Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes, Isadora Ribeiro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rodrigues, Alessandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054
Resumo: Addressing the theme of Open Educational Resources (OER) in conjunction with Digital Storytelling (DS), this article presents an analysis of the developing an OER in the format of interactive digital narrative to promote the learning of Science topics, focusing on basic concepts of chemistry. Methodologically, a qualitative analysis was developed based on the theoretical foundations of OER and the constitutive elements of DS. The interactive digital storytelling analyzed is in agreement with the theoretical foundations and constitutes a path for the initial contextualized and playful work with scientific concepts. Thus, the study can bring contributions to the area of ​​Science Education both for the open and free resource presented and for the didactic possibility that it represents.
id UNICAMP-33_92344c05251b2564481142696a834897
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16054
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytellingRecursos Educacionais Abertos para o ensino de ciências: análise de uma narrativa digital interativaRecurso educacional abertoNarrativa digital interativaEducação em ciênciasTecnologias digitais de informação e comunicaçãoOpen educational resourcesDigital storytellingScience educationInformation and communication technologiesAddressing the theme of Open Educational Resources (OER) in conjunction with Digital Storytelling (DS), this article presents an analysis of the developing an OER in the format of interactive digital narrative to promote the learning of Science topics, focusing on basic concepts of chemistry. Methodologically, a qualitative analysis was developed based on the theoretical foundations of OER and the constitutive elements of DS. The interactive digital storytelling analyzed is in agreement with the theoretical foundations and constitutes a path for the initial contextualized and playful work with scientific concepts. Thus, the study can bring contributions to the area of ​​Science Education both for the open and free resource presented and for the didactic possibility that it represents.Abordando a temática dos Recursos Educacionais Abertos (REA) em articulação com as Narrativas Digitais (ND), este artigo apresenta a análise do desenvolvimento de um REA no formato de narrativa digital interativa para promover a aprendizagem de tópicos de Ciências, com foco em conceitos básicos da Química. Metodologicamente, foi desenvolvida uma análise qualitativa a partir dos fundamentos teóricos dos REA e dos elementos constitutivos das ND. A narrativa digital interativa analisada está em concordância com os fundamentos teóricos analisados e constitui-se como um caminho para o trabalho inicial contextualizado e lúdico com conceitos científicos. Assim, o estudo pode trazer contribuições à área da Educação em Ciências tanto pelo recurso aberto e gratuito apresentado quanto pela possibilidade didática que ele representaUniversidade Estadual de Campinas2022-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1605410.20396/tsc.v9i1.16054Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No. 1 (2022): Open Educational Resources; 6-24Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 9 n. 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-242318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054/11393Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAntunes, Isadora RibeiroRodrigues, Alessandra2023-03-22T18:02:09Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16054Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2023-03-22T18:02:09Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
Recursos Educacionais Abertos para o ensino de ciências: análise de uma narrativa digital interativa
title Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
spellingShingle Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
Antunes, Isadora Ribeiro
Recurso educacional aberto
Narrativa digital interativa
Educação em ciências
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Open educational resources
Digital storytelling
Science education
Information and communication technologies
title_short Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
title_full Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
title_fullStr Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
title_full_unstemmed Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
title_sort Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
author Antunes, Isadora Ribeiro
author_facet Antunes, Isadora Ribeiro
Rodrigues, Alessandra
author_role author
author2 Rodrigues, Alessandra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes, Isadora Ribeiro
Rodrigues, Alessandra
dc.subject.por.fl_str_mv Recurso educacional aberto
Narrativa digital interativa
Educação em ciências
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Open educational resources
Digital storytelling
Science education
Information and communication technologies
topic Recurso educacional aberto
Narrativa digital interativa
Educação em ciências
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Open educational resources
Digital storytelling
Science education
Information and communication technologies
description Addressing the theme of Open Educational Resources (OER) in conjunction with Digital Storytelling (DS), this article presents an analysis of the developing an OER in the format of interactive digital narrative to promote the learning of Science topics, focusing on basic concepts of chemistry. Methodologically, a qualitative analysis was developed based on the theoretical foundations of OER and the constitutive elements of DS. The interactive digital storytelling analyzed is in agreement with the theoretical foundations and constitutes a path for the initial contextualized and playful work with scientific concepts. Thus, the study can bring contributions to the area of ​​Science Education both for the open and free resource presented and for the didactic possibility that it represents.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
Artigo avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054
10.20396/tsc.v9i1.16054
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v9i1.16054
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054/11393
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No. 1 (2022): Open Educational Resources; 6-24
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 9 n. 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207167125028864