STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Martins, Daniele de Lourdes Curto da Costa, Domingues, Maria José Carvalho de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758
Resumo: The objective of the study is to identify the strategic behavior in Higher Education Institutions, in the perspective of course coordinators in a private and a public HEI. For this, a quantitative methodology was adopted in terms of the research approach, and in terms of the objectives, descriptive. As results, it was verified that in the private IES the strategic behavior prospector stands out, which indicates search for new market opportunities and emerging trends in the environment in which they operate, creating changes and generating uncertainty to their competitors. In the public HEI, a defensive strategic behavior characterized by internally becoming its efficiency and operations was identified. 
id UNISUL-1_11f82304a22864bb0f7ec39bc61409b1
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5758
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATIONCOMPORTAMIENTO ESTRATÉGICO EN INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA SUPERIORCOMPORTAMENTO ESTRATÉGICO EM INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIORStrategic BehaviorMiles e Snow ModelUniversity Management.Comportamiento EstratégicoMiles e Snow modelGestión Universitaria.Comportamento EstratégicoModelo de Miles e SnowGestão Universitária.The objective of the study is to identify the strategic behavior in Higher Education Institutions, in the perspective of course coordinators in a private and a public HEI. For this, a quantitative methodology was adopted in terms of the research approach, and in terms of the objectives, descriptive. As results, it was verified that in the private IES the strategic behavior prospector stands out, which indicates search for new market opportunities and emerging trends in the environment in which they operate, creating changes and generating uncertainty to their competitors. In the public HEI, a defensive strategic behavior characterized by internally becoming its efficiency and operations was identified. El objetivo del estudio es identificar el comportamiento estratégico en Instituciones de Enseñanza Superior, en la perspectiva de coordinadores de curso en una IES privada y una pública. Para ello, se adoptó una metodología cuantitativa en cuanto al abordaje de investigación, y en cuanto a los objetivos, descriptiva. Como resultados se verificó que en la IES privada se destaca el comportamiento estratégico prospector que indica búsqueda por nuevas oportunidades de mercado y tendencias emergentes en el ambiente en que actúan, creando cambios y generando incertidumbre a sus competidores. En la IES pública se identificó un comportamiento estratégico defensor caracterizado por volverse internamente su eficiencia y operaciones.O objetivo do estudo é identificar o comportamento estratégico em Instituições de Ensino Superior, na perspectiva de coordenadores de curso em uma IES privada e uma pública. Para tanto, adotou-se uma metodologia quantitativa quanto à abordagem de pesquisa, e quanto aos objetivos, descritiva. Como resultados verificou-se que na IES privada destaca-se o comportamento estratégico prospector que indica busca por novas oportunidades de mercado e tendências emergentes no ambiente em que atuam, criando mudanças e gerando incerteza aos seus concorrentes. Na IES pública identificou-se um comportamento estratégico defensor caracterizado por voltar-se internamente a sua eficiência e operações. Universidade do Sul de Santa Catarina2019-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/575810.19177/reen.v11e22018248-265Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 11 n. 2 (2018); 248-2651984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758/pdfCopyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBeckhauser, Sheila Patrícia RamosMartins, Daniele de Lourdes Curto da CostaDomingues, Maria José Carvalho de Souza2019-04-26T03:08:56Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5758Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:35.027566Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
COMPORTAMIENTO ESTRATÉGICO EN INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA SUPERIOR
COMPORTAMENTO ESTRATÉGICO EM INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR
title STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
spellingShingle STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos
Strategic Behavior
Miles e Snow Model
University Management.
Comportamiento Estratégico
Miles e Snow model
Gestión Universitaria.
Comportamento Estratégico
Modelo de Miles e Snow
Gestão Universitária.
title_short STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
title_full STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
title_fullStr STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
title_sort STRATEGIC BEHAVIOR IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION
author Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos
author_facet Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos
Martins, Daniele de Lourdes Curto da Costa
Domingues, Maria José Carvalho de Souza
author_role author
author2 Martins, Daniele de Lourdes Curto da Costa
Domingues, Maria José Carvalho de Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Beckhauser, Sheila Patrícia Ramos
Martins, Daniele de Lourdes Curto da Costa
Domingues, Maria José Carvalho de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Strategic Behavior
Miles e Snow Model
University Management.
Comportamiento Estratégico
Miles e Snow model
Gestión Universitaria.
Comportamento Estratégico
Modelo de Miles e Snow
Gestão Universitária.
topic Strategic Behavior
Miles e Snow Model
University Management.
Comportamiento Estratégico
Miles e Snow model
Gestión Universitaria.
Comportamento Estratégico
Modelo de Miles e Snow
Gestão Universitária.
description The objective of the study is to identify the strategic behavior in Higher Education Institutions, in the perspective of course coordinators in a private and a public HEI. For this, a quantitative methodology was adopted in terms of the research approach, and in terms of the objectives, descriptive. As results, it was verified that in the private IES the strategic behavior prospector stands out, which indicates search for new market opportunities and emerging trends in the environment in which they operate, creating changes and generating uncertainty to their competitors. In the public HEI, a defensive strategic behavior characterized by internally becoming its efficiency and operations was identified. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758
10.19177/reen.v11e22018248-265
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758
identifier_str_mv 10.19177/reen.v11e22018248-265
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/5758/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 11 n. 2 (2018); 248-265
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220658118950912