Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Loiola, Rubens Lacerda
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658327
Resumo: This work presents the data of an experience with the teaching of Portuguese language in the Education of Young and Adults in public schools. The main objective is to show the teaching-learning conditions in which students are inserted, so that one can think of strategies to modify their situation. Another objective is to identify the causes of these students' lack of interest in the activities developed in the schools. The method employed is an empirical nature and consists in the observation not only of classes taught by trainees, but also of the behavior of students during the classes. The results show that in these classes, outdated methods of teaching are still employed, including normative grammar from invented sentences, in which the terms of the clause, such as subject, predicate and object are mainly analyzed.
id UNICAMP-32_41e32854681e085b4ea20e2ebd56a2d9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658327
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult educationReflexiones sobre la enseñanza del portugués en la educación de jóvenes y adultosReflexões sobre o ensino de língua portuguesa na educação de jovens e adultosEducação de jovens e adultosEnsino/aprendizagemAmbiente escolar.Youth and adult educationTeaching/learningSchool environment.Educación de jóvenes y adultosEnseñanza / aprendizajeAmbiente escolarThis work presents the data of an experience with the teaching of Portuguese language in the Education of Young and Adults in public schools. The main objective is to show the teaching-learning conditions in which students are inserted, so that one can think of strategies to modify their situation. Another objective is to identify the causes of these students' lack of interest in the activities developed in the schools. The method employed is an empirical nature and consists in the observation not only of classes taught by trainees, but also of the behavior of students during the classes. The results show that in these classes, outdated methods of teaching are still employed, including normative grammar from invented sentences, in which the terms of the clause, such as subject, predicate and object are mainly analyzed.Este documento presenta datos de una experiencia con la enseñanza de portugués en educación de jóvenes y adultos en escuelas públicas. El objetivo central es mostrar las condiciones de enseñanza-aprendizaje en las que se insertan los estudiantes, a fin de pensar en estrategias para modificar su situación. Otro objetivo es identificar las causas de la falta de interés de estos estudiantes en las actividades desarrolladas en las escuelas. El método empleado es de naturaleza empírica y consiste en observar no solo las clases impartidas por pasantes, sino también el comportamiento de los estudiantes durante las clases. Los resultados muestran que todavía se usan métodos de enseñanza obsoletos en estas clases, incluida la gramática normativa basada en oraciones inventadas, en la que se analizan los términos de la oración, como sujeto, predicado y objetos.Este trabalho apresenta os dados de uma experiência com o ensino de língua portuguesa na Educação de Jovens e Adultos em escolas públicas. O objetivo central é mostrar as condições de ensinoaprendizagem em que estão inseridos os alunos, a fim de que se possa pensar em estratégias para modificar a situação destes. Um outro objetivo é identificar as causas da falta de interesse desses alunos pelas atividades desenvolvidas nas escolas. O método empregado é de natureza empírica, e consiste na observação não apenas de aulas ministradas por estagiários, mas também do comportamento dos alunos durante as aulas. Osresultados mostram que nessas aulas ainda são empregados métodos ultrapassados de ensino, inclusive de gramática normativa a partir de frases inventadas, nas quais se analisa, principalmente, os termos da oração, como sujeito, predicado e objetos.Universidade Estadual de Campinas2019-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/865832710.20396/lil.v0i43.8658327Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 99-114Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 99-114Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 99-114Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 99-1142674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658327/22054Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos info:eu-repo/semantics/openAccessLoiola, Rubens Lacerda 2020-04-28T18:59:45Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658327Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2020-04-28T18:59:45Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education
Reflexiones sobre la enseñanza del portugués en la educación de jóvenes y adultos
Reflexões sobre o ensino de língua portuguesa na educação de jovens e adultos
title Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education
spellingShingle Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education
Loiola, Rubens Lacerda
Educação de jovens e adultos
Ensino/aprendizagem
Ambiente escolar.
Youth and adult education
Teaching/learning
School environment.
Educación de jóvenes y adultos
Enseñanza / aprendizaje
Ambiente escolar
title_short Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education
title_full Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education
title_fullStr Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education
title_full_unstemmed Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education
title_sort Reflections on the teaching of Portuguese in youth and adult education
author Loiola, Rubens Lacerda
author_facet Loiola, Rubens Lacerda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Loiola, Rubens Lacerda
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de jovens e adultos
Ensino/aprendizagem
Ambiente escolar.
Youth and adult education
Teaching/learning
School environment.
Educación de jóvenes y adultos
Enseñanza / aprendizaje
Ambiente escolar
topic Educação de jovens e adultos
Ensino/aprendizagem
Ambiente escolar.
Youth and adult education
Teaching/learning
School environment.
Educación de jóvenes y adultos
Enseñanza / aprendizaje
Ambiente escolar
description This work presents the data of an experience with the teaching of Portuguese language in the Education of Young and Adults in public schools. The main objective is to show the teaching-learning conditions in which students are inserted, so that one can think of strategies to modify their situation. Another objective is to identify the causes of these students' lack of interest in the activities developed in the schools. The method employed is an empirical nature and consists in the observation not only of classes taught by trainees, but also of the behavior of students during the classes. The results show that in these classes, outdated methods of teaching are still employed, including normative grammar from invented sentences, in which the terms of the clause, such as subject, predicate and object are mainly analyzed.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658327
10.20396/lil.v0i43.8658327
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658327
identifier_str_mv 10.20396/lil.v0i43.8658327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8658327/22054
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Línguas e Instrumentos Linguísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; No. 43 (2019): jan./jun.; 99-114
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Núm. 43 (2019): jan./jun.; 99-114
Línguas e Instrumentos Línguísticos; No 43 (2019): jan./jun.; 99-114
Línguas e Instrumentos Linguísticos; n. 43 (2019): jan./jun.; 99-114
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942991757967360