O (des)pertencimento do sentido pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779 |
Resumo: | The conservative view in education sponsored by the ruling elite, by the School without Party Program, tacitly, intends to gag teaching practice in order to combat ideologization. The objective is to problematize the (dis)belonging of the pedagogical sense in school education from the view and action of teachers. We consider lack of belonging the possible approval of Bill No. 867/2015, School without Party, which aims to silence teachers. The systematization of this text follows guidelines of bibliographic and documentary research. We understand the meaning of the pedagogical act according to the political meaning attributed to the act of teaching and learning. The teaching practice, exercised according to the program, does not dialogue with the real world, it denies the relationship theory and practice, reinforces the idea of neutrality of education. This represents the disqualification of public education, making the teacher a mere transmitter of knowledge, passing on absolute truths, those that interest the bourgeoisie averse to the development of critical thinking. |
id |
UNIR-3_1bc3aca1b6ec7bcf5a364b862d7cf9e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/4779 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
O (des)pertencimento do sentido pedagógicoLa (des)pertenencia del sentido pedagógicoThe (dis)belonging of the pedagogical senseEscola sem partido. Ato pedagógico. Silenciamento do professor.370 EducaçãoEscuela sin partido. Acto pedagógico. Silenciamiento docente.School without party. Pedagogical act. Teacher silencing.The conservative view in education sponsored by the ruling elite, by the School without Party Program, tacitly, intends to gag teaching practice in order to combat ideologization. The objective is to problematize the (dis)belonging of the pedagogical sense in school education from the view and action of teachers. We consider lack of belonging the possible approval of Bill No. 867/2015, School without Party, which aims to silence teachers. The systematization of this text follows guidelines of bibliographic and documentary research. We understand the meaning of the pedagogical act according to the political meaning attributed to the act of teaching and learning. The teaching practice, exercised according to the program, does not dialogue with the real world, it denies the relationship theory and practice, reinforces the idea of neutrality of education. This represents the disqualification of public education, making the teacher a mere transmitter of knowledge, passing on absolute truths, those that interest the bourgeoisie averse to the development of critical thinking. La visión conservadora en la educación patrocinada por la élite gobernante, pretende por el programa Escuela sin Partido, tácitamente, amordazar la práctica docente para combatir la ideologización. El objetivo es problematizar la (des)pertenencia del sentido pedagógico en la educación escolar desde la visión y la acción de los docentes. Consideramos falta de pertenencia la posible aprobación del Proyecto de Ley Nº 867/2015, Escuela sin Partido, que pretende silenciar a los docentes. La sistematización de este texto sigue pautas de investigación bibliográfica y documental. Entendemos el significado del acto pedagógico de acuerdo con el significado político atribuido al acto de enseñar y aprender. La práctica docente, ejercida de acuerdo con el programa, no dialoga con el mundo real, niega la teoría y la práctica de la relación, refuerza la idea de neutralidad de la educación. Esto representa la descalificación de la educación pública, convirtiendo al maestro en un mero transmisor de conocimientos, transmitiendo verdades absolutas, aquellas que interesan a la burguesía reacia al desarrollo del pensamiento crítico.A visão conservadora na educação patrocinada pela elite dominante intenta, pelo programa Escola sem Partido, tacitamente, amordaçar a atuação docente para combater a ideologização. O objetivo é problematizar o (des)pertencimento do sentido pedagógico na educação escolar a partir da visão e da ação dos professores. Consideramos falta de pertencimento a possível aprovação do Projeto de Lei nº 867/2015, Escola sem Partido, que visa silenciar os professores. A sistematização deste texto segue orientações da pesquisa bibliográfica e documental. Entendemos o sentido do ato pedagógico conforme o sentido político atribuído ao ato de ensinar e aprender. A prática docente, exercida conforme o programa, não dialoga com o mundo real, nega a relação teoria e prática, reforça a ideia da neutralidade da educação. Isso representa a desqualificação da educação pública, tornando o professor mero transmissor de conhecimentos, repassador de verdades absolutas, as que interessam à burguesia avessa ao desenvolvimento do pensamento crítico.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/477910.26568/2359-2087.2021.4779EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-162359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779/4293Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSartori, JerônimoMenegas, Rômulo2022-01-02T22:26:10Zoai:periodicos.unir.br:article/4779Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O (des)pertencimento do sentido pedagógico La (des)pertenencia del sentido pedagógico The (dis)belonging of the pedagogical sense |
title |
O (des)pertencimento do sentido pedagógico |
spellingShingle |
O (des)pertencimento do sentido pedagógico Sartori, Jerônimo Escola sem partido. Ato pedagógico. Silenciamento do professor. 370 Educação Escuela sin partido. Acto pedagógico. Silenciamiento docente. School without party. Pedagogical act. Teacher silencing. |
title_short |
O (des)pertencimento do sentido pedagógico |
title_full |
O (des)pertencimento do sentido pedagógico |
title_fullStr |
O (des)pertencimento do sentido pedagógico |
title_full_unstemmed |
O (des)pertencimento do sentido pedagógico |
title_sort |
O (des)pertencimento do sentido pedagógico |
author |
Sartori, Jerônimo |
author_facet |
Sartori, Jerônimo Menegas, Rômulo |
author_role |
author |
author2 |
Menegas, Rômulo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sartori, Jerônimo Menegas, Rômulo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola sem partido. Ato pedagógico. Silenciamento do professor. 370 Educação Escuela sin partido. Acto pedagógico. Silenciamiento docente. School without party. Pedagogical act. Teacher silencing. |
topic |
Escola sem partido. Ato pedagógico. Silenciamento do professor. 370 Educação Escuela sin partido. Acto pedagógico. Silenciamiento docente. School without party. Pedagogical act. Teacher silencing. |
description |
The conservative view in education sponsored by the ruling elite, by the School without Party Program, tacitly, intends to gag teaching practice in order to combat ideologization. The objective is to problematize the (dis)belonging of the pedagogical sense in school education from the view and action of teachers. We consider lack of belonging the possible approval of Bill No. 867/2015, School without Party, which aims to silence teachers. The systematization of this text follows guidelines of bibliographic and documentary research. We understand the meaning of the pedagogical act according to the political meaning attributed to the act of teaching and learning. The teaching practice, exercised according to the program, does not dialogue with the real world, it denies the relationship theory and practice, reinforces the idea of neutrality of education. This represents the disqualification of public education, making the teacher a mere transmitter of knowledge, passing on absolute truths, those that interest the bourgeoisie averse to the development of critical thinking. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779 10.26568/2359-2087.2021.4779 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2021.4779 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779/4293 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-16 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v8i0 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543279718400 |