Design and development of a low-cost tangible programming environment for children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
Texto Completo: | https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491 |
Resumo: | There are many studies that demonstrate that contact with programming has a positive impact on the development of children's cognitive and socio-emotional skills. Programming has been discussed as a way to stimulate the development of computational thinking in children. However, there are barriers to learning programming; one of them is the fact that most existing programming languages are based on abstractions in the form of texts and symbols that are difficult for them to understand. A potentially easier way to introduce children to programming is Tangible Interfaces. The Tangible Interfaces approach proposes to embed computational elements in concrete materials, creating a didactic resource that combines the advantages of physical manipulation with the multimedia interaction provided by technology. |
id |
UNICAMP-33_9d95fc949fffab83c186d426e6aeb238 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14491 |
network_acronym_str |
UNICAMP-33 |
network_name_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository_id_str |
|
spelling |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for childrenDesign e desenvolvimento de um ambiente de programação tangível de baixo custo para criançasDesignTangible programming Children DesignProgramação tangível CriançasThere are many studies that demonstrate that contact with programming has a positive impact on the development of children's cognitive and socio-emotional skills. Programming has been discussed as a way to stimulate the development of computational thinking in children. However, there are barriers to learning programming; one of them is the fact that most existing programming languages are based on abstractions in the form of texts and symbols that are difficult for them to understand. A potentially easier way to introduce children to programming is Tangible Interfaces. The Tangible Interfaces approach proposes to embed computational elements in concrete materials, creating a didactic resource that combines the advantages of physical manipulation with the multimedia interaction provided by technology. Existem muitos estudos que demonstram que contato com programação tem impacto positivo no desenvolvimento de habilidades cognitivas e sócio-emocionais das crianças. Programação tem sido discutida como uma forma de estimular o desenvolvimento do pensamento computacional nas crianças. No entanto, existem barreiras para a aprendizagem da programação; uma delas é o fato de a maioria das linguagens de programação existentes serem baseadas em abstrações na forma de textos e símbolos que são difíceis de entender, para elas. Uma forma potencialmente facilitada de introduzir as crianças à programação são as Interfaces Tangíveis. A abordagem das Interfaces Tangíveis propõe embutir elementos computacionais em materiais concretos, criando um recurso didático que une as vantagens da manipulação física à interação multimídia providas pela tecnologia.Universidade Estadual de Campinas2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionResumo não avaliado pelos paresResumo não avaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/1449110.20396/tsc.v4i1.14491Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 179-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 179-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 179-182Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 179-1822318-8839reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimentoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491/9503Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarbajal, Marleny Luque2022-02-03T09:09:50Zoai:inpec.econtents.bc.unicamp.br:article/14491Revistahttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tscPUBhttps://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/oaitscnied@unicamp.br2318-88392318-8839opendoar:2022-02-03T09:09:50Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for children Design e desenvolvimento de um ambiente de programação tangível de baixo custo para crianças |
title |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for children |
spellingShingle |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for children Carbajal, Marleny Luque Design Tangible programming Children Design Programação tangível Crianças |
title_short |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for children |
title_full |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for children |
title_fullStr |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for children |
title_full_unstemmed |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for children |
title_sort |
Design and development of a low-cost tangible programming environment for children |
author |
Carbajal, Marleny Luque |
author_facet |
Carbajal, Marleny Luque |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carbajal, Marleny Luque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design Tangible programming Children Design Programação tangível Crianças |
topic |
Design Tangible programming Children Design Programação tangível Crianças |
description |
There are many studies that demonstrate that contact with programming has a positive impact on the development of children's cognitive and socio-emotional skills. Programming has been discussed as a way to stimulate the development of computational thinking in children. However, there are barriers to learning programming; one of them is the fact that most existing programming languages are based on abstractions in the form of texts and symbols that are difficult for them to understand. A potentially easier way to introduce children to programming is Tangible Interfaces. The Tangible Interfaces approach proposes to embed computational elements in concrete materials, creating a didactic resource that combines the advantages of physical manipulation with the multimedia interaction provided by technology. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Resumo não avaliado pelos pares Resumo não avaliado pelos pares Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491 10.20396/tsc.v4i1.14491 |
url |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491 |
identifier_str_mv |
10.20396/tsc.v4i1.14491 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14491/9503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No. 1 (2017); 179-182 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 Núm. 1 (2017); 179-182 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; Vol. 4 No 1 (2017); 179-182 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento; v. 4 n. 1 (2017); 179-182 2318-8839 reponame:Tecnologias, Sociedade e Conhecimento instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
collection |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento |
repository.name.fl_str_mv |
Tecnologias, Sociedade e Conhecimento - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
tscnied@unicamp.br |
_version_ |
1801207166909022208 |