COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492 |
Resumo: | Historically, political-pedagogical projects have been disseminated in Brazil as standardized and centrally structured documents for educational planning. In recent years, educational projects have gained greater recognition from various stakeholders as an important tool for implementing public policies. Consequently, political-pedagogical projects have taken center stage in discussions about possible paths for education. This article aims to conduct a literature review on the clash of interests between the public and private spheres from the perspective of political-pedagogical projects. This discussion seeks to integrate contributions from authors who have analyzed the process of homogenization and standardization of pedagogical proposals, as well as the importance of financial resources in consolidating educational narratives. Thus, this discussion contributes to understanding the contradictions surrounding the mechanisms and strategies present within and outside Brazilian schools. |
id |
UNIFESP-3_513eb02f7d9065233a12b7b2fc9a77fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16492 |
network_acronym_str |
UNIFESP-3 |
network_name_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the PrivatePROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS EM DISPUTA: influências entre lo público y lo privadoPROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS EM DISPUTA: influências entre o público e o privadoPolíticas educacionaisProjetos Político-PedagógicosPúblico-PrivadoPolíticas educativasProyectos Político-PedagogicosPúblico-PrivadoEducational policiesPolitical-Pedagogical ProjectsPublic-PrivateHistorically, political-pedagogical projects have been disseminated in Brazil as standardized and centrally structured documents for educational planning. In recent years, educational projects have gained greater recognition from various stakeholders as an important tool for implementing public policies. Consequently, political-pedagogical projects have taken center stage in discussions about possible paths for education. This article aims to conduct a literature review on the clash of interests between the public and private spheres from the perspective of political-pedagogical projects. This discussion seeks to integrate contributions from authors who have analyzed the process of homogenization and standardization of pedagogical proposals, as well as the importance of financial resources in consolidating educational narratives. Thus, this discussion contributes to understanding the contradictions surrounding the mechanisms and strategies present within and outside Brazilian schools.Históricamente, los proyectos político-pedagógicos han sido difundidos en Brasil como documentos estandarizados y estructurados de manera centralizada para planificar la educación. En los últimos años, los proyectos educativos han recibido un mayor reconocimiento por parte de diversos actores al revelarse como importantes herramientas para la implementación de políticas públicas. Como resultado, los proyectos político-pedagógicos han ocupado un lugar central en las discusiones sobre los posibles caminos para la educación. Este artículo tiene como objetivo realizar una revisión, basada en la literatura, sobre el conflicto de intereses entre las esferas pública y privada desde la perspectiva de los proyectos político-pedagógicos. Esta discusión busca articular las contribuciones de algunos autores que han analizado el proceso de homogeneización y estandarización de propuestas pedagógicas, así como la importancia que los recursos financieros tienen en la consolidación de narrativas educativas. De este modo, esta discusión contribuye a comprender las contradicciones en torno a los mecanismos y estrategias presentes dentro y fuera de las escuelas brasileñas.Historicamente, projetos político-pedagógicos foram disseminados no Brasil como documentos padronizados e estruturados de forma centralizada para planejar a educação. Nos últimos anos, os projetos educacionais tem recebido maior reconhecimento por parte de diferentes sujeitos por se revelarem como importantes instrumentos de execução de políticas públicas. Desta forma, os projetos político-pedagógicos têm ocupado lugar central nos debates sobre os possíveis caminhos para fazer educação. O presente artigo tem como objetivo realizar uma revisão, com base na literatura, sobre o confronto de interesses entre as esferas pública e privada a partir da perspectiva de projetos político-pedagógicos. Esta discussão busca articular contribuições de alguns autores que analisaram o processo de homogeneização e padronização de propostas pedagógicas, bem como a importância que os recursos financeiros possuem na consolidação de narrativas educacionais. Desse modo, a presente discussão contribui para a compreensão das contradições em torno dos mecanismos e estratégias presentes dentro e fora das escolas brasileiras.Universidade Federal de São Paulo2024-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1649210.34024/olhares.2024.v12.16492Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 12 n. 1 (2024): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)2317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492/12474Copyright (c) 2024 Laís Lorenzeto Plaze, Márcia Aparecida Jacominihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPlaze, Laís LorenzetoJacomini, Márcia Aparecida 2024-07-05T17:37:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16492Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2024-07-05T17:37:20Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private PROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS EM DISPUTA: influências entre lo público y lo privado PROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS EM DISPUTA: influências entre o público e o privado |
title |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private |
spellingShingle |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private Plaze, Laís Lorenzeto Políticas educacionais Projetos Político-Pedagógicos Público-Privado Políticas educativas Proyectos Político-Pedagogicos Público-Privado Educational policies Political-Pedagogical Projects Public-Private |
title_short |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private |
title_full |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private |
title_fullStr |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private |
title_full_unstemmed |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private |
title_sort |
COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private |
author |
Plaze, Laís Lorenzeto |
author_facet |
Plaze, Laís Lorenzeto Jacomini, Márcia Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Jacomini, Márcia Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Plaze, Laís Lorenzeto Jacomini, Márcia Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas educacionais Projetos Político-Pedagógicos Público-Privado Políticas educativas Proyectos Político-Pedagogicos Público-Privado Educational policies Political-Pedagogical Projects Public-Private |
topic |
Políticas educacionais Projetos Político-Pedagógicos Público-Privado Políticas educativas Proyectos Político-Pedagogicos Público-Privado Educational policies Political-Pedagogical Projects Public-Private |
description |
Historically, political-pedagogical projects have been disseminated in Brazil as standardized and centrally structured documents for educational planning. In recent years, educational projects have gained greater recognition from various stakeholders as an important tool for implementing public policies. Consequently, political-pedagogical projects have taken center stage in discussions about possible paths for education. This article aims to conduct a literature review on the clash of interests between the public and private spheres from the perspective of political-pedagogical projects. This discussion seeks to integrate contributions from authors who have analyzed the process of homogenization and standardization of pedagogical proposals, as well as the importance of financial resources in consolidating educational narratives. Thus, this discussion contributes to understanding the contradictions surrounding the mechanisms and strategies present within and outside Brazilian schools. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492 10.34024/olhares.2024.v12.16492 |
url |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492 |
identifier_str_mv |
10.34024/olhares.2024.v12.16492 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492/12474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Laís Lorenzeto Plaze, Márcia Aparecida Jacomini https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Laís Lorenzeto Plaze, Márcia Aparecida Jacomini https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 12 n. 1 (2024): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing) 2317-7853 reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
collection |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com |
_version_ |
1809463235404890112 |