Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938 |
Resumo: | The article analyzes conceptions of Educational Management in a public school in the city, from a reality located in the Amazon region of Brazil. Its general objective was to identify the Educational Management conceptions defined in the Pedagogical Political Project (PPP) and applied in the institution of the study, recognizing the relationship between what was written and what was done. Through a field and documentary research, with comparative character, the following data collection techniques were used: 1) Bibliographic research; 2) Document analysis; and 3) Application of semi-structured interview. The results of the study reveal inconsistencies between the PPP proposal and the practices developed at the institution, identifying three different conceptions of Educational Management. It also reveals the inefficiency of public educational policies in fulfilling their intentions and definitions attributed to public schools. |
id |
UNIR-3_0022d3a8d9fc79f6fef2f989d54ed924 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/4938 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da AmazôniaConcepciones de gestión educativa: prácticas y desafíos dentro de la AmazôniaEducational management conceptions: practices and challenges inside the AmazôniaEducational management. Pedagogical Political Project. Educational Public Policies.Gestión educativa. Proyecto Político Pedagógico. Políticas públicas educativas.Gestão Educacional. Projeto Político Pedagógico. Políticas Públicas Educacionais.370 EducaçãoThe article analyzes conceptions of Educational Management in a public school in the city, from a reality located in the Amazon region of Brazil. Its general objective was to identify the Educational Management conceptions defined in the Pedagogical Political Project (PPP) and applied in the institution of the study, recognizing the relationship between what was written and what was done. Through a field and documentary research, with comparative character, the following data collection techniques were used: 1) Bibliographic research; 2) Document analysis; and 3) Application of semi-structured interview. The results of the study reveal inconsistencies between the PPP proposal and the practices developed at the institution, identifying three different conceptions of Educational Management. It also reveals the inefficiency of public educational policies in fulfilling their intentions and definitions attributed to public schools.El artículo analiza las concepciones de la gestión educativa en una escuela pública de la ciudad, desde una realidad ubicada en la región amazónica de Brasil. Su objetivo general fue identificar las concepciones de Gestión Educativa definidas en el Proyecto Político Pedagógico (PPP) y aplicadas en la institución del estudio, reconociendo la relación entre lo escrito y lo realizado. A través de una investigación documental y de campo, con carácter comparativo, se utilizaron las siguientes técnicas de recolección de datos: 1) Investigación bibliográfica; 2) análisis de documentos; y 3) Aplicación de entrevista semiestructurada. Los resultados del estudio revelan inconsistencias entre la propuesta de APP y las prácticas desarrolladas en la institución, identificando tres concepciones diferentes de Gestión Educativa. También revela la ineficiencia de las políticas educativas públicas en el cumplimiento de sus intenciones y definiciones atribuidas a las escuelas públicas.O artigo analisa concepções de Gestão Educacional em uma escola da rede pública municipal, de uma realidade localizada na região amazônica do Brasil. Teve por objetivo geral identificar as concepções de Gestão Educacional definidas no Projeto Politico Pedagógico (PPP) e aplicadas na instituição do estudo, reconhecendo a relação entre o escrito e o feito. Por meio de uma pesquisa de campo e documental, com caráter comparativo, apropriou-se das seguintes técnicas de coleta de dados: 1) Pesquisa bibliográfica; 2) Análise documental; e 3) Aplicação de entrevista semiestruturada. Os resultados do estudo revelam incoerências entre a proposta do PPP e as práticas desenvolvidas na instituição, identificando três diferentes concepções de Gestão Educacional. Revela-se ainda a ineficiência das políticas públicas educacionais no cumprimento de suas intencionalidades e definições atribuídas a escola pública.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2020-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa de campo e documental com caráter comparativoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/493810.26568/2359-2087.2020.4938EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 232-2562359-20872359-208710.26568/educa.v7i17reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938/3226Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Lucas de VasconcelosColares, Maria Lília Imbiriba SousaOliveira, Lílian Aquino2021-01-07T02:10:02Zoai:periodicos.unir.br:article/4938Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2021-01-07T02:10:02Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia Concepciones de gestión educativa: prácticas y desafíos dentro de la Amazônia Educational management conceptions: practices and challenges inside the Amazônia |
title |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia |
spellingShingle |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia Soares, Lucas de Vasconcelos Educational management. Pedagogical Political Project. Educational Public Policies. Gestión educativa. Proyecto Político Pedagógico. Políticas públicas educativas. Gestão Educacional. Projeto Político Pedagógico. Políticas Públicas Educacionais. 370 Educação |
title_short |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia |
title_full |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia |
title_fullStr |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia |
title_full_unstemmed |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia |
title_sort |
Concepções de gestão educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia |
author |
Soares, Lucas de Vasconcelos |
author_facet |
Soares, Lucas de Vasconcelos Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa Oliveira, Lílian Aquino |
author_role |
author |
author2 |
Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa Oliveira, Lílian Aquino |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Lucas de Vasconcelos Colares, Maria Lília Imbiriba Sousa Oliveira, Lílian Aquino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational management. Pedagogical Political Project. Educational Public Policies. Gestión educativa. Proyecto Político Pedagógico. Políticas públicas educativas. Gestão Educacional. Projeto Político Pedagógico. Políticas Públicas Educacionais. 370 Educação |
topic |
Educational management. Pedagogical Political Project. Educational Public Policies. Gestión educativa. Proyecto Político Pedagógico. Políticas públicas educativas. Gestão Educacional. Projeto Político Pedagógico. Políticas Públicas Educacionais. 370 Educação |
description |
The article analyzes conceptions of Educational Management in a public school in the city, from a reality located in the Amazon region of Brazil. Its general objective was to identify the Educational Management conceptions defined in the Pedagogical Political Project (PPP) and applied in the institution of the study, recognizing the relationship between what was written and what was done. Through a field and documentary research, with comparative character, the following data collection techniques were used: 1) Bibliographic research; 2) Document analysis; and 3) Application of semi-structured interview. The results of the study reveal inconsistencies between the PPP proposal and the practices developed at the institution, identifying three different conceptions of Educational Management. It also reveals the inefficiency of public educational policies in fulfilling their intentions and definitions attributed to public schools. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa de campo e documental com caráter comparativo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938 10.26568/2359-2087.2020.4938 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2020.4938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4938/3226 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 7 n. 17 (2020); 232-256 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v7i17 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543324807168 |