Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meneghetti, Renata Cristina Geromel
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Daltoso Junior, Sérgio Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598
Resumo: This paper focuses on Mathematics Education in the context of Education inSolidarity Economy. The aim is to understand some aspects of the Ethnomathematics of awomen carpenter’s group of a rural settlement, characterized as an enterprise in SolidarityEconomy. Conceiving that Mathematics is an activity intrinsic to the development of ourdaily tasks, we attempt to consider mathematical situations to which this group related duringproduction process in the joinery to observe which concepts are used and how these areapplied. The investigation follows a qualitative approach: case study. Data were collectedthrough participant observation, unstructured interview and documental analysis. Thisresearch points out the Ethnomathematics Program as a possibility for educational work inthis kind of group, since in this program Mathematics is dealt considering its context,respecting cultural and social interests of specific groups.
id UNICAMP-21_c15d4d5dab4b313b9378a66dfad9788e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646598
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group Etnomatemática no contexto de empreendimentos em economia solidária: o caso de uma marcenaria coletiva femininaSolidarity economyMathematics educationEthnomathematicsWomen carpentersEconomia solidáriaEducação matemáticaEtnomatemáticaMarcenaria coletivaEconomia SolidáriaEducação MatemáticaEtnomatemáticaMarcenaria coletiva.This paper focuses on Mathematics Education in the context of Education inSolidarity Economy. The aim is to understand some aspects of the Ethnomathematics of awomen carpenter’s group of a rural settlement, characterized as an enterprise in SolidarityEconomy. Conceiving that Mathematics is an activity intrinsic to the development of ourdaily tasks, we attempt to consider mathematical situations to which this group related duringproduction process in the joinery to observe which concepts are used and how these areapplied. The investigation follows a qualitative approach: case study. Data were collectedthrough participant observation, unstructured interview and documental analysis. Thisresearch points out the Ethnomathematics Program as a possibility for educational work inthis kind of group, since in this program Mathematics is dealt considering its context,respecting cultural and social interests of specific groups.Este trabalho focaliza a Educação Matemática no contexto da Educação em Economia Solidária e tem como propósito compreender alguns aspectos da Etnomatemática de uma marcenaria coletiva feminina de um assentamento rural, caracterizada como um empreendimento em Economia Solidária. Concebendo que a Matemática é uma atividade intrínseca ao desenvolvimento de nossas tarefas do cotidiano, buscamos levantar situações matemáticas nas quais esse grupo se relacionava durante o processo de produção na marcenaria, atentos aos conceitos matemáticos usados pelo grupo e à forma como eles são utilizados. A pesquisa seguiu uma abordagem qualitativa de investigação: estudo de caso. A coleta de dados se deu por meio de observação participante, entrevistas não estruturadas e análise documental. Esta investigação aponta o Programa Etnomatemática como uma possibilidade de trabalho educacional direcionado às necessidades desse grupo, uma vez que, neste programa, a Matemática é abordada de forma contextualizada, respeitando os interesses culturais e sociais de grupos específicos.Universidade Estadual de Campinas2014-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864659810.20396/zet.v21i39.8646598Zetetike; Vol. 21 No. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76Zetetike; Vol. 21 Núm. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76Zetetike; v. 21 n. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-762176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598/13500Brazil; 2013Brasil; 2013Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeneghetti, Renata Cristina GeromelDaltoso Junior, Sérgio Luiz2023-11-23T15:52:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646598Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-23T15:52:36Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
Etnomatemática no contexto de empreendimentos em economia solidária: o caso de uma marcenaria coletiva feminina
title Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
spellingShingle Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
Meneghetti, Renata Cristina Geromel
Solidarity economy
Mathematics education
Ethnomathematics
Women carpenters
Economia solidária
Educação matemática
Etnomatemática
Marcenaria coletiva
Economia Solidária
Educação Matemática
Etnomatemática
Marcenaria coletiva.
title_short Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
title_full Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
title_fullStr Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
title_full_unstemmed Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
title_sort Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
author Meneghetti, Renata Cristina Geromel
author_facet Meneghetti, Renata Cristina Geromel
Daltoso Junior, Sérgio Luiz
author_role author
author2 Daltoso Junior, Sérgio Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meneghetti, Renata Cristina Geromel
Daltoso Junior, Sérgio Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Solidarity economy
Mathematics education
Ethnomathematics
Women carpenters
Economia solidária
Educação matemática
Etnomatemática
Marcenaria coletiva
Economia Solidária
Educação Matemática
Etnomatemática
Marcenaria coletiva.
topic Solidarity economy
Mathematics education
Ethnomathematics
Women carpenters
Economia solidária
Educação matemática
Etnomatemática
Marcenaria coletiva
Economia Solidária
Educação Matemática
Etnomatemática
Marcenaria coletiva.
description This paper focuses on Mathematics Education in the context of Education inSolidarity Economy. The aim is to understand some aspects of the Ethnomathematics of awomen carpenter’s group of a rural settlement, characterized as an enterprise in SolidarityEconomy. Conceiving that Mathematics is an activity intrinsic to the development of ourdaily tasks, we attempt to consider mathematical situations to which this group related duringproduction process in the joinery to observe which concepts are used and how these areapplied. The investigation follows a qualitative approach: case study. Data were collectedthrough participant observation, unstructured interview and documental analysis. Thisresearch points out the Ethnomathematics Program as a possibility for educational work inthis kind of group, since in this program Mathematics is dealt considering its context,respecting cultural and social interests of specific groups.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598
10.20396/zet.v21i39.8646598
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598
identifier_str_mv 10.20396/zet.v21i39.8646598
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598/13500
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2013
Brasil; 2013
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 21 No. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76
Zetetike; Vol. 21 Núm. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76
Zetetike; v. 21 n. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329589889499136