Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Cecilia Guarnieri
Data de Publicação: 1995
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881
Resumo: A pedagogic evaluation was applied in the begining of the school year to pupils of a public school studying at the second to fourth grade of the Elementary School. Their performance in mathematical operations was analysed I a total of 185 evaluations, containing 930 calculations. An analysis of errors I additions and subtractions lead to the identification of the following categories of errors: 1) incorrect reproduction of task; 2) error of counting; 3) errors in the “assemblage” of the arithmetic operation, with five subcategories; 4) errors in the summing up with values bigger than ten; 5) specific errors of subtraction. The errors of type of 3 to 5 were attributed to the lack of comprehension of the positional value of the algorisms in the numeric decimal system; suggestions are presented on the improvement in the strategies of mathematic teaching, aiming the reduction of those errors.
id UNICAMP-21_672fe00dbd35480f35d7af1518823a60
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646881
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticasFracasso escolar: análise de erros em operações matemáticasFracasso escolarOperações aritméticas no 1º grauValor posicional no sistema de numeração decimalSchool failure; Arithmetic operations in Elementary School; Positional value in the decimal numeric sistemA pedagogic evaluation was applied in the begining of the school year to pupils of a public school studying at the second to fourth grade of the Elementary School. Their performance in mathematical operations was analysed I a total of 185 evaluations, containing 930 calculations. An analysis of errors I additions and subtractions lead to the identification of the following categories of errors: 1) incorrect reproduction of task; 2) error of counting; 3) errors in the “assemblage” of the arithmetic operation, with five subcategories; 4) errors in the summing up with values bigger than ten; 5) specific errors of subtraction. The errors of type of 3 to 5 were attributed to the lack of comprehension of the positional value of the algorisms in the numeric decimal system; suggestions are presented on the improvement in the strategies of mathematic teaching, aiming the reduction of those errors.Uma avaliação pedagógica foi aplicada no início do Ano a alunos de escola pública, cursando de 2 à 4 série do 1º grau e analisada no presente estudo em termos do desempenho desses alunos em operações aritméticas. Foram analisadas 185 avaliações, com um total de 1930 contas. Verificou-se um grande percentual de erros nas operações solicitadas.A análise de erros em somas e subtrações levou à identificação das seguintes categorias de erros: 1) reprodução errada da proposta; 2) erro de contagem; 3) erros na montagem da conta, com cinco subcategorias; 4) erros no ‘vai um’ da soma; 5) erros específicos da subtração Considerou-se que os erros do tipo 3 a 5 se deveram, principalmente, à falta de compreensão do valor posicional dos algarismos, no sistema de numeração decimal; são feitas sugestões sobre aprimoramento das estratégias de ensino de Matemática, de forma a reduzir os erros constatados. Universidade Estadual de Campinas1995-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864688110.20396/zet.v3i4.8646881Zetetike; Vol. 3 No. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72Zetetike; Vol. 3 Núm. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72Zetetike; v. 3 n. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-722176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881/13783Brazil; 1995Brasil; 1995Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Cecilia Guarnieri2023-10-26T11:45:50Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646881Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-10-26T11:45:50Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
title Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
spellingShingle Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
Batista, Cecilia Guarnieri
Fracasso escolar
Operações aritméticas no 1º grau
Valor posicional no sistema de numeração decimal
School failure; Arithmetic operations in Elementary School; Positional value in the decimal numeric sistem
title_short Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
title_full Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
title_fullStr Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
title_full_unstemmed Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
title_sort Fracasso escolar: análise de erros em operações matemáticas
author Batista, Cecilia Guarnieri
author_facet Batista, Cecilia Guarnieri
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Cecilia Guarnieri
dc.subject.por.fl_str_mv Fracasso escolar
Operações aritméticas no 1º grau
Valor posicional no sistema de numeração decimal
School failure; Arithmetic operations in Elementary School; Positional value in the decimal numeric sistem
topic Fracasso escolar
Operações aritméticas no 1º grau
Valor posicional no sistema de numeração decimal
School failure; Arithmetic operations in Elementary School; Positional value in the decimal numeric sistem
description A pedagogic evaluation was applied in the begining of the school year to pupils of a public school studying at the second to fourth grade of the Elementary School. Their performance in mathematical operations was analysed I a total of 185 evaluations, containing 930 calculations. An analysis of errors I additions and subtractions lead to the identification of the following categories of errors: 1) incorrect reproduction of task; 2) error of counting; 3) errors in the “assemblage” of the arithmetic operation, with five subcategories; 4) errors in the summing up with values bigger than ten; 5) specific errors of subtraction. The errors of type of 3 to 5 were attributed to the lack of comprehension of the positional value of the algorisms in the numeric decimal system; suggestions are presented on the improvement in the strategies of mathematic teaching, aiming the reduction of those errors.
publishDate 1995
dc.date.none.fl_str_mv 1995-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881
10.20396/zet.v3i4.8646881
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881
identifier_str_mv 10.20396/zet.v3i4.8646881
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646881/13783
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 1995
Brasil; 1995
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 3 No. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72
Zetetike; Vol. 3 Núm. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72
Zetetike; v. 3 n. 1 (1995): jan./jun. [3]; 61-72
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591128915968