Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598 |
Resumo: | This paper focuses on Mathematics Education in the context of Education inSolidarity Economy. The aim is to understand some aspects of the Ethnomathematics of awomen carpenter’s group of a rural settlement, characterized as an enterprise in SolidarityEconomy. Conceiving that Mathematics is an activity intrinsic to the development of ourdaily tasks, we attempt to consider mathematical situations to which this group related duringproduction process in the joinery to observe which concepts are used and how these areapplied. The investigation follows a qualitative approach: case study. Data were collectedthrough participant observation, unstructured interview and documental analysis. Thisresearch points out the Ethnomathematics Program as a possibility for educational work inthis kind of group, since in this program Mathematics is dealt considering its context,respecting cultural and social interests of specific groups. |
id |
UNICAMP-21_c15d4d5dab4b313b9378a66dfad9788e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646598 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group Etnomatemática no contexto de empreendimentos em economia solidária: o caso de uma marcenaria coletiva femininaSolidarity economyMathematics educationEthnomathematicsWomen carpentersEconomia solidáriaEducação matemáticaEtnomatemáticaMarcenaria coletivaEconomia SolidáriaEducação MatemáticaEtnomatemáticaMarcenaria coletiva.This paper focuses on Mathematics Education in the context of Education inSolidarity Economy. The aim is to understand some aspects of the Ethnomathematics of awomen carpenter’s group of a rural settlement, characterized as an enterprise in SolidarityEconomy. Conceiving that Mathematics is an activity intrinsic to the development of ourdaily tasks, we attempt to consider mathematical situations to which this group related duringproduction process in the joinery to observe which concepts are used and how these areapplied. The investigation follows a qualitative approach: case study. Data were collectedthrough participant observation, unstructured interview and documental analysis. Thisresearch points out the Ethnomathematics Program as a possibility for educational work inthis kind of group, since in this program Mathematics is dealt considering its context,respecting cultural and social interests of specific groups.Este trabalho focaliza a Educação Matemática no contexto da Educação em Economia Solidária e tem como propósito compreender alguns aspectos da Etnomatemática de uma marcenaria coletiva feminina de um assentamento rural, caracterizada como um empreendimento em Economia Solidária. Concebendo que a Matemática é uma atividade intrínseca ao desenvolvimento de nossas tarefas do cotidiano, buscamos levantar situações matemáticas nas quais esse grupo se relacionava durante o processo de produção na marcenaria, atentos aos conceitos matemáticos usados pelo grupo e à forma como eles são utilizados. A pesquisa seguiu uma abordagem qualitativa de investigação: estudo de caso. A coleta de dados se deu por meio de observação participante, entrevistas não estruturadas e análise documental. Esta investigação aponta o Programa Etnomatemática como uma possibilidade de trabalho educacional direcionado às necessidades desse grupo, uma vez que, neste programa, a Matemática é abordada de forma contextualizada, respeitando os interesses culturais e sociais de grupos específicos.Universidade Estadual de Campinas2014-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864659810.20396/zet.v21i39.8646598Zetetike; Vol. 21 No. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76Zetetike; Vol. 21 Núm. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76Zetetike; v. 21 n. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-762176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598/13500Brazil; 2013Brasil; 2013Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeneghetti, Renata Cristina GeromelDaltoso Junior, Sérgio Luiz2023-11-23T15:52:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646598Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-23T15:52:36Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group Etnomatemática no contexto de empreendimentos em economia solidária: o caso de uma marcenaria coletiva feminina |
title |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group |
spellingShingle |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group Meneghetti, Renata Cristina Geromel Solidarity economy Mathematics education Ethnomathematics Women carpenters Economia solidária Educação matemática Etnomatemática Marcenaria coletiva Economia Solidária Educação Matemática Etnomatemática Marcenaria coletiva. |
title_short |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group |
title_full |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group |
title_fullStr |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group |
title_full_unstemmed |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group |
title_sort |
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group |
author |
Meneghetti, Renata Cristina Geromel |
author_facet |
Meneghetti, Renata Cristina Geromel Daltoso Junior, Sérgio Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Daltoso Junior, Sérgio Luiz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meneghetti, Renata Cristina Geromel Daltoso Junior, Sérgio Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Solidarity economy Mathematics education Ethnomathematics Women carpenters Economia solidária Educação matemática Etnomatemática Marcenaria coletiva Economia Solidária Educação Matemática Etnomatemática Marcenaria coletiva. |
topic |
Solidarity economy Mathematics education Ethnomathematics Women carpenters Economia solidária Educação matemática Etnomatemática Marcenaria coletiva Economia Solidária Educação Matemática Etnomatemática Marcenaria coletiva. |
description |
This paper focuses on Mathematics Education in the context of Education inSolidarity Economy. The aim is to understand some aspects of the Ethnomathematics of awomen carpenter’s group of a rural settlement, characterized as an enterprise in SolidarityEconomy. Conceiving that Mathematics is an activity intrinsic to the development of ourdaily tasks, we attempt to consider mathematical situations to which this group related duringproduction process in the joinery to observe which concepts are used and how these areapplied. The investigation follows a qualitative approach: case study. Data were collectedthrough participant observation, unstructured interview and documental analysis. Thisresearch points out the Ethnomathematics Program as a possibility for educational work inthis kind of group, since in this program Mathematics is dealt considering its context,respecting cultural and social interests of specific groups. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598 10.20396/zet.v21i39.8646598 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v21i39.8646598 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598/13500 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2013 Brasil; 2013 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 21 No. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76 Zetetike; Vol. 21 Núm. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76 Zetetike; v. 21 n. 1 (2013): jan./jun. [39]; 53-76 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329589889499136 |