O (des)pertencimento do sentido pedagógico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sartori, Jerônimo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Menegas, Rômulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779
Resumo: The conservative view in education sponsored by the ruling elite, by the School without Party Program, tacitly, intends to gag teaching practice in order to combat ideologization. The objective is to problematize the (dis)belonging of the pedagogical sense in school education from the view and action of teachers. We consider lack of belonging the possible approval of Bill No. 867/2015, School without Party, which aims to silence teachers. The systematization of this text follows guidelines of bibliographic and documentary research. We understand the meaning of the pedagogical act according to the political meaning attributed to the act of teaching and learning. The teaching practice, exercised according to the program, does not dialogue with the real world, it denies the relationship theory and practice, reinforces the idea of neutrality of education. This represents the disqualification of public education, making the teacher a mere transmitter of knowledge, passing on absolute truths, those that interest the bourgeoisie averse to the development of critical thinking. 
id UNIR-3_1bc3aca1b6ec7bcf5a364b862d7cf9e3
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4779
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling O (des)pertencimento do sentido pedagógicoLa (des)pertenencia del sentido pedagógicoThe (dis)belonging of the pedagogical senseEscola sem partido. Ato pedagógico. Silenciamento do professor.370 EducaçãoEscuela sin partido. Acto pedagógico. Silenciamiento docente.School without party. Pedagogical act. Teacher silencing.The conservative view in education sponsored by the ruling elite, by the School without Party Program, tacitly, intends to gag teaching practice in order to combat ideologization. The objective is to problematize the (dis)belonging of the pedagogical sense in school education from the view and action of teachers. We consider lack of belonging the possible approval of Bill No. 867/2015, School without Party, which aims to silence teachers. The systematization of this text follows guidelines of bibliographic and documentary research. We understand the meaning of the pedagogical act according to the political meaning attributed to the act of teaching and learning. The teaching practice, exercised according to the program, does not dialogue with the real world, it denies the relationship theory and practice, reinforces the idea of neutrality of education. This represents the disqualification of public education, making the teacher a mere transmitter of knowledge, passing on absolute truths, those that interest the bourgeoisie averse to the development of critical thinking. La visión conservadora en la educación patrocinada por la élite gobernante, pretende por el programa Escuela sin Partido, tácitamente, amordazar la práctica docente para combatir la ideologización. El objetivo es problematizar la (des)pertenencia del sentido pedagógico en la educación escolar desde la visión y la acción de los docentes. Consideramos falta de pertenencia la posible aprobación del Proyecto de Ley Nº 867/2015, Escuela sin Partido, que pretende silenciar a los docentes. La sistematización de este texto sigue pautas de investigación bibliográfica y documental. Entendemos el significado del acto pedagógico de acuerdo con el significado político atribuido al acto de enseñar y aprender. La práctica docente, ejercida de acuerdo con el programa, no dialoga con el mundo real, niega la teoría y la práctica de la relación, refuerza la idea de neutralidad de la educación. Esto representa la descalificación de la educación pública, convirtiendo al maestro en un mero transmisor de conocimientos, transmitiendo verdades absolutas, aquellas que interesan a la burguesía reacia al desarrollo del pensamiento crítico.A visão conservadora na educação patrocinada pela elite dominante intenta, pelo programa Escola sem Partido, tacitamente, amordaçar a atuação docente para combater a ideologização. O objetivo é problematizar o (des)pertencimento do sentido pedagógico na educação escolar a partir da visão e da ação dos professores. Consideramos falta de pertencimento a possível aprovação do Projeto de Lei nº 867/2015, Escola sem Partido, que visa silenciar os professores. A sistematização deste texto segue orientações da pesquisa bibliográfica e documental. Entendemos o sentido do ato pedagógico conforme o sentido político atribuído ao ato de ensinar e aprender. A prática docente, exercida conforme o programa, não dialoga com o mundo real, nega a relação teoria e prática, reforça a ideia da neutralidade da educação. Isso representa a desqualificação da educação pública, tornando o professor mero transmissor de conhecimentos, repassador de verdades absolutas, as que interessam à burguesia avessa ao desenvolvimento do pensamento crítico.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/477910.26568/2359-2087.2021.4779EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-162359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779/4293Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSartori, JerônimoMenegas, Rômulo2022-01-02T22:26:10Zoai:periodicos.unir.br:article/4779Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv O (des)pertencimento do sentido pedagógico
La (des)pertenencia del sentido pedagógico
The (dis)belonging of the pedagogical sense
title O (des)pertencimento do sentido pedagógico
spellingShingle O (des)pertencimento do sentido pedagógico
Sartori, Jerônimo
Escola sem partido. Ato pedagógico. Silenciamento do professor.
370 Educação
Escuela sin partido. Acto pedagógico. Silenciamiento docente.
School without party. Pedagogical act. Teacher silencing.
title_short O (des)pertencimento do sentido pedagógico
title_full O (des)pertencimento do sentido pedagógico
title_fullStr O (des)pertencimento do sentido pedagógico
title_full_unstemmed O (des)pertencimento do sentido pedagógico
title_sort O (des)pertencimento do sentido pedagógico
author Sartori, Jerônimo
author_facet Sartori, Jerônimo
Menegas, Rômulo
author_role author
author2 Menegas, Rômulo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sartori, Jerônimo
Menegas, Rômulo
dc.subject.por.fl_str_mv Escola sem partido. Ato pedagógico. Silenciamento do professor.
370 Educação
Escuela sin partido. Acto pedagógico. Silenciamiento docente.
School without party. Pedagogical act. Teacher silencing.
topic Escola sem partido. Ato pedagógico. Silenciamento do professor.
370 Educação
Escuela sin partido. Acto pedagógico. Silenciamiento docente.
School without party. Pedagogical act. Teacher silencing.
description The conservative view in education sponsored by the ruling elite, by the School without Party Program, tacitly, intends to gag teaching practice in order to combat ideologization. The objective is to problematize the (dis)belonging of the pedagogical sense in school education from the view and action of teachers. We consider lack of belonging the possible approval of Bill No. 867/2015, School without Party, which aims to silence teachers. The systematization of this text follows guidelines of bibliographic and documentary research. We understand the meaning of the pedagogical act according to the political meaning attributed to the act of teaching and learning. The teaching practice, exercised according to the program, does not dialogue with the real world, it denies the relationship theory and practice, reinforces the idea of neutrality of education. This represents the disqualification of public education, making the teacher a mere transmitter of knowledge, passing on absolute truths, those that interest the bourgeoisie averse to the development of critical thinking. 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779
10.26568/2359-2087.2021.4779
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2021.4779
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4779/4293
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-16
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v8i0
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543279718400