Professional education of in-service mathematics teachers and public policies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Maria Elídia Teixeira
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Fiorentini, Dario
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646796
Resumo: This paper reports a research that had as aim to identify and analyzethe contributions and limitations of an emergencial course of MathematicsTeacher Education (CMTE) for in-service teacher education. For that, a studyqualitative case of a CMTE class, inside of the “Goiás State” was accomplished.The analysis material is constituted from documents related to the project of CMTE, of registrations of observation of teacher-student's classes and ofstudent-teachers' opinions collected starting from questionnaires and interviews.Besides discussing the teacher education in face of the Brazilian public policies,this paper reports a student-teacher's case that pointed and evidencedcontributions and limitations of his professional education, mainly related to hisprofessional knowledge and his school practices in geometry.
id UNICAMP-21_f6724397cb5839d74f9d3c9953377402
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646796
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Professional education of in-service mathematics teachers and public policiesFormação profissional de professores de matemática em serviço e políticas públicasMathematics teacher educationProfessional knowledgeEducational policiesIn-service teacher educationGeometry teachingFormação de professores de matemáticaFormação de professores em serviçoSaberes docentesEnsino de geometriaPolíticas educacionaisThis paper reports a research that had as aim to identify and analyzethe contributions and limitations of an emergencial course of MathematicsTeacher Education (CMTE) for in-service teacher education. For that, a studyqualitative case of a CMTE class, inside of the “Goiás State” was accomplished.The analysis material is constituted from documents related to the project of CMTE, of registrations of observation of teacher-student's classes and ofstudent-teachers' opinions collected starting from questionnaires and interviews.Besides discussing the teacher education in face of the Brazilian public policies,this paper reports a student-teacher's case that pointed and evidencedcontributions and limitations of his professional education, mainly related to hisprofessional knowledge and his school practices in geometry.Este artigo relata parte de uma pesquisa que objetivou identificar e analisar as contribuições e as limitações de um curso emergencial de Licenciatura Plena Parcelada em Matemática (LPPM) para a formação e o desenvolvimento profissional de professores leigos em serviço. Para isso, foi realizado um estudo de caso qualitativo de uma turma de LPPM do interior do estado de Goiás. O material de análise é constituído de documentos relativos ao projeto de LPP, de registros de observação de aulas de um professor-aluno e de depoimentos de vários outros professores-alunos, coletados a partir de questionários e entrevistas. Este trabalho, além de discutir a formação docente diante das políticas públicas, traz como destaque o caso de um professor-aluno que relatou e evidenciou contribuições e limitações dessa formação profissional, sobretudo em relação aos seus saberes e práticas docentes em geometria. Universidade Estadual de Campinas2009-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864679610.20396/zet.v17i0.8646796Zetetike; Vol. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação MatemáticaZetetike; Vol. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação MatemáticaZetetike; v. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação Matemática2176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646796/13698Brazil; 2009Brasil; 2009Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Maria Elídia TeixeiraFiorentini, Dario2023-11-10T15:35:43Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646796Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-10T15:35:43Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
Formação profissional de professores de matemática em serviço e políticas públicas
title Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
spellingShingle Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
Reis, Maria Elídia Teixeira
Mathematics teacher education
Professional knowledge
Educational policies
In-service teacher education
Geometry teaching
Formação de professores de matemática
Formação de professores em serviço
Saberes docentes
Ensino de geometria
Políticas educacionais
title_short Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
title_full Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
title_fullStr Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
title_full_unstemmed Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
title_sort Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
author Reis, Maria Elídia Teixeira
author_facet Reis, Maria Elídia Teixeira
Fiorentini, Dario
author_role author
author2 Fiorentini, Dario
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Reis, Maria Elídia Teixeira
Fiorentini, Dario
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics teacher education
Professional knowledge
Educational policies
In-service teacher education
Geometry teaching
Formação de professores de matemática
Formação de professores em serviço
Saberes docentes
Ensino de geometria
Políticas educacionais
topic Mathematics teacher education
Professional knowledge
Educational policies
In-service teacher education
Geometry teaching
Formação de professores de matemática
Formação de professores em serviço
Saberes docentes
Ensino de geometria
Políticas educacionais
description This paper reports a research that had as aim to identify and analyzethe contributions and limitations of an emergencial course of MathematicsTeacher Education (CMTE) for in-service teacher education. For that, a studyqualitative case of a CMTE class, inside of the “Goiás State” was accomplished.The analysis material is constituted from documents related to the project of CMTE, of registrations of observation of teacher-student's classes and ofstudent-teachers' opinions collected starting from questionnaires and interviews.Besides discussing the teacher education in face of the Brazilian public policies,this paper reports a student-teacher's case that pointed and evidencedcontributions and limitations of his professional education, mainly related to hisprofessional knowledge and his school practices in geometry.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646796
10.20396/zet.v17i0.8646796
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646796
identifier_str_mv 10.20396/zet.v17i0.8646796
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646796/13698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2009
Brasil; 2009
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação Matemática
Zetetike; Vol. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação Matemática
Zetetike; v. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação Matemática
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329591048175616