Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Eliton Meireles de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Carvalho, Alex Medeiros de, Barbosa, Fernando da Costa, Alves, Deive Barbosa, Souza Júnior, Arlindo José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853
Resumo: This paper analyzes the processes of production and socialization of teaching knowledge of a group of Mathematicsteachers in the transformation of a maker sequence didactic. The narrative is conceived in the historical constitution of the collective work of teaching and research with Maker Education and Educational Robotics and involves 15 years of a teaching that is, at the same, singular and collective, and occurs through the different meetings of production in the development of a recurring project, although not equivalent: the construction of prototypes of catapults and their relationship with the mathematical curriculum of Functions. The article promotes teaching practices concerned with creatingconditions for students to perceive curricular concepts present in the products they build. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ
id UNICAMP-33_304f132065d595510042a0737311cc72
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14853
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Maker education in math curriculum: catapults and the study of functionsEducação maker no currículo de matemática: catapultas e o estudo de funçõesEducação makerEnsino de matemáticaCurrículoCatapultasMaker educationMathematics teachingCurriculumCatapultsThis paper analyzes the processes of production and socialization of teaching knowledge of a group of Mathematicsteachers in the transformation of a maker sequence didactic. The narrative is conceived in the historical constitution of the collective work of teaching and research with Maker Education and Educational Robotics and involves 15 years of a teaching that is, at the same, singular and collective, and occurs through the different meetings of production in the development of a recurring project, although not equivalent: the construction of prototypes of catapults and their relationship with the mathematical curriculum of Functions. The article promotes teaching practices concerned with creatingconditions for students to perceive curricular concepts present in the products they build. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQEste artigo analisa processos de produção e socialização de saberes docentes de um grupo de professores de Matemática na transformação de uma sequência didática maker. A narrativa se concebe na constituição histórica do trabalho coletivo de docência e pesquisa com Educação Maker e Robótica Educacional, e envolve um período de 15 anos elucidando uma docência que é, ao mesmo tempo, singular e coletiva, e que ocorre por meio dos diferentes encontros de produção no desenvolvimento de um projeto sempre recorrente, embora não equivalente: a construção de protótipos de catapultas e sua relação com o currículo matemático de Funções. O artigo promove práticas docentes preocupadas em criar condições para que os estudantes percebam conceitos curriculares presentes nos produtos que constroem. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQUniversidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485310.20396/tsc.v7i2.14853Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 842318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853/9885Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Eliton Meireles deCarvalho, Alex Medeiros deBarbosa, Fernando da CostaAlves, Deive BarbosaSouza Júnior, Arlindo José de2021-04-07T19:57:28Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14853Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-04-07T19:57:28Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
Educação maker no currículo de matemática: catapultas e o estudo de funções
title Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
spellingShingle Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
Moura, Eliton Meireles de
Educação maker
Ensino de matemática
Currículo
Catapultas
Maker education
Mathematics teaching
Curriculum
Catapults
title_short Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
title_full Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
title_fullStr Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
title_full_unstemmed Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
title_sort Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
author Moura, Eliton Meireles de
author_facet Moura, Eliton Meireles de
Carvalho, Alex Medeiros de
Barbosa, Fernando da Costa
Alves, Deive Barbosa
Souza Júnior, Arlindo José de
author_role author
author2 Carvalho, Alex Medeiros de
Barbosa, Fernando da Costa
Alves, Deive Barbosa
Souza Júnior, Arlindo José de
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Eliton Meireles de
Carvalho, Alex Medeiros de
Barbosa, Fernando da Costa
Alves, Deive Barbosa
Souza Júnior, Arlindo José de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação maker
Ensino de matemática
Currículo
Catapultas
Maker education
Mathematics teaching
Curriculum
Catapults
topic Educação maker
Ensino de matemática
Currículo
Catapultas
Maker education
Mathematics teaching
Curriculum
Catapults
description This paper analyzes the processes of production and socialization of teaching knowledge of a group of Mathematicsteachers in the transformation of a maker sequence didactic. The narrative is conceived in the historical constitution of the collective work of teaching and research with Maker Education and Educational Robotics and involves 15 years of a teaching that is, at the same, singular and collective, and occurs through the different meetings of production in the development of a recurring project, although not equivalent: the construction of prototypes of catapults and their relationship with the mathematical curriculum of Functions. The article promotes teaching practices concerned with creatingconditions for students to perceive curricular concepts present in the products they build. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853
10.20396/tsc.v7i2.14853
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v7i2.14853
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853/9885
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166993956864