Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Lucas de Vasconcelos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa, Oliveira, Lílian Aquino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938
Resumo: The article analyzes conceptions of Educational Management in a public school in the city, from a reality located in the Amazon region of Brazil. Its general objective was to identify the Educational Management conceptions defined in the Pedagogical Political Project (PPP) and applied in the institution of the study, recognizing the relationship between what was written and what was done. Through a field and documentary research, with comparative character, the following data collection techniques were used: 1) Bibliographic research; 2) Document analysis; and 3) Application of semi-structured interview. The results of the study reveal inconsistencies between the PPP proposal and the practices developed at the institution, identifying three different conceptions of Educational Management. It also reveals the inefficiency of public educational policies in fulfilling their intentions and definitions attributed to public schools.
id UNIR-3_0022d3a8d9fc79f6fef2f989d54ed924
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4938
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da AmazôniaConcepciones de gestión educativa: prácticas y desafíos dentro de la AmazôniaEducational management conceptions: practices and challenges inside the AmazôniaEducational management. Pedagogical Political Project. Educational Public Policies.Gestión educativa. Proyecto Político Pedagógico. Políticas públicas educativas.Gestão Educacional. Projeto Político Pedagógico. Políticas Públicas Educacionais.370 EducaçãoThe article analyzes conceptions of Educational Management in a public school in the city, from a reality located in the Amazon region of Brazil. Its general objective was to identify the Educational Management conceptions defined in the Pedagogical Political Project (PPP) and applied in the institution of the study, recognizing the relationship between what was written and what was done. Through a field and documentary research, with comparative character, the following data collection techniques were used: 1) Bibliographic research; 2) Document analysis; and 3) Application of semi-structured interview. The results of the study reveal inconsistencies between the PPP proposal and the practices developed at the institution, identifying three different conceptions of Educational Management. It also reveals the inefficiency of public educational policies in fulfilling their intentions and definitions attributed to public schools.El artículo analiza las concepciones de la gestión educativa en una escuela pública de la ciudad, desde una realidad ubicada en la región amazónica de Brasil. Su objetivo general fue identificar las concepciones de Gestión Educativa definidas en el Proyecto Político Pedagógico (PPP) y aplicadas en la institución del estudio, reconociendo la relación entre lo escrito y lo realizado. A través de una investigación documental y de campo, con carácter comparativo, se utilizaron las siguientes técnicas de recolección de datos: 1) Investigación bibliográfica; 2) análisis de documentos; y 3) Aplicación de entrevista semiestructurada. Los resultados del estudio revelan inconsistencias entre la propuesta de APP y las prácticas desarrolladas en la institución, identificando tres concepciones diferentes de Gestión Educativa. También revela la ineficiencia de las políticas educativas públicas en el cumplimiento de sus intenciones y definiciones atribuidas a las escuelas públicas.O artigo analisa concepções de Gestão Educacional em uma escola da rede pública municipal, de uma realidade localizada na região amazônica do Brasil. Teve por objetivo geral identificar as concepções de Gestão Educacional definidas no Projeto Politico Pedagógico (PPP) e aplicadas na instituição do estudo, reconhecendo a relação entre o escrito e o feito. Por meio de uma pesquisa de campo e documental, com caráter comparativo, apropriou-se das seguintes técnicas de coleta de dados: 1) Pesquisa bibliográfica; 2) Análise documental; e 3) Aplicação de entrevista semiestruturada. Os resultados do estudo revelam incoerências entre a proposta do PPP e as práticas desenvolvidas na instituição, identificando três diferentes concepções de Gestão Educacional. Revela-se ainda a ineficiência das políticas públicas educacionais no cumprimento de suas intencionalidades e definições atribuídas a escola pública.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa de campo e documental com caráter comparativoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/493810.26568/2359-2087.2020.4938EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 232-2562359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938/3226Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Lucas de VasconcelosColares, Maria Lília Imbiriba SousaOliveira, Lílian Aquino2021-01-07T02:10:02Zoai:periodicos.unir.br:article/4938Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:02Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
Concepciones de gestión educativa: prácticas y desafíos dentro de la Amazônia
Educational management conceptions: practices and challenges inside the Amazônia
title Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
spellingShingle Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
Soares, Lucas de Vasconcelos
Educational management. Pedagogical Political Project. Educational Public Policies.
Gestión educativa. Proyecto Político Pedagógico. Políticas públicas educativas.
Gestão Educacional. Projeto Político Pedagógico. Políticas Públicas Educacionais.
370 Educação
title_short Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
title_full Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
title_fullStr Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
title_full_unstemmed Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
title_sort Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
author Soares, Lucas de Vasconcelos
author_facet Soares, Lucas de Vasconcelos
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
Oliveira, Lílian Aquino
author_role author
author2 Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
Oliveira, Lílian Aquino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Lucas de Vasconcelos
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa
Oliveira, Lílian Aquino
dc.subject.por.fl_str_mv Educational management. Pedagogical Political Project. Educational Public Policies.
Gestión educativa. Proyecto Político Pedagógico. Políticas públicas educativas.
Gestão Educacional. Projeto Político Pedagógico. Políticas Públicas Educacionais.
370 Educação
topic Educational management. Pedagogical Political Project. Educational Public Policies.
Gestión educativa. Proyecto Político Pedagógico. Políticas públicas educativas.
Gestão Educacional. Projeto Político Pedagógico. Políticas Públicas Educacionais.
370 Educação
description The article analyzes conceptions of Educational Management in a public school in the city, from a reality located in the Amazon region of Brazil. Its general objective was to identify the Educational Management conceptions defined in the Pedagogical Political Project (PPP) and applied in the institution of the study, recognizing the relationship between what was written and what was done. Through a field and documentary research, with comparative character, the following data collection techniques were used: 1) Bibliographic research; 2) Document analysis; and 3) Application of semi-structured interview. The results of the study reveal inconsistencies between the PPP proposal and the practices developed at the institution, identifying three different conceptions of Educational Management. It also reveals the inefficiency of public educational policies in fulfilling their intentions and definitions attributed to public schools.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa de campo e documental com caráter comparativo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938
10.26568/2359-2087.2020.4938
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2020.4938
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938/3226
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 232-256
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v7i17
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543324807168