O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista da Unifebe |
Texto Completo: | https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000 |
Resumo: | Inclusive Education is always a topical issue in the national debate, especially when it comes to its practical possibilities for action. Psychoanalysis, in turn,highlights important discussions about school institutions, the act of educating and inclusive education. This paper will therefore examine aspects of educational theory in relation to psychoanalytic theories in order to provide a critical analysis of the most important data on this topic in a literature review. The analysis is divided into three main points of discussion: Uniqueness and complexity in relation to the student and the school, the misunderstanding in inclusive discourse and the classificatory notion, with the last category, inclusive practice, being permeated by psychoanalysis in children with Autism Spectrum Disorder (ASD). |
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O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanáliseInclusive Education is always a topical issue in the national debate, especially when it comes to its practical possibilities for action. Psychoanalysis, in turn,highlights important discussions about school institutions, the act of educating and inclusive education. This paper will therefore examine aspects of educational theory in relation to psychoanalytic theories in order to provide a critical analysis of the most important data on this topic in a literature review. The analysis is divided into three main points of discussion: Uniqueness and complexity in relation to the student and the school, the misunderstanding in inclusive discourse and the classificatory notion, with the last category, inclusive practice, being permeated by psychoanalysis in children with Autism Spectrum Disorder (ASD).A Educação Inclusiva é sempre um tópico atual de discussão no cenário nacional, principalmente quando pensado nas suas possibilidades práticas deatuação. A psicanálise, por sua vez, demonstra importantes discussões sobre as instituições escolares, o ato de educar e a educação inclusiva. Desse modo, o presente trabalho busca evidenciar aspectos teóricos educacionais relacionados às teorias psicanalíticas, a fim de fazer uma análise crítica a respeito dos principais dados obtidos nessa temática em uma revisão da literatura. Divide-se a análise em três principais tópicos de discussão: singularidade e complexidade em relação ao aluno e à escola, o equívoco no discurso inclusivo e a noção classificatória, tendo como última categoria, a prática inclusiva atravessada pela psicanálise em crianças com Transtorno do espectro Autista (TEA).UNIFEBE2024-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000Revista da UNIFEBE; v. 1 n. 30 (2024): Revista UNIFEBE: Edição Educação2177-742X1679-8708reponame:Revista da Unifebeinstname:Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)instacron:UNIFEBEporhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000/775Angeli, Gustavo Santo Stolf, Fabiano Martins, Andréia info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T00:42:16Zoai:periodicos.unifebe.edu.br:article/1000Revistahttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebePUBhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/oairevistadaunifebe@unifebe.edu.br||pesquisa@unifebe.edu.br2177-742X1679-8708opendoar:2024-06-18T00:42:16Revista da Unifebe - Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)false |
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