Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884 |
Resumo: | This article is a clipping of a master's dissertation, which aimed to investigate the reasoning about variability according to the perspective of Statistical Education. This work describes the Systematic Review of Literature performed in order to verify researches that present resources which help the process of teaching and learning of concepts involving the study of variability. The sources of literature used were national and international periodicals in Educational area in the last 10 years (2008-2018) published in Brazilian Portuguese, European Portuguese, Spanish and English. These journals were evaluated by the CAPES WebQualis system in the 2013-2016 quadrennium as A1, A2, B1, B2, and B3. The Systematic Review of Literature has shown that there is little research addressing the reasoning about variability in Basic Education, an important skill for the development of statistical literacy in student education. |
id |
UNICAMP-21_c360bded1ae9a02325b79fc0f8866518 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656884 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literaturePesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: uma revisão sistemática da literaturaPesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: uma revisão sistemática da literaturaReasoning about variabilityStatistical educationStatistical literacySystematic reviews of literatureRaciocínio sobre variabilidadeEducação estatísticaLiteracia estatísticaRevisão sistemática da literaturaThis article is a clipping of a master's dissertation, which aimed to investigate the reasoning about variability according to the perspective of Statistical Education. This work describes the Systematic Review of Literature performed in order to verify researches that present resources which help the process of teaching and learning of concepts involving the study of variability. The sources of literature used were national and international periodicals in Educational area in the last 10 years (2008-2018) published in Brazilian Portuguese, European Portuguese, Spanish and English. These journals were evaluated by the CAPES WebQualis system in the 2013-2016 quadrennium as A1, A2, B1, B2, and B3. The Systematic Review of Literature has shown that there is little research addressing the reasoning about variability in Basic Education, an important skill for the development of statistical literacy in student education.O presente artigo é um recorte de uma dissertação de mestrado, que teve por objetivo realizar uma investigação a respeito do raciocínio sobre variabilidade de acordo com a perspectiva da Educação Estatística. Aqui é descrita a Revisão Sistemática da Literatura (RSL) executada a fim de verificar as pesquisas que apresentam recursos que auxiliam no processo de ensino e de aprendizagem de conceitos envolvendo o estudo da variabilidade. As fontes de materiais para a busca de trabalhos foram os periódicos nacionais e internacionais na área de Educação e Ensino dos últimos 10 anos (2008-2018), publicadas no Português do Brasil, Português de Portugal, Espanhol e Inglês. Esses periódicos foram avaliados pelo sistema CAPES WebQualis no quadriênio de 2013-2016 como A1, A2, B1, B2, B3. A Revisão Sistemática da Literatura mostrou que há poucas pesquisas que abordam o raciocínio sobre variabilidade na Educação Básica, uma habilidade importante para o desenvolvimento da literacia estatística na formação dos alunos.O presente artigo é um recorte de uma dissertação de mestrado, que teve por objetivo realizar uma investigação a respeito do raciocínio sobre variabilidade de acordo com a perspectiva da Educação Estatística. Aqui é descrita a Revisão Sistemática da Literatura (RSL) executada a fim de verificar as pesquisas que apresentam recursos que auxiliam no processo de ensino e de aprendizagem de conceitos envolvendo o estudo da variabilidade. As fontes de materiais para a busca de trabalhos foram os periódicos nacionais e internacionais na área de Educação e Ensino dos últimos 10 anos (2008-2018), publicadas no Português do Brasil, Português de Portugal, Espanhol e Inglês. Esses periódicos foram avaliados pelo sistema CAPES WebQualis no quadriênio de 2013-2016 como A1, A2, B1, B2, B3. A Revisão Sistemática da Literatura mostrou que há poucas pesquisas que abordam o raciocínio sobre variabilidade na Educação Básica, uma habilidade importante para o desenvolvimento da literacia estatística na formação dos alunos.Universidade Estadual de Campinas2020-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865688410.20396/zet.v28i0.8656884Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200042176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884/22068https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884/22069Brazil; 2008-2018Brasil; 2008-2018Brasil; 2008-2018Copyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Fernanda AngeloRodrigues, Chang Kuo Souza, Fabiano dos Santos2024-01-11T15:46:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656884Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:46:54Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature Pesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: uma revisão sistemática da literatura Pesquisa sobre variabilidade na Educação Estatística: uma revisão sistemática da literatura |
title |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature |
spellingShingle |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature Pereira, Fernanda Angelo Reasoning about variability Statistical education Statistical literacy Systematic reviews of literature Raciocínio sobre variabilidade Educação estatística Literacia estatística Revisão sistemática da literatura |
title_short |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature |
title_full |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature |
title_fullStr |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature |
title_full_unstemmed |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature |
title_sort |
Research on variability in Statistical Education: a systematic review of literature |
author |
Pereira, Fernanda Angelo |
author_facet |
Pereira, Fernanda Angelo Rodrigues, Chang Kuo Souza, Fabiano dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Chang Kuo Souza, Fabiano dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Fernanda Angelo Rodrigues, Chang Kuo Souza, Fabiano dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reasoning about variability Statistical education Statistical literacy Systematic reviews of literature Raciocínio sobre variabilidade Educação estatística Literacia estatística Revisão sistemática da literatura |
topic |
Reasoning about variability Statistical education Statistical literacy Systematic reviews of literature Raciocínio sobre variabilidade Educação estatística Literacia estatística Revisão sistemática da literatura |
description |
This article is a clipping of a master's dissertation, which aimed to investigate the reasoning about variability according to the perspective of Statistical Education. This work describes the Systematic Review of Literature performed in order to verify researches that present resources which help the process of teaching and learning of concepts involving the study of variability. The sources of literature used were national and international periodicals in Educational area in the last 10 years (2008-2018) published in Brazilian Portuguese, European Portuguese, Spanish and English. These journals were evaluated by the CAPES WebQualis system in the 2013-2016 quadrennium as A1, A2, B1, B2, and B3. The Systematic Review of Literature has shown that there is little research addressing the reasoning about variability in Basic Education, an important skill for the development of statistical literacy in student education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884 10.20396/zet.v28i0.8656884 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8656884 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884/22068 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656884/22069 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2008-2018 Brasil; 2008-2018 Brasil; 2008-2018 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020004 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329592911495168 |