A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376 |
Resumo: | Physical Education in early childhood education has a fundamental role in the process of human development since it provides the knowledge of the subject and his world from the movement. The objective of this study was to analyze under the prism of educational management and legal instruments, the integration of physical education as a component of early childhood education from the point of view of two public managers of municipalities in Paraná. The data collected through semi-structured interviews were analyzed through content analysis, being created categories in posteriori. It was noted that from the point of view of management, physical education has relevance declared, but their inclusion is placed in the background because of administrative priorities managerial. |
id |
UNIR-3_38344626de4e1a6336cf7ea677b19dfc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/2376 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipaisPhysical education in early childhood education from the perspective of municipal managersLa educación física en la educación de la primera infancia desde la perspectiva de los gestores municipalesGestãoEducação InfantilEducação Física370 EducaçãoGestión. Educación en primera infância. Educación Fisica.Management. Child Education. Physical Education.Physical Education in early childhood education has a fundamental role in the process of human development since it provides the knowledge of the subject and his world from the movement. The objective of this study was to analyze under the prism of educational management and legal instruments, the integration of physical education as a component of early childhood education from the point of view of two public managers of municipalities in Paraná. The data collected through semi-structured interviews were analyzed through content analysis, being created categories in posteriori. It was noted that from the point of view of management, physical education has relevance declared, but their inclusion is placed in the background because of administrative priorities managerial.La educación física en la educación de la primera infancia tiene un papel fundamental en el proceso de desarrollo humano, ya que proporciona el conocimiento del relación entre sujeto y su mundo través del movimiento. Así, el objetivo de este estudio fue analizar bajo el prisma de la gestión educativa y los instrumentos jurídicos, la integración de la educación física como componente de la educación de la primera infancia, desde el punto de vista de dos gestores públicos de los municipios de Paraná. Los datos recogidos a través de entrevistas semi-estructuradas fueron analizados a través de análisis de contenido, siendo las categorías creadas a posteriori. Se señaló que desde el punto de vista de la gestión, la educación física tiene importancia declarado, pero su inclusión es colocado en el fondo a causa de las prioridades administrativas de gestión.A Educação Física na educação infantil possui um papel fundamental no processo de desenvolvimento humano uma vez que propicia o conhecimento entre a relação sujeito e seu mundo a partir do movimento. Assim, o objetivo dessa pesquisa foi analisar sob o prisma da gestão educacional e dos instrumentos legais, a inserção da educação física como componente da educação infantil a partir da visão de dois gestores públicos de municípios paranaenses. Os dados coletados via entrevista semiestruturada, foram analisados por meio da análise de conteúdo, sendo criadas categorias a posteriori. Constatou-se que do ponto de vista da gestão, a educação física possui relevância declarada, porém a sua inserção é colocada em segundo plano em razão de prioridades administrativas gerenciais.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2018-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/237610.26568/2359-2087.2018.2376EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 10 (2018); 64-812359-20872359-208710.26568/educa.v5i10reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376/2312Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Eliane AparecidaBendrath, Eduard ABasei, Andreia Paula2018-06-18T01:31:00Zoai:periodicos.unir.br:article/2376Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2018-06-18T01:31Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais Physical education in early childhood education from the perspective of municipal managers La educación física en la educación de la primera infancia desde la perspectiva de los gestores municipales |
title |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais |
spellingShingle |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais Nogueira, Eliane Aparecida Gestão Educação Infantil Educação Física 370 Educação Gestión. Educación en primera infância. Educación Fisica. Management. Child Education. Physical Education. |
title_short |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais |
title_full |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais |
title_fullStr |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais |
title_full_unstemmed |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais |
title_sort |
A educação física na educação infantil a partir da ótica de gestores municipais |
author |
Nogueira, Eliane Aparecida |
author_facet |
Nogueira, Eliane Aparecida Bendrath, Eduard A Basei, Andreia Paula |
author_role |
author |
author2 |
Bendrath, Eduard A Basei, Andreia Paula |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Eliane Aparecida Bendrath, Eduard A Basei, Andreia Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão Educação Infantil Educação Física 370 Educação Gestión. Educación en primera infância. Educación Fisica. Management. Child Education. Physical Education. |
topic |
Gestão Educação Infantil Educação Física 370 Educação Gestión. Educación en primera infância. Educación Fisica. Management. Child Education. Physical Education. |
description |
Physical Education in early childhood education has a fundamental role in the process of human development since it provides the knowledge of the subject and his world from the movement. The objective of this study was to analyze under the prism of educational management and legal instruments, the integration of physical education as a component of early childhood education from the point of view of two public managers of municipalities in Paraná. The data collected through semi-structured interviews were analyzed through content analysis, being created categories in posteriori. It was noted that from the point of view of management, physical education has relevance declared, but their inclusion is placed in the background because of administrative priorities managerial. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376 10.26568/2359-2087.2018.2376 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2018.2376 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/2376/2312 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 5 n. 10 (2018); 64-81 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v5i10 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174542072807424 |