Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054 |
Resumo: | Addressing the theme of Open Educational Resources (OER) in conjunction with Digital Storytelling (DS), this article presents an analysis of the developing an OER in the format of interactive digital narrative to promote the learning of Science topics, focusing on basic concepts of chemistry. Methodologically, a qualitative analysis was developed based on the theoretical foundations of OER and the constitutive elements of DS. The interactive digital storytelling analyzed is in agreement with the theoretical foundations and constitutes a path for the initial contextualized and playful work with scientific concepts. Thus, the study can bring contributions to the area of Science Education both for the open and free resource presented and for the didactic possibility that it represents. |
id |
UNICAMP-33_92344c05251b2564481142696a834897 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16054 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytellingRecursos Educacionais Abertos para o ensino de ciências: análise de uma narrativa digital interativaRecurso educacional abertoNarrativa digital interativaEducação em ciênciasTecnologias digitais de informação e comunicaçãoOpen educational resourcesDigital storytellingScience educationInformation and communication technologiesAddressing the theme of Open Educational Resources (OER) in conjunction with Digital Storytelling (DS), this article presents an analysis of the developing an OER in the format of interactive digital narrative to promote the learning of Science topics, focusing on basic concepts of chemistry. Methodologically, a qualitative analysis was developed based on the theoretical foundations of OER and the constitutive elements of DS. The interactive digital storytelling analyzed is in agreement with the theoretical foundations and constitutes a path for the initial contextualized and playful work with scientific concepts. Thus, the study can bring contributions to the area of Science Education both for the open and free resource presented and for the didactic possibility that it represents.Abordando a temática dos Recursos Educacionais Abertos (REA) em articulação com as Narrativas Digitais (ND), este artigo apresenta a análise do desenvolvimento de um REA no formato de narrativa digital interativa para promover a aprendizagem de tópicos de Ciências, com foco em conceitos básicos da Química. Metodologicamente, foi desenvolvida uma análise qualitativa a partir dos fundamentos teóricos dos REA e dos elementos constitutivos das ND. A narrativa digital interativa analisada está em concordância com os fundamentos teóricos analisados e constitui-se como um caminho para o trabalho inicial contextualizado e lúdico com conceitos científicos. Assim, o estudo pode trazer contribuições à área da Educação em Ciências tanto pelo recurso aberto e gratuito apresentado quanto pela possibilidade didática que ele representaUniversidade Estadual de Campinas2022-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresArtigo avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1605410.20396/tsc.v9i1.16054Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No. 1 (2022): Open Educational Resources; 6-24Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 9 n. 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-242318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054/11393Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAntunes, Isadora RibeiroRodrigues, Alessandra2023-03-22T18:02:09Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/16054Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2023-03-22T18:02:09Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling Recursos Educacionais Abertos para o ensino de ciências: análise de uma narrativa digital interativa |
title |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling |
spellingShingle |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling Antunes, Isadora Ribeiro Recurso educacional aberto Narrativa digital interativa Educação em ciências Tecnologias digitais de informação e comunicação Open educational resources Digital storytelling Science education Information and communication technologies |
title_short |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling |
title_full |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling |
title_fullStr |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling |
title_full_unstemmed |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling |
title_sort |
Open Educational Resources for science teaching: analysis of an interactive digital storytelling |
author |
Antunes, Isadora Ribeiro |
author_facet |
Antunes, Isadora Ribeiro Rodrigues, Alessandra |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Alessandra |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antunes, Isadora Ribeiro Rodrigues, Alessandra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Recurso educacional aberto Narrativa digital interativa Educação em ciências Tecnologias digitais de informação e comunicação Open educational resources Digital storytelling Science education Information and communication technologies |
topic |
Recurso educacional aberto Narrativa digital interativa Educação em ciências Tecnologias digitais de informação e comunicação Open educational resources Digital storytelling Science education Information and communication technologies |
description |
Addressing the theme of Open Educational Resources (OER) in conjunction with Digital Storytelling (DS), this article presents an analysis of the developing an OER in the format of interactive digital narrative to promote the learning of Science topics, focusing on basic concepts of chemistry. Methodologically, a qualitative analysis was developed based on the theoretical foundations of OER and the constitutive elements of DS. The interactive digital storytelling analyzed is in agreement with the theoretical foundations and constitutes a path for the initial contextualized and playful work with scientific concepts. Thus, the study can bring contributions to the area of Science Education both for the open and free resource presented and for the didactic possibility that it represents. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares Artigo avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054 10.20396/tsc.v9i1.16054 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v9i1.16054 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/16054/11393 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No. 1 (2022): Open Educational Resources; 6-24 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 9 No 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 9 n. 1 (2022): Recursos Educacionais Abertos; 6-24 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207167125028864 |