STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758 |
Resumo: | The objective of the study is to identify the strategic behavior in Higher Education Institutions, in the perspective of course coordinators in a private and a public HEI. For this, a quantitative methodology was adopted in terms of the research approach, and in terms of the objectives, descriptive. As results, it was verified that in the private IES the strategic behavior prospector stands out, which indicates search for new market opportunities and emerging trends in the environment in which they operate, creating changes and generating uncertainty to their competitors. In the public HEI, a defensive strategic behavior characterized by internally becoming its efficiency and operations was identified. |
id |
UNISUL-1_11f82304a22864bb0f7ec39bc61409b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5758 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATIONCOMPORTAMIENTO ESTRATÉGICO EN INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA SUPERIORCOMPORTAMENTO ESTRATÉGICO EM INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIORStrategic BehaviorMiles e Snow ModelUniversity Management.Comportamiento EstratégicoMiles e Snow modelGestión Universitaria.Comportamento EstratégicoModelo de Miles e SnowGestão Universitária.The objective of the study is to identify the strategic behavior in Higher Education Institutions, in the perspective of course coordinators in a private and a public HEI. For this, a quantitative methodology was adopted in terms of the research approach, and in terms of the objectives, descriptive. As results, it was verified that in the private IES the strategic behavior prospector stands out, which indicates search for new market opportunities and emerging trends in the environment in which they operate, creating changes and generating uncertainty to their competitors. In the public HEI, a defensive strategic behavior characterized by internally becoming its efficiency and operations was identified. El objetivo del estudio es identificar el comportamiento estratégico en Instituciones de Enseñanza Superior, en la perspectiva de coordinadores de curso en una IES privada y una pública. Para ello, se adoptó una metodología cuantitativa en cuanto al abordaje de investigación, y en cuanto a los objetivos, descriptiva. Como resultados se verificó que en la IES privada se destaca el comportamiento estratégico prospector que indica búsqueda por nuevas oportunidades de mercado y tendencias emergentes en el ambiente en que actúan, creando cambios y generando incertidumbre a sus competidores. En la IES pública se identificó un comportamiento estratégico defensor caracterizado por volverse internamente su eficiencia y operaciones.O objetivo do estudo é identificar o comportamento estratégico em Instituições de Ensino Superior, na perspectiva de coordenadores de curso em uma IES privada e uma pública. Para tanto, adotou-se uma metodologia quantitativa quanto à abordagem de pesquisa, e quanto aos objetivos, descritiva. Como resultados verificou-se que na IES privada destaca-se o comportamento estratégico prospector que indica busca por novas oportunidades de mercado e tendências emergentes no ambiente em que atuam, criando mudanças e gerando incerteza aos seus concorrentes. Na IES pública identificou-se um comportamento estratégico defensor caracterizado por voltar-se internamente a sua eficiência e operações. Universidade do Sul de Santa Catarina2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/575810.19177/reen.v11e22018248-265Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 11 n. 2 (2018); 248-2651984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758/pdfCopyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBeckhauser, Sheila Patrícia RamosMartins, Daniele de Lourdes Curto da CostaDomingues, Maria José Carvalho de Souza2019-04-26T03:08:56Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5758Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:35.027566Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION COMPORTAMIENTO ESTRATÉGICO EN INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA SUPERIOR COMPORTAMENTO ESTRATÉGICO EM INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR |
title |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION |
spellingShingle |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos Strategic Behavior Miles e Snow Model University Management. Comportamiento Estratégico Miles e Snow model Gestión Universitaria. Comportamento Estratégico Modelo de Miles e Snow Gestão Universitária. |
title_short |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION |
title_full |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION |
title_fullStr |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION |
title_sort |
STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION |
author |
Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos |
author_facet |
Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos Martins, Daniele de Lourdes Curto da Costa Domingues, Maria José Carvalho de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Daniele de Lourdes Curto da Costa Domingues, Maria José Carvalho de Souza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos Martins, Daniele de Lourdes Curto da Costa Domingues, Maria José Carvalho de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Strategic Behavior Miles e Snow Model University Management. Comportamiento Estratégico Miles e Snow model Gestión Universitaria. Comportamento Estratégico Modelo de Miles e Snow Gestão Universitária. |
topic |
Strategic Behavior Miles e Snow Model University Management. Comportamiento Estratégico Miles e Snow model Gestión Universitaria. Comportamento Estratégico Modelo de Miles e Snow Gestão Universitária. |
description |
The objective of the study is to identify the strategic behavior in Higher Education Institutions, in the perspective of course coordinators in a private and a public HEI. For this, a quantitative methodology was adopted in terms of the research approach, and in terms of the objectives, descriptive. As results, it was verified that in the private IES the strategic behavior prospector stands out, which indicates search for new market opportunities and emerging trends in the environment in which they operate, creating changes and generating uncertainty to their competitors. In the public HEI, a defensive strategic behavior characterized by internally becoming its efficiency and operations was identified. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758 10.19177/reen.v11e22018248-265 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758 |
identifier_str_mv |
10.19177/reen.v11e22018248-265 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 11 n. 2 (2018); 248-265 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220658118950912 |