Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990 |
Resumo: | The social demand for understanding and interpreting the most varied information that is part of our daily life made it essential to include Probability and Statistics in Basic Education. This paper aims to analyze pedagogical proposals developed for the teaching of Probability and Statistics in the early years of elementary school in the light of the current Common National Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative study and a bibliographic and documentary method, in which three master dissertations of researchers from the Working Group on Statistical Education - WG12 - of the Brazilian Society of Mathematical Education were selected and analyzed. The results show that these proposals foster the investigative spirit and exercise students' creativity, critical analysis and logical reasoning. In addition, they provide for the progressive development of skills and enable work in articulation with the general competencies of the BNCC. |
id |
UNICAMP-21_a508569619255e85b002445f85bae41a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656990 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCCProbabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCCProbabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCCBase Nacional Comum CurricularEnsino de probabilidade e estatísticaAnos iniciais do ensino fundamentalPropostas pedagógicasCommon National Curriculum BaseProbability and statistics teachingEarly years of elementary schoolPedagogical proposalsThe social demand for understanding and interpreting the most varied information that is part of our daily life made it essential to include Probability and Statistics in Basic Education. This paper aims to analyze pedagogical proposals developed for the teaching of Probability and Statistics in the early years of elementary school in the light of the current Common National Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative study and a bibliographic and documentary method, in which three master dissertations of researchers from the Working Group on Statistical Education - WG12 - of the Brazilian Society of Mathematical Education were selected and analyzed. The results show that these proposals foster the investigative spirit and exercise students' creativity, critical analysis and logical reasoning. In addition, they provide for the progressive development of skills and enable work in articulation with the general competencies of the BNCC.A demanda social por compreender e interpretar as mais variadas informações que fazem parte do nosso dia a dia tornou imprescindível a inclusão da Probabilidade e Estatística na Educação Básica. O presente artigo tem por objetivo analisar propostas pedagógicas desenvolvidas para o ensino de Probabilidade e Estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a luz da Base Nacional Comum Curricular - BNCC. O estudo é de natureza qualitativa e de método bibliográfico, no qual foram selecionadas e analisadas três dissertações de mestrado de pesquisadores do Grupo de Trabalho em Educação Estatística - GT12 - da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Os resultados mostram que essas propostas fomentam o espírito investigativo e exercitam a criatividade, a análise crítica e o raciocínio lógico dos alunos. Além disso, proporcionam o desenvolvimento progressivo das habilidades e possibilitam o trabalho articulado com as competências gerais da BNCC.A demanda social por compreender e interpretar as mais variadas informações que fazem parte do nosso dia a dia tornou imprescindível a inclusão da Probabilidade e Estatística na Educação Básica. O presente artigo tem por objetivo analisar propostas pedagógicas desenvolvidas para o ensino de Probabilidade e Estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a luz da Base Nacional Comum Curricular - BNCC. O estudo é de natureza qualitativa e de método bibliográfico, no qual foram selecionadas e analisadas três dissertações de mestrado de pesquisadores do Grupo de Trabalho em Educação Estatística - GT12 - da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Os resultados mostram que essas propostas fomentam o espírito investigativo e exercitam a criatividade, a análise crítica e o raciocínio lógico dos alunos. Além disso, proporcionam o desenvolvimento progressivo das habilidades e possibilitam o trabalho articulado com as competências gerais da BNCC.Universidade Estadual de Campinas2020-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865699010.20396/zet.v28i0.8656990Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200112176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990/22244https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990/22245Brazil; 2006-2018Brasil; 2006-2018Brasil; 2006-2018Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSamá, SuziSilva , Rejane Conceição Silveira da2024-01-11T16:03:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656990Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T16:03:02Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC Probabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCC Probabilidade e estatística nos anos iniciais do Ensino Fundamental a partir da BNCC |
title |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC |
spellingShingle |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC Samá, Suzi Base Nacional Comum Curricular Ensino de probabilidade e estatística Anos iniciais do ensino fundamental Propostas pedagógicas Common National Curriculum Base Probability and statistics teaching Early years of elementary school Pedagogical proposals |
title_short |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC |
title_full |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC |
title_fullStr |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC |
title_full_unstemmed |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC |
title_sort |
Probability and statistics in the Early Years of Elementary School from the BNCC |
author |
Samá, Suzi |
author_facet |
Samá, Suzi Silva , Rejane Conceição Silveira da |
author_role |
author |
author2 |
Silva , Rejane Conceição Silveira da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Samá, Suzi Silva , Rejane Conceição Silveira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Base Nacional Comum Curricular Ensino de probabilidade e estatística Anos iniciais do ensino fundamental Propostas pedagógicas Common National Curriculum Base Probability and statistics teaching Early years of elementary school Pedagogical proposals |
topic |
Base Nacional Comum Curricular Ensino de probabilidade e estatística Anos iniciais do ensino fundamental Propostas pedagógicas Common National Curriculum Base Probability and statistics teaching Early years of elementary school Pedagogical proposals |
description |
The social demand for understanding and interpreting the most varied information that is part of our daily life made it essential to include Probability and Statistics in Basic Education. This paper aims to analyze pedagogical proposals developed for the teaching of Probability and Statistics in the early years of elementary school in the light of the current Common National Curriculum Base (BNCC). This is a qualitative study and a bibliographic and documentary method, in which three master dissertations of researchers from the Working Group on Statistical Education - WG12 - of the Brazilian Society of Mathematical Education were selected and analyzed. The results show that these proposals foster the investigative spirit and exercise students' creativity, critical analysis and logical reasoning. In addition, they provide for the progressive development of skills and enable work in articulation with the general competencies of the BNCC. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990 10.20396/zet.v28i0.8656990 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8656990 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990/22244 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656990/22245 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2006-2018 Brasil; 2006-2018 Brasil; 2006-2018 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020011 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592920932352 |