Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Fernanda Angelo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rodrigues, Chang Kuo, Souza, Fabiano dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884
Resumo: This article is a clipping of a master's dissertation, which aimed to investigate the reasoning about variability according to the perspective of Statistical Education. This work describes the Systematic Review of Literature performed in order to verify researches that present resources which help the process of teaching and learning of concepts involving the study of variability. The sources of literature used were national and international periodicals in Educational area in the last 10 years (2008-2018) published in Brazilian Portuguese, European Portuguese, Spanish and English. These journals were evaluated by the CAPES WebQualis system in the 2013-2016 quadrennium as A1, A2, B1, B2, and B3. The Systematic Review of Literature has shown that there is little research addressing the reasoning about variability in Basic Education, an important skill for the development of statistical literacy in student education.
id UNICAMP-21_c360bded1ae9a02325b79fc0f8866518
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656884
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literaturePesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: uma revisão sistemática da literaturaPesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: uma revisão sistemática da literaturaReasoning about variabilityStatistical educationStatistical literacySystematic reviews of literatureRaciocínio sobre variabilidadeEducação estatísticaLiteracia estatísticaRevisão sistemática da literaturaThis article is a clipping of a master's dissertation, which aimed to investigate the reasoning about variability according to the perspective of Statistical Education. This work describes the Systematic Review of Literature performed in order to verify researches that present resources which help the process of teaching and learning of concepts involving the study of variability. The sources of literature used were national and international periodicals in Educational area in the last 10 years (2008-2018) published in Brazilian Portuguese, European Portuguese, Spanish and English. These journals were evaluated by the CAPES WebQualis system in the 2013-2016 quadrennium as A1, A2, B1, B2, and B3. The Systematic Review of Literature has shown that there is little research addressing the reasoning about variability in Basic Education, an important skill for the development of statistical literacy in student education.O presente artigo é um recorte de uma dissertação de mestrado, que teve por objetivo realizar uma investigação a respeito do raciocínio sobre variabilidade de acordo com a perspectiva da Educação Estatística. Aqui é descrita a Revisão Sistemática da Literatura (RSL) executada a fim de verificar as pesquisas que apresentam recursos que auxiliam no processo de ensino e de aprendizagem de conceitos envolvendo o estudo da variabilidade. As fontes de materiais para a busca de trabalhos foram os periódicos nacionais e internacionais na área de Educação e Ensino dos últimos 10 anos (2008-2018), publicadas no Português do Brasil, Português de Portugal, Espanhol e Inglês. Esses periódicos foram avaliados pelo sistema CAPES WebQualis no quadriênio de 2013-2016 como A1, A2, B1, B2, B3. A Revisão Sistemática da Literatura mostrou que há poucas pesquisas que abordam o raciocínio sobre variabilidade na Educação Básica, uma habilidade importante para o desenvolvimento da literacia estatística na formação dos alunos.O presente artigo é um recorte de uma dissertação de mestrado, que teve por objetivo realizar uma investigação a respeito do raciocínio sobre variabilidade de acordo com a perspectiva da Educação Estatística. Aqui é descrita a Revisão Sistemática da Literatura (RSL) executada a fim de verificar as pesquisas que apresentam recursos que auxiliam no processo de ensino e de aprendizagem de conceitos envolvendo o estudo da variabilidade. As fontes de materiais para a busca de trabalhos foram os periódicos nacionais e internacionais na área de Educação e Ensino dos últimos 10 anos (2008-2018), publicadas no Português do Brasil, Português de Portugal, Espanhol e Inglês. Esses periódicos foram avaliados pelo sistema CAPES WebQualis no quadriênio de 2013-2016 como A1, A2, B1, B2, B3. A Revisão Sistemática da Literatura mostrou que há poucas pesquisas que abordam o raciocínio sobre variabilidade na Educação Básica, uma habilidade importante para o desenvolvimento da literacia estatística na formação dos alunos.Universidade Estadual de Campinas2020-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865688410.20396/zet.v28i0.8656884Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200042176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884/22068https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884/22069Brazil; 2008-2018Brasil; 2008-2018Brasil; 2008-2018Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Fernanda AngeloRodrigues, Chang Kuo Souza, Fabiano dos Santos2024-01-11T15:46:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656884Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:46:54Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
Pesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: uma revisão sistemática da literatura
Pesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: uma revisão sistemática da literatura
title Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
spellingShingle Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
Pereira, Fernanda Angelo
Reasoning about variability
Statistical education
Statistical literacy
Systematic reviews of literature
Raciocínio sobre variabilidade
Educação estatística
Literacia estatística
Revisão sistemática da literatura
title_short Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
title_full Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
title_fullStr Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
title_full_unstemmed Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
title_sort Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
author Pereira, Fernanda Angelo
author_facet Pereira, Fernanda Angelo
Rodrigues, Chang Kuo
Souza, Fabiano dos Santos
author_role author
author2 Rodrigues, Chang Kuo
Souza, Fabiano dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Fernanda Angelo
Rodrigues, Chang Kuo
Souza, Fabiano dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Reasoning about variability
Statistical education
Statistical literacy
Systematic reviews of literature
Raciocínio sobre variabilidade
Educação estatística
Literacia estatística
Revisão sistemática da literatura
topic Reasoning about variability
Statistical education
Statistical literacy
Systematic reviews of literature
Raciocínio sobre variabilidade
Educação estatística
Literacia estatística
Revisão sistemática da literatura
description This article is a clipping of a master's dissertation, which aimed to investigate the reasoning about variability according to the perspective of Statistical Education. This work describes the Systematic Review of Literature performed in order to verify researches that present resources which help the process of teaching and learning of concepts involving the study of variability. The sources of literature used were national and international periodicals in Educational area in the last 10 years (2008-2018) published in Brazilian Portuguese, European Portuguese, Spanish and English. These journals were evaluated by the CAPES WebQualis system in the 2013-2016 quadrennium as A1, A2, B1, B2, and B3. The Systematic Review of Literature has shown that there is little research addressing the reasoning about variability in Basic Education, an important skill for the development of statistical literacy in student education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884
10.20396/zet.v28i0.8656884
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884
identifier_str_mv 10.20396/zet.v28i0.8656884
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884/22068
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884/22069
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Zetetike
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2008-2018
Brasil; 2008-2018
Brasil; 2008-2018
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004
Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329592911495168