A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Eliane Aparecida
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Bendrath, Eduard A, Basei, Andreia Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376
Resumo: Physical Education in early childhood education has a fundamental role in the process of human development since it provides the knowledge of the subject and his world from the movement. The objective of this study was to analyze under the prism of educational management and legal instruments, the integration of physical education as a component of early childhood education from the point of view of two public managers of municipalities in Paraná. The data collected through semi-structured interviews were analyzed through content analysis, being created categories in posteriori. It was noted that from the point of view of management, physical education has relevance declared, but their inclusion is placed in the background because of administrative priorities managerial.
id UNIR-3_38344626de4e1a6336cf7ea677b19dfc
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/2376
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipaisPhysical education in early childhood education from the perspective of municipal managersLa educación física en la educación de la primera infancia desde la perspectiva de los gestores municipalesGestãoEducação InfantilEducação Física370 EducaçãoGestión. Educación en primera infância. Educación Fisica.Management. Child Education. Physical Education.Physical Education in early childhood education has a fundamental role in the process of human development since it provides the knowledge of the subject and his world from the movement. The objective of this study was to analyze under the prism of educational management and legal instruments, the integration of physical education as a component of early childhood education from the point of view of two public managers of municipalities in Paraná. The data collected through semi-structured interviews were analyzed through content analysis, being created categories in posteriori. It was noted that from the point of view of management, physical education has relevance declared, but their inclusion is placed in the background because of administrative priorities managerial.La educación física en la educación de la primera infancia tiene un papel fundamental en el proceso de desarrollo humano, ya que proporciona el conocimiento del relación entre sujeto y su mundo través del movimiento. Así, el objetivo de este estudio fue analizar bajo el prisma de la gestión educativa y los instrumentos jurídicos, la integración de la educación física como componente de la educación de la primera infancia, desde el punto de vista de dos gestores públicos de los municipios de Paraná. Los datos recogidos a través de entrevistas semi-estructuradas fueron analizados a través de análisis de contenido, siendo las categorías creadas a posteriori. Se señaló que desde el punto de vista de la gestión, la educación física tiene importancia declarado, pero su inclusión es colocado en el fondo a causa de las prioridades administrativas de gestión.A Educação Física na educação infantil possui um papel fundamental no processo de desenvolvimento humano uma vez que propicia o conhecimento entre a relação sujeito e seu mundo a partir do movimento. Assim, o objetivo dessa pesquisa foi analisar sob o prisma da gestão educacional e dos instrumentos legais, a inserção da educação física como componente da educação infantil a partir da visão de dois gestores públicos de municípios paranaenses. Os dados coletados via entrevista semiestruturada, foram analisados por meio da análise de conteúdo, sendo criadas categorias a posteriori. Constatou-se que do ponto de vista da gestão, a educação física possui relevância declarada, porém a sua inserção é colocada em segundo plano em razão de prioridades administrativas gerenciais.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/237610.26568/2359-2087.2018.2376EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 10 (2018); 64-812359-20872359-208710.26568/educa.v5i10reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376/2312Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Eliane AparecidaBendrath, Eduard ABasei, Andreia Paula2018-06-18T01:31:00Zoai:periodicos.unir.br:article/2376Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-06-18T01:31Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
Physical education in early childhood education from the perspective of municipal managers
La educación física en la educación de la primera infancia desde la perspectiva de los gestores municipales
title A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
spellingShingle A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
Nogueira, Eliane Aparecida
Gestão
Educação Infantil
Educação Física
370 Educação
Gestión. Educación en primera infância. Educación Fisica.
Management. Child Education. Physical Education.
title_short A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
title_full A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
title_fullStr A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
title_full_unstemmed A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
title_sort A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
author Nogueira, Eliane Aparecida
author_facet Nogueira, Eliane Aparecida
Bendrath, Eduard A
Basei, Andreia Paula
author_role author
author2 Bendrath, Eduard A
Basei, Andreia Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Eliane Aparecida
Bendrath, Eduard A
Basei, Andreia Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão
Educação Infantil
Educação Física
370 Educação
Gestión. Educación en primera infância. Educación Fisica.
Management. Child Education. Physical Education.
topic Gestão
Educação Infantil
Educação Física
370 Educação
Gestión. Educación en primera infância. Educación Fisica.
Management. Child Education. Physical Education.
description Physical Education in early childhood education has a fundamental role in the process of human development since it provides the knowledge of the subject and his world from the movement. The objective of this study was to analyze under the prism of educational management and legal instruments, the integration of physical education as a component of early childhood education from the point of view of two public managers of municipalities in Paraná. The data collected through semi-structured interviews were analyzed through content analysis, being created categories in posteriori. It was noted that from the point of view of management, physical education has relevance declared, but their inclusion is placed in the background because of administrative priorities managerial.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376
10.26568/2359-2087.2018.2376
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2018.2376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376/2312
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 10 (2018); 64-81
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v5i10
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542072807424