Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853 |
Resumo: | This paper analyzes the processes of production and socialization of teaching knowledge of a group of Mathematicsteachers in the transformation of a maker sequence didactic. The narrative is conceived in the historical constitution of the collective work of teaching and research with Maker Education and Educational Robotics and involves 15 years of a teaching that is, at the same, singular and collective, and occurs through the different meetings of production in the development of a recurring project, although not equivalent: the construction of prototypes of catapults and their relationship with the mathematical curriculum of Functions. The article promotes teaching practices concerned with creatingconditions for students to perceive curricular concepts present in the products they build. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ |
id |
UNICAMP-33_304f132065d595510042a0737311cc72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14853 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functionsEducação maker no currículo de matemática: catapultas e o estudo de funçõesEducação makerEnsino de matemáticaCurrículoCatapultasMaker educationMathematics teachingCurriculumCatapultsThis paper analyzes the processes of production and socialization of teaching knowledge of a group of Mathematicsteachers in the transformation of a maker sequence didactic. The narrative is conceived in the historical constitution of the collective work of teaching and research with Maker Education and Educational Robotics and involves 15 years of a teaching that is, at the same, singular and collective, and occurs through the different meetings of production in the development of a recurring project, although not equivalent: the construction of prototypes of catapults and their relationship with the mathematical curriculum of Functions. The article promotes teaching practices concerned with creatingconditions for students to perceive curricular concepts present in the products they build. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQEste artigo analisa processos de produção e socialização de saberes docentes de um grupo de professores de Matemática na transformação de uma sequência didática maker. A narrativa se concebe na constituição histórica do trabalho coletivo de docência e pesquisa com Educação Maker e Robótica Educacional, e envolve um período de 15 anos elucidando uma docência que é, ao mesmo tempo, singular e coletiva, e que ocorre por meio dos diferentes encontros de produção no desenvolvimento de um projeto sempre recorrente, embora não equivalente: a construção de protótipos de catapultas e sua relação com o currículo matemático de Funções. O artigo promove práticas docentes preocupadas em criar condições para que os estudantes percebam conceitos curriculares presentes nos produtos que constroem. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQUniversidade Estadual de Campinas2020-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1485310.20396/tsc.v7i2.14853Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 842318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853/9885Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Eliton Meireles deCarvalho, Alex Medeiros deBarbosa, Fernando da CostaAlves, Deive BarbosaSouza Júnior, Arlindo José de2021-04-07T19:57:28Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14853Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2021-04-07T19:57:28Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions Educação maker no currículo de matemática: catapultas e o estudo de funções |
title |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions |
spellingShingle |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions Moura, Eliton Meireles de Educação maker Ensino de matemática Currículo Catapultas Maker education Mathematics teaching Curriculum Catapults |
title_short |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions |
title_full |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions |
title_fullStr |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions |
title_full_unstemmed |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions |
title_sort |
Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions |
author |
Moura, Eliton Meireles de |
author_facet |
Moura, Eliton Meireles de Carvalho, Alex Medeiros de Barbosa, Fernando da Costa Alves, Deive Barbosa Souza Júnior, Arlindo José de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Alex Medeiros de Barbosa, Fernando da Costa Alves, Deive Barbosa Souza Júnior, Arlindo José de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Eliton Meireles de Carvalho, Alex Medeiros de Barbosa, Fernando da Costa Alves, Deive Barbosa Souza Júnior, Arlindo José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação maker Ensino de matemática Currículo Catapultas Maker education Mathematics teaching Curriculum Catapults |
topic |
Educação maker Ensino de matemática Currículo Catapultas Maker education Mathematics teaching Curriculum Catapults |
description |
This paper analyzes the processes of production and socialization of teaching knowledge of a group of Mathematicsteachers in the transformation of a maker sequence didactic. The narrative is conceived in the historical constitution of the collective work of teaching and research with Maker Education and Educational Robotics and involves 15 years of a teaching that is, at the same, singular and collective, and occurs through the different meetings of production in the development of a recurring project, although not equivalent: the construction of prototypes of catapults and their relationship with the mathematical curriculum of Functions. The article promotes teaching practices concerned with creatingconditions for students to perceive curricular concepts present in the products they build. Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853 10.20396/tsc.v7i2.14853 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v7i2.14853 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853/9885 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 Núm. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 7 No 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 7 n. 2 (2020): Edição temática sobre Educação Maker e Robótica Pedagógica; 65 - 84 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166993956864 |