching, aiming the reduction of those errors. |
id |
UNICAMP-21_672fe00dbd35480f35d7af1518823a60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646881 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticasFracasso escolar: análise de erros em operações matemáticasFracasso escolarOperações aritméticas no 1º grauValor posicional no sistema de numeração decimalSchool failure; Arithmetic operations in Elementary School; Positional value in the decimal numeric sistemA pedagogic evaluation was applied in the begining of the school year to pupils of a public school studying at the second to fourth grade of the Elementary School. Their performance in mathematical operations was analysed I a total of 185 evaluations, containing 930 calculations. An analysis of errors I additions and subtractions lead to the identification of the following categories of errors: 1) incorrect reproduction of task; 2) error of counting; 3) errors in the “assemblage” of the arithmetic operation, with five subcategories; 4) errors in the summing up with values bigger than ten; 5) specific errors of subtraction. The errors of type of 3 to 5 were attributed to the lack of comprehension of the positional value of the algorisms in the numeric decimal system; suggestions are presented on the improvement in the strategies of mathematic teaching, aiming the reduction of those errors.Uma avaliação pedagógica foi aplicada no início do Ano a alunos de escola pública, cursando de 2 à 4 série do 1º grau e analisada no presente estudo em termos do desempenho desses alunos em operações aritméticas. Foram analisadas 185 avaliações, com um total de 1930 contas. Verificou-se um grande percentual de erros nas operações solicitadas.A análise de erros em somas e subtrações levou à identificação das seguintes categorias de erros: 1) reprodução errada da proposta; 2) erro de contagem; 3) erros na montagem da conta, com cinco subcategorias; 4) erros no ‘vai um’ da soma; 5) erros específicos da subtração Considerou-se que os erros do tipo 3 a 5 se deveram, principalmente, à falta de compreensão do valor posicional dos algarismos, no sistema de numeração decimal; são feitas sugestões sobre aprimoramento das estratégias de ensino de Matemática, de forma a reduzir os erros constatados. Universidade Estadual de Campinas1995-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864688110.20396/zet.v3i4.8646881Zetetike; Vol. 3 No. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72Zetetike; Vol. 3 Núm. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72Zetetike; v. 3 n. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-722176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881/13783Brazil; 1995Brasil; 1995Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Cecilia Guarnieri2023-10-26T11:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646881Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:45:50Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas |
title |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas |
spellingShingle |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas Batista, Cecilia Guarnieri Fracasso escolar Operações aritméticas no 1º grau Valor posicional no sistema de numeração decimal School failure; Arithmetic operations in Elementary School; Positional value in the decimal numeric sistem |
title_short |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas |
title_full |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas |
title_fullStr |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas |
title_full_unstemmed |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas |
title_sort |
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas |
author |
Batista, Cecilia Guarnieri |
author_facet |
Batista, Cecilia Guarnieri |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Cecilia Guarnieri |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fracasso escolar Operações aritméticas no 1º grau Valor posicional no sistema de numeração decimal School failure; Arithmetic operations in Elementary School; Positional value in the decimal numeric sistem |
topic |
Fracasso escolar Operações aritméticas no 1º grau Valor posicional no sistema de numeração decimal School failure; Arithmetic operations in Elementary School; Positional value in the decimal numeric sistem |
description |
A pedagogic evaluation was applied in the begining of the school year to pupils of a public school studying at the second to fourth grade of the Elementary School. Their performance in mathematical operations was analysed I a total of 185 evaluations, containing 930 calculations. An analysis of errors I additions and subtractions lead to the identification of the following categories of errors: 1) incorrect reproduction of task; 2) error of counting; 3) errors in the “assemblage” of the arithmetic operation, with five subcategories; 4) errors in the summing up with values bigger than ten; 5) specific errors of subtraction. The errors of type of 3 to 5 were attributed to the lack of comprehension of the positional value of the algorisms in the numeric decimal system; suggestions are presented on the improvement in the strategies of mathematic teaching, aiming the reduction of those errors. |
publishDate |
1995 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1995-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881 10.20396/zet.v3i4.8646881 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v3i4.8646881 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881/13783 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 1995 Brasil; 1995 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 3 No. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72 Zetetike; Vol. 3 Núm. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72 Zetetike; v. 3 n. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329591128915968 |