Professional education of in-service mathematics teachers and public policies
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Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646796 |
Resumo: | This paper reports a research that had as aim to identify and analyzethe contributions and limitations of an emergencial course of MathematicsTeacher Education (CMTE) for in-service teacher education. For that, a studyqualitative case of a CMTE class, inside of the “Goiás State” was accomplished.The analysis material is constituted from documents related to the project of CMTE, of registrations of observation of teacher-student's classes and ofstudent-teachers' opinions collected starting from questionnaires and interviews.Besides discussing the teacher education in face of the Brazilian public policies,this paper reports a student-teacher's case that pointed and evidencedcontributions and limitations of his professional education, mainly related to hisprofessional knowledge and his school practices in geometry. |
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Professional education of in-service mathematics teachers and public policiesFormação profissional de professores de matemática em serviço e políticas públicasMathematics teacher educationProfessional knowledgeEducational policiesIn-service teacher educationGeometry teachingFormação de professores de matemáticaFormação de professores em serviçoSaberes docentesEnsino de geometriaPolíticas educacionaisThis paper reports a research that had as aim to identify and analyzethe contributions and limitations of an emergencial course of MathematicsTeacher Education (CMTE) for in-service teacher education. For that, a studyqualitative case of a CMTE class, inside of the “Goiás State” was accomplished.The analysis material is constituted from documents related to the project of CMTE, of registrations of observation of teacher-student's classes and ofstudent-teachers' opinions collected starting from questionnaires and interviews.Besides discussing the teacher education in face of the Brazilian public policies,this paper reports a student-teacher's case that pointed and evidencedcontributions and limitations of his professional education, mainly related to hisprofessional knowledge and his school practices in geometry.Este artigo relata parte de uma pesquisa que objetivou identificar e analisar as contribuições e as limitações de um curso emergencial de Licenciatura Plena Parcelada em Matemática (LPPM) para a formação e o desenvolvimento profissional de professores leigos em serviço. Para isso, foi realizado um estudo de caso qualitativo de uma turma de LPPM do interior do estado de Goiás. O material de análise é constituído de documentos relativos ao projeto de LPP, de registros de observação de aulas de um professor-aluno e de depoimentos de vários outros professores-alunos, coletados a partir de questionários e entrevistas. Este trabalho, além de discutir a formação docente diante das políticas públicas, traz como destaque o caso de um professor-aluno que relatou e evidenciou contribuições e limitações dessa formação profissional, sobretudo em relação aos seus saberes e práticas docentes em geometria. Universidade Estadual de Campinas2009-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864679610.20396/zet.v17i0.8646796Zetetike; Vol. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação MatemáticaZetetike; Vol. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação MatemáticaZetetike; v. 17 (2009): Número Temático: Políticas Públicas e Educação Matemática2176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646796/13698Brazil; 2009Brasil; 2009Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Maria Elídia TeixeiraFiorentini, Dario2023-11-10T15:35:43Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646796Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-10T15:35:43Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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