Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rezende, Adriano Alves de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva-Salse, Angela Ruth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3741
Resumo: The need to develop critical thinking is a necessary skill for everyone and for all topics. In Mathematics this need exists. This higher cognitive development depends on a teaching approach capable of this. In the case of this article, the aim was, determines who Problem-Based Learning (PBL) is capable of fostering the development of critical mathematical thinking. Through a broad theoretical review (bibliographic and documentary). The principal results is authors explores for Mathematics teaching in specific subjects. As a result of PBL increases in many magnitudes in cognitive and critical capacities. This, in turn, reinforces the potential of PBL as a didactic tool for Mathematics teaching and for developing the critical thinking of the students involved.
id UNIMONTES1_aa0c6c7c4f2e3a9cb3f49141cb25667e
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/3741
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical reviewUso del aprendizaje basado en problemas (ABP) para el desarrollo del pensamiento crítico (PC) en Matemáticas: una revisión teóricaUtilização da aprendizagem baseada em problemas (ABP) para o desenvolvimento do pensamento crítico (PC) em Matemática: uma revisão teóricaMetodologías de EnseñanzaPensamiento CríticoEducación MatemáticaTeaching MethodsCritical ThinkingMathematics EducationMétodos de EnsinoPensamento CríticoEducação MatemáticaThe need to develop critical thinking is a necessary skill for everyone and for all topics. In Mathematics this need exists. This higher cognitive development depends on a teaching approach capable of this. In the case of this article, the aim was, determines who Problem-Based Learning (PBL) is capable of fostering the development of critical mathematical thinking. Through a broad theoretical review (bibliographic and documentary). The principal results is authors explores for Mathematics teaching in specific subjects. As a result of PBL increases in many magnitudes in cognitive and critical capacities. This, in turn, reinforces the potential of PBL as a didactic tool for Mathematics teaching and for developing the critical thinking of the students involved.La necesidad de desarrollar el pensamiento crítico es una habilidad necesaria para todas las personas y temáticas. En la Matemática esa necesidad también existe, aún más ese desarrollo cognitivo superior depende de un abordaje de enseñanza que sea capaz de eso. En el caso de este artículo el objetivo fue, por medio de una amplia revisión teórica (bibliográfica y documental), determinar si el Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) es capaz de fomentar el desarrollo del pensamiento matemático crítico. Según el estudio, diversos autores han explorado el uso de la ABP para la enseñanza matemática en asuntos específicos. A partir de ello, como resultado del desarrollo de la ABP se perciben aumentos, en diversas magnitudes, en la capacidad cognitiva y crítica observada. Eso, por su parte, refuerza el potencial de la ABP como instrumento didáctico ya sea para la enseñanza de la Matemática o para el desarrollo del pensamiento crítico de los estudiantes envueltos en estos proyectos.A necessidade de desenvolver um pensamento crítico é uma habilidade necessária a todas a pessoas e a todos os temas. Na Matemática essa necessidade também existe, todavia, esse desenvolvimento cognitivo superior depende de uma abordagem de ensino capaz disso. No caso deste artigo o objetivo foi, por meio de ampla revisão teórica (bibliográfica e documental), determinar se a Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) é capaz de fomentar o desenvolvimento do pensamento matemático crítico. Segundo o estudo, diversos autores têm explorado o uso da ABP para o ensino da Matemática em assuntos específicos. Contudo, como resultado da ABP são percebidos incrementos, em diversas magnitudes, na capacidade cognitiva e crítica observada. Isso, por sua vez, reforça o potencial da ABP como instrumento didático seja para o ensino de Matemática, seja para o desenvolvimento do pensamento crítico dos educandos envolvidos.Editora Unimontes2021-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/374110.46551/emd.e202111Educação Matemática Debate; v. 5 n. 11 (2021): jan./dez.; 1-212526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3741/4193https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3741/4003https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRezende, Adriano Alves deSilva-Salse, Angela Ruth2024-03-27T18:02:24Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/3741Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-27T18:02:24Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review
Uso del aprendizaje basado en problemas (ABP) para el desarrollo del pensamiento crítico (PC) en Matemáticas: una revisión teórica
Utilização da aprendizagem baseada em problemas (ABP) para o desenvolvimento do pensamento crítico (PC) em Matemática: uma revisão teórica
title Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review
spellingShingle Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review
Rezende, Adriano Alves de
Metodologías de Enseñanza
Pensamiento Crítico
Educación Matemática
Teaching Methods
Critical Thinking
Mathematics Education
Métodos de Ensino
Pensamento Crítico
Educação Matemática
title_short Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review
title_full Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review
title_fullStr Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review
title_full_unstemmed Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review
title_sort Use of problem-based learning (PBL) for the development of critical thinking (CT) in Mathematics: a theoretical review
author Rezende, Adriano Alves de
author_facet Rezende, Adriano Alves de
Silva-Salse, Angela Ruth
author_role author
author2 Silva-Salse, Angela Ruth
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rezende, Adriano Alves de
Silva-Salse, Angela Ruth
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologías de Enseñanza
Pensamiento Crítico
Educación Matemática
Teaching Methods
Critical Thinking
Mathematics Education
Métodos de Ensino
Pensamento Crítico
Educação Matemática
topic Metodologías de Enseñanza
Pensamiento Crítico
Educación Matemática
Teaching Methods
Critical Thinking
Mathematics Education
Métodos de Ensino
Pensamento Crítico
Educação Matemática
description The need to develop critical thinking is a necessary skill for everyone and for all topics. In Mathematics this need exists. This higher cognitive development depends on a teaching approach capable of this. In the case of this article, the aim was, determines who Problem-Based Learning (PBL) is capable of fostering the development of critical mathematical thinking. Through a broad theoretical review (bibliographic and documentary). The principal results is authors explores for Mathematics teaching in specific subjects. As a result of PBL increases in many magnitudes in cognitive and critical capacities. This, in turn, reinforces the potential of PBL as a didactic tool for Mathematics teaching and for developing the critical thinking of the students involved.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3741
10.46551/emd.e202111
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3741
identifier_str_mv 10.46551/emd.e202111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3741/4193
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3741/4003
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 5 n. 11 (2021): jan./dez.; 1-21
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174834973638656