Design and development of a low-cost tangible programming environment for children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carbajal, Marleny Luque
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
Texto Completo: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491
Resumo: There are many studies that demonstrate that contact with programming has a positive impact on the development of children's cognitive and socio-emotional skills. Programming has been discussed as a way to stimulate the development of computational thinking in children. However, there are barriers to learning programming; one of them is the fact that most existing programming languages are based on abstractions in the form of texts and symbols that are difficult for them to understand. A potentially easier way to introduce children to programming is Tangible Interfaces. The Tangible Interfaces approach proposes to embed computational elements in concrete materials, creating a didactic resource that combines the advantages of physical manipulation with the multimedia interaction provided by technology.  
id UNICAMP-33_9d95fc949fffab83c186d426e6aeb238
oai_identifier_str oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14491
network_acronym_str UNICAMP-33
network_name_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository_id_str
spelling Design and development of a low-cost tangible programming environment for childrenDesign e desenvolvimento de um ambiente de programação tangível de baixo custo para criançasDesignTangible programming Children DesignProgramação tangível CriançasThere are many studies that demonstrate that contact with programming has a positive impact on the development of children's cognitive and socio-emotional skills. Programming has been discussed as a way to stimulate the development of computational thinking in children. However, there are barriers to learning programming; one of them is the fact that most existing programming languages are based on abstractions in the form of texts and symbols that are difficult for them to understand. A potentially easier way to introduce children to programming is Tangible Interfaces. The Tangible Interfaces approach proposes to embed computational elements in concrete materials, creating a didactic resource that combines the advantages of physical manipulation with the multimedia interaction provided by technology.  Existem muitos estudos que demonstram que  contato com programação tem impacto positivo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e sócio-emocionais das crianças. Programação tem sido discutida como uma forma de estimular o desenvolvimento do pensamento computacional nas crianças. No entanto, existem barreiras para a aprendizagem da programação; uma delas é o fato de a maioria das linguagens de programação existentes serem baseadas em abstrações na forma de textos e símbolos que são difíceis de entender, para elas. Uma forma potencialmente facilitada de introduzir as crianças à programação são as Interfaces Tangíveis. A abordagem das Interfaces Tangíveis propõe embutir elementos computacionais em materiais concretos, criando um recurso didático que une as vantagens da manipulação física à interação  multimídia providas pela tecnologia.Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResumo não avaliado pelos paresResumo não avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1449110.20396/tsc.v4i1.14491Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 179-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 179-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 179-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 179-1822318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491/9503Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarbajal, Marleny Luque2022-02-03T09:09:50Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14491Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:09:50Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
Design e desenvolvimento de um ambiente de programação tangível de baixo custo para crianças
title Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
spellingShingle Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
Carbajal, Marleny Luque
Design
Tangible programming
Children
Design
Programação tangível
Crianças
title_short Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
title_full Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
title_fullStr Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
title_full_unstemmed Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
title_sort Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
author Carbajal, Marleny Luque
author_facet Carbajal, Marleny Luque
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carbajal, Marleny Luque
dc.subject.por.fl_str_mv Design
Tangible programming
Children
Design
Programação tangível
Crianças
topic Design
Tangible programming
Children
Design
Programação tangível
Crianças
description There are many studies that demonstrate that contact with programming has a positive impact on the development of children's cognitive and socio-emotional skills. Programming has been discussed as a way to stimulate the development of computational thinking in children. However, there are barriers to learning programming; one of them is the fact that most existing programming languages are based on abstractions in the form of texts and symbols that are difficult for them to understand. A potentially easier way to introduce children to programming is Tangible Interfaces. The Tangible Interfaces approach proposes to embed computational elements in concrete materials, creating a didactic resource that combines the advantages of physical manipulation with the multimedia interaction provided by technology.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Resumo não avaliado pelos pares
Resumo não avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491
10.20396/tsc.v4i1.14491
url https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491
identifier_str_mv 10.20396/tsc.v4i1.14491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491/9503
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 179-182
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 179-182
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 179-182
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 179-182
2318-8839
reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
collection Tecnologias, Sociedade e Conhecimento
repository.name.fl_str_mv Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv tscnied@unicamp.br
_version_ 1801207166909022208