Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francelino, Juliana Campos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rebolo, Flavines
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6470
Resumo: This article presents reflections and analyzes about State of Knowledge type research and aimed to: 1- identify the specificities and relevance of this type of research for the development of new research and for the construction of new knowledge and 2- present the steps that make up the methodological procedures for conducting research of this type. For the development of this research, a theoretical-bibliographic survey was carried out based on studies already published on this subject by authors such as: Morosini and Fernandes, Ferreira, Soares, Silva e Silva, Novikoff, Fonseca, among others. The results show that State of Knowledge research consists of mapping and analyzing previously carried out studies and also allows examining what is already known and what still needs to be known, as well as the way (theoretical-methodological framework) how a certain topic has been investigated, thus contributing to the advancement of knowledge. This type of research can be carried out using a qualitative and/or quantitative approach, with an exploratory, descriptive and/or analytical objective, with documentary research as its main strategy.
id UNIR-3_fd654f5a866c4a2a04489d7eac8a136c
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/6470
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimentoReflections about research denomined state of knowledgeReflexiones sobre investigaciones denominadas estado del conocimientoEstado do Conhecimento. Pesquisa Científica. Metodologia.370State of KnowledgeScientific researchMethodologyEstado del conocimientoInvestigación científicaMetodologíaThis article presents reflections and analyzes about State of Knowledge type research and aimed to: 1- identify the specificities and relevance of this type of research for the development of new research and for the construction of new knowledge and 2- present the steps that make up the methodological procedures for conducting research of this type. For the development of this research, a theoretical-bibliographic survey was carried out based on studies already published on this subject by authors such as: Morosini and Fernandes, Ferreira, Soares, Silva e Silva, Novikoff, Fonseca, among others. The results show that State of Knowledge research consists of mapping and analyzing previously carried out studies and also allows examining what is already known and what still needs to be known, as well as the way (theoretical-methodological framework) how a certain topic has been investigated, thus contributing to the advancement of knowledge. This type of research can be carried out using a qualitative and/or quantitative approach, with an exploratory, descriptive and/or analytical objective, with documentary research as its main strategy.Este artículo presenta reflexiones y análisis sobre la investigación del tipo Estado del Conocimiento y tuvo como objetivo: 1- identificar las especificidades y la relevancia de este tipo de investigación para el desarrollo de nuevas investigaciones y para la construcción de nuevos conocimientos y 2- presentar los pasos que conforman los procedimientos metodológicos para la realización de investigaciones de este tipo. Para el desarrollo de esta investigación se realizó un levantamiento teórico-bibliográfico a partir de estudios ya publicados sobre este tema por autores como: Morosini y Fernandes, Ferreira, Soares, Silva e Silva, Novikoff, Fonseca, entre otros. Los resultados muestran que la investigación del Estado del Conocimiento consiste en mapear y analizar estudios realizados con anterioridad y también permite examinar lo que ya se sabe y lo que falta por saber, así como la forma (marco teórico-metodológico) de cómo se ha venido abordando un determinado tema. investigado, contribuyendo así al avance del conocimiento. Este tipo de investigación se puede realizar con un enfoque cualitativo y/o cuantitativo, con un objetivo exploratorio, descriptivo y/o analítico, con la investigación documental como estrategia principal.O artigo apresenta reflexões e análises acerca das pesquisas do tipo Estado do Conhecimento e teve como objetivos: 1- identificar as especificidades desse tipo de pesquisa e a sua relevância para a construção de novos conhecimentos e 2- as etapas que compõem os procedimentos metodológicos para a realização dessas pesquisas. Para o desenvolvimento desta pesquisa foi realizado um levantamento teórico-bibliográfico a partir de estudos já publicados sobre essa temática por autores como: Morosini e Fernandes, Ferreira, Soares, Silva e Silva, Novikoff, Fonseca, dentre outros. Os resultados apresentam que as pesquisas do tipo Estado do Conhecimento consistem no mapeamento e análise de estudos realizados anteriormente e permitem examinar o que já é conhecido e o que ainda precisa ser conhecido, bem como o modo (referencial teórico-metodológico) como que determinada temática tem sido investigada, contribuindo, assim, para o avanço do conhecimento. Esse tipo de pesquisa pode ser realizado por abordagem qualitativa e/ou quantitativa, de objetivo exploratório, descritivo e/ou analítico, tendo como estratégia principal a pesquisa documentalEditora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesLevantamento teórico-bibliográficoapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/647010.26568/2359-2087.2022.6470EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 9 (2022)2359-20872359-208710.26568/educa.v9i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6470/337Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrancelino, Juliana CamposRebolo, Flavines2023-01-21T23:53:54Zoai:periodicos.unir.br:article/6470Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2023-01-21T23:53:54Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento
Reflections about research denomined state of knowledge
Reflexiones sobre investigaciones denominadas estado del conocimiento
title Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento
spellingShingle Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento
Francelino, Juliana Campos
Estado do Conhecimento. Pesquisa Científica. Metodologia.
370
State of Knowledge
Scientific research
Methodology
Estado del conocimiento
Investigación científica
Metodología
title_short Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento
title_full Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento
title_fullStr Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento
title_full_unstemmed Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento
title_sort Reflexões acerca das pesquisas denominadas estado do conhecimento
author Francelino, Juliana Campos
author_facet Francelino, Juliana Campos
Rebolo, Flavines
author_role author
author2 Rebolo, Flavines
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francelino, Juliana Campos
Rebolo, Flavines
dc.subject.por.fl_str_mv Estado do Conhecimento. Pesquisa Científica. Metodologia.
370
State of Knowledge
Scientific research
Methodology
Estado del conocimiento
Investigación científica
Metodología
topic Estado do Conhecimento. Pesquisa Científica. Metodologia.
370
State of Knowledge
Scientific research
Methodology
Estado del conocimiento
Investigación científica
Metodología
description This article presents reflections and analyzes about State of Knowledge type research and aimed to: 1- identify the specificities and relevance of this type of research for the development of new research and for the construction of new knowledge and 2- present the steps that make up the methodological procedures for conducting research of this type. For the development of this research, a theoretical-bibliographic survey was carried out based on studies already published on this subject by authors such as: Morosini and Fernandes, Ferreira, Soares, Silva e Silva, Novikoff, Fonseca, among others. The results show that State of Knowledge research consists of mapping and analyzing previously carried out studies and also allows examining what is already known and what still needs to be known, as well as the way (theoretical-methodological framework) how a certain topic has been investigated, thus contributing to the advancement of knowledge. This type of research can be carried out using a qualitative and/or quantitative approach, with an exploratory, descriptive and/or analytical objective, with documentary research as its main strategy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Levantamento teórico-bibliográfico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6470
10.26568/2359-2087.2022.6470
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6470
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2022.6470
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6470/337
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 9 (2022)
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v9i0
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541470924800