COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Plaze, Laís Lorenzeto
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Jacomini, Márcia Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
Texto Completo: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492
Resumo: Historically, political-pedagogical projects have been disseminated in Brazil as standardized and centrally structured documents for educational planning. In recent years, educational projects have gained greater recognition from various stakeholders as an important tool for implementing public policies. Consequently, political-pedagogical projects have taken center stage in discussions about possible paths for education. This article aims to conduct a literature review on the clash of interests between the public and private spheres from the perspective of political-pedagogical projects. This discussion seeks to integrate contributions from authors who have analyzed the process of homogenization and standardization of pedagogical proposals, as well as the importance of financial resources in consolidating educational narratives. Thus, this discussion contributes to understanding the contradictions surrounding the mechanisms and strategies present within and outside Brazilian schools.
id UNIFESP-3_513eb02f7d9065233a12b7b2fc9a77fb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16492
network_acronym_str UNIFESP-3
network_name_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository_id_str
spelling COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the PrivatePROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS EM DISPUTA: influências entre lo público y lo privadoPROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS EM DISPUTA: influências entre o público e o privadoPolíticas educacionaisProjetos Político-PedagógicosPúblico-PrivadoPolíticas educativasProyectos Político-PedagogicosPúblico-PrivadoEducational policiesPolitical-Pedagogical ProjectsPublic-PrivateHistorically, political-pedagogical projects have been disseminated in Brazil as standardized and centrally structured documents for educational planning. In recent years, educational projects have gained greater recognition from various stakeholders as an important tool for implementing public policies. Consequently, political-pedagogical projects have taken center stage in discussions about possible paths for education. This article aims to conduct a literature review on the clash of interests between the public and private spheres from the perspective of political-pedagogical projects. This discussion seeks to integrate contributions from authors who have analyzed the process of homogenization and standardization of pedagogical proposals, as well as the importance of financial resources in consolidating educational narratives. Thus, this discussion contributes to understanding the contradictions surrounding the mechanisms and strategies present within and outside Brazilian schools.Históricamente, los proyectos político-pedagógicos han sido difundidos en Brasil como documentos estandarizados y estructurados de manera centralizada para planificar la educación. En los últimos años, los proyectos educativos han recibido un mayor reconocimiento por parte de diversos actores al revelarse como importantes herramientas para la implementación de políticas públicas. Como resultado, los proyectos político-pedagógicos han ocupado un lugar central en las discusiones sobre los posibles caminos para la educación. Este artículo tiene como objetivo realizar una revisión, basada en la literatura, sobre el conflicto de intereses entre las esferas pública y privada desde la perspectiva de los proyectos político-pedagógicos. Esta discusión busca articular las contribuciones de algunos autores que han analizado el proceso de homogeneización y estandarización de propuestas pedagógicas, así como la importancia que los recursos financieros tienen en la consolidación de narrativas educativas. De este modo, esta discusión contribuye a comprender las contradicciones en torno a los mecanismos y estrategias presentes dentro y fuera de las escuelas brasileñas.Historicamente, projetos político-pedagógicos foram disseminados no Brasil como documentos padronizados e estruturados de forma centralizada para planejar a educação. Nos últimos anos, os projetos educacionais tem recebido maior reconhecimento por parte de diferentes sujeitos por se revelarem como importantes instrumentos de execução de políticas públicas. Desta forma, os projetos político-pedagógicos têm ocupado lugar central nos debates sobre os possíveis caminhos para fazer educação. O presente artigo tem como objetivo realizar uma revisão, com base na literatura, sobre o confronto de interesses entre as esferas pública e privada a partir da perspectiva de projetos político-pedagógicos. Esta discussão busca articular contribuições de alguns autores que analisaram o processo de homogeneização e padronização de propostas pedagógicas, bem como a importância que os recursos financeiros possuem na consolidação de narrativas educacionais. Desse modo, a presente discussão contribui para a compreensão das contradições em torno dos mecanismos e estratégias presentes dentro e fora das escolas brasileiras.Universidade Federal de São Paulo2024-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1649210.34024/olhares.2024.v12.16492Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 12 n. 1 (2024): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)2317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492/12474Copyright (c) 2024 Laís Lorenzeto Plaze, Márcia Aparecida Jacominihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPlaze, Laís LorenzetoJacomini, Márcia Aparecida 2024-07-05T17:37:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16492Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2024-07-05T17:37:20Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
PROYECTOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS EM DISPUTA: influências entre lo público y lo privado
PROJETOS POLÍTICO-PEDAGÓGICOS EM DISPUTA: influências entre o público e o privado
title COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
spellingShingle COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
Plaze, Laís Lorenzeto
Políticas educacionais
Projetos Político-Pedagógicos
Público-Privado
Políticas educativas
Proyectos Político-Pedagogicos
Público-Privado
Educational policies
Political-Pedagogical Projects
Public-Private
title_short COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
title_full COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
title_fullStr COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
title_full_unstemmed COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
title_sort COMPETING POLITICAL-PEDAGOGICAL PROJECTS: influences between the Public and the Private
author Plaze, Laís Lorenzeto
author_facet Plaze, Laís Lorenzeto
Jacomini, Márcia Aparecida
author_role author
author2 Jacomini, Márcia Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Plaze, Laís Lorenzeto
Jacomini, Márcia Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas educacionais
Projetos Político-Pedagógicos
Público-Privado
Políticas educativas
Proyectos Político-Pedagogicos
Público-Privado
Educational policies
Political-Pedagogical Projects
Public-Private
topic Políticas educacionais
Projetos Político-Pedagógicos
Público-Privado
Políticas educativas
Proyectos Político-Pedagogicos
Público-Privado
Educational policies
Political-Pedagogical Projects
Public-Private
description Historically, political-pedagogical projects have been disseminated in Brazil as standardized and centrally structured documents for educational planning. In recent years, educational projects have gained greater recognition from various stakeholders as an important tool for implementing public policies. Consequently, political-pedagogical projects have taken center stage in discussions about possible paths for education. This article aims to conduct a literature review on the clash of interests between the public and private spheres from the perspective of political-pedagogical projects. This discussion seeks to integrate contributions from authors who have analyzed the process of homogenization and standardization of pedagogical proposals, as well as the importance of financial resources in consolidating educational narratives. Thus, this discussion contributes to understanding the contradictions surrounding the mechanisms and strategies present within and outside Brazilian schools.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492
10.34024/olhares.2024.v12.16492
url https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492
identifier_str_mv 10.34024/olhares.2024.v12.16492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/16492/12474
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Laís Lorenzeto Plaze, Márcia Aparecida Jacomini
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Laís Lorenzeto Plaze, Márcia Aparecida Jacomini
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 12 n. 1 (2024): Revista Olhares - UNIFESP - Publicação contínua (continuous publishing)
2317-7853
reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
collection Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com
_version_ 1809463235404890112