O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angeli, Gustavo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Santo Stolf, Fabiano, Martins, Andréia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Unifebe
Texto Completo: https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000
Resumo: Inclusive Education is always a topical issue in the national debate, especially when it comes to its practical possibilities for action. Psychoanalysis, in turn,highlights important discussions about school institutions, the act of educating and inclusive education. This paper will therefore examine aspects of educational theory in relation to psychoanalytic theories in order to provide a critical analysis of the most important data on this topic in a literature review. The analysis is divided into three main points of discussion: Uniqueness and complexity in relation to the student and the school, the misunderstanding in inclusive discourse and the classificatory notion, with the last category, inclusive practice, being permeated by psychoanalysis in children with Autism Spectrum Disorder (ASD).
id UNIFEBE-1_ad9e96b7f837aa18b1ecb29adb1b3144
oai_identifier_str oai:periodicos.unifebe.edu.br:article/1000
network_acronym_str UNIFEBE-1
network_name_str Revista da Unifebe
repository_id_str
spelling O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanáliseInclusive Education is always a topical issue in the national debate, especially when it comes to its practical possibilities for action. Psychoanalysis, in turn,highlights important discussions about school institutions, the act of educating and inclusive education. This paper will therefore examine aspects of educational theory in relation to psychoanalytic theories in order to provide a critical analysis of the most important data on this topic in a literature review. The analysis is divided into three main points of discussion: Uniqueness and complexity in relation to the student and the school, the misunderstanding in inclusive discourse and the classificatory notion, with the last category, inclusive practice, being permeated by psychoanalysis in children with Autism Spectrum Disorder (ASD).A Educação Inclusiva é sempre um tópico atual de discussão no cenário nacional, principalmente quando pensado nas suas possibilidades práticas deatuação. A psicanálise, por sua vez, demonstra importantes discussões sobre as instituições escolares, o ato de educar e a educação inclusiva. Desse modo, o presente trabalho busca evidenciar aspectos teóricos educacionais relacionados às teorias psicanalíticas, a fim de fazer uma análise crítica a respeito dos principais dados obtidos nessa temática em uma revisão da literatura. Divide-se a análise em três principais tópicos de discussão: singularidade e complexidade em relação ao aluno e à escola, o equívoco no discurso inclusivo e a noção classificatória, tendo como última categoria, a prática inclusiva atravessada pela psicanálise em crianças com Transtorno do espectro Autista (TEA).UNIFEBE2024-06-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000Revista da UNIFEBE; v. 1 n. 30 (2024): Revista UNIFEBE: Edição Educação2177-742X1679-8708reponame:Revista da Unifebeinstname:Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)instacron:UNIFEBEporhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000/775Angeli, Gustavo Santo Stolf, Fabiano Martins, Andréia info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T00:42:16Zoai:periodicos.unifebe.edu.br:article/1000Revistahttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebePUBhttps://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/oairevistadaunifebe@unifebe.edu.br||pesquisa@unifebe.edu.br2177-742X1679-8708opendoar:2024-06-18T00:42:16Revista da Unifebe - Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)false
dc.title.none.fl_str_mv O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
title O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
spellingShingle O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
Angeli, Gustavo
title_short O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
title_full O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
title_fullStr O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
title_full_unstemmed O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
title_sort O desafio de uma educação inclusiva: Diálogos entre educação e psicanálise
author Angeli, Gustavo
author_facet Angeli, Gustavo
Santo Stolf, Fabiano
Martins, Andréia
author_role author
author2 Santo Stolf, Fabiano
Martins, Andréia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Angeli, Gustavo
Santo Stolf, Fabiano
Martins, Andréia
description Inclusive Education is always a topical issue in the national debate, especially when it comes to its practical possibilities for action. Psychoanalysis, in turn,highlights important discussions about school institutions, the act of educating and inclusive education. This paper will therefore examine aspects of educational theory in relation to psychoanalytic theories in order to provide a critical analysis of the most important data on this topic in a literature review. The analysis is divided into three main points of discussion: Uniqueness and complexity in relation to the student and the school, the misunderstanding in inclusive discourse and the classificatory notion, with the last category, inclusive practice, being permeated by psychoanalysis in children with Autism Spectrum Disorder (ASD).
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000
url https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unifebe.edu.br/index.php/RevistaUnifebe/article/view/1000/775
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIFEBE
publisher.none.fl_str_mv UNIFEBE
dc.source.none.fl_str_mv Revista da UNIFEBE; v. 1 n. 30 (2024): Revista UNIFEBE: Edição Educação
2177-742X
1679-8708
reponame:Revista da Unifebe
instname:Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)
instacron:UNIFEBE
instname_str Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)
instacron_str UNIFEBE
institution UNIFEBE
reponame_str Revista da Unifebe
collection Revista da Unifebe
repository.name.fl_str_mv Revista da Unifebe - Centro Universitário de Brusque (UNIFEBE)
repository.mail.fl_str_mv revistadaunifebe@unifebe.edu.br||pesquisa@unifebe.edu.br
_version_ 1809464892418162688