TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Caroline
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lima, Mauricio Andrade de, Mussi, Clarissa Carneiro, de Lima, Carlos Rogério Montenegro, Martignago, Graciella
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416
Resumo: The study aimed to identify the perception of teachers and students about the process of teacher evaluation carried out in two private higher education institutions. Both primary data, collected through questionnaires and interviews applied to teachers and students, and secondary data, were used as documents of the institutions involved. The results indicate that the teacher evaluation process tends to be structured, suggesting the involvement of the actors that understand the evaluation objectives. It was verified that the teacher evaluation can constitute a relevant instrument for the improvement of the academic management process. 
id UNISUL-1_33a33418f5c175bd3271aaebfe105ad9
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6416
network_acronym_str UNISUL-1
network_name_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository_id_str
spelling TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONSEVALUACIÓN DOCENTE COMO MECANISMO DE DESARROLLO DE LA GESTIÓN ACADÉMICA EN INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA SUPERIOR PRIVADASAVALIAÇÃO DOCENTE COMO MECANISMO DE DESENVOLVIMENTO DA GESTÃO ACADÊMICA EM INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR PRIVADASHigher EducationIESAcademic ManagementTeacher Evaluation.Enseñanza SuperiorIESGestión AcadémicaEvaluación Docente.Ensino SuperiorIESGestão AcadêmicaAvaliação Docente.The study aimed to identify the perception of teachers and students about the process of teacher evaluation carried out in two private higher education institutions. Both primary data, collected through questionnaires and interviews applied to teachers and students, and secondary data, were used as documents of the institutions involved. The results indicate that the teacher evaluation process tends to be structured, suggesting the involvement of the actors that understand the evaluation objectives. It was verified that the teacher evaluation can constitute a relevant instrument for the improvement of the academic management process. El estudio objetivó identificar la percepción de docentes y discentes sobre el proceso de evaluación docente realizado en dos instituciones de enseñanza superior privadas. Se han utilizados tanto datos primarios, recolectados por medio de cuestionarios y entrevistas aplicados a docentes y discentes, como datos secundarios, tales como documentos de las instituciones involucradas. Los resultados indican que, el proceso de evaluación docente tiende a ser estructurado, sugiriendo la participación de los actores que comprenden los objetivos de la evaluación. Se constató que la evaluación docente puede constituirse en un instrumento relevante para la mejora del proceso de la gestión académica. O estudo objetivou identificar a percepção de docentes e discentes sobre o processo de avaliação docente realizado em duas instituições de ensino superior privadas. Foram utilizados tanto dados primários, coletados por meio de questionários e entrevistas aplicados a docentes e discentes, quanto dados secundários, como documentos das instituições envolvidas. Os resultados indicam que, o processo de avaliação docente tende a ser estruturado, sugerindo o envolvimento dos atores que compreendem os objetivos da avaliação. Constatou-se que a avaliação docente pode constituir-se em um instrumento relevante para a melhoria do processo da gestão acadêmica. Universidade do Sul de Santa Catarina2019-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/641610.19177/reen.v11e32018200-233Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 11 n. 3 (2018); 200-2331984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416/pdfCopyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, CarolineLima, Mauricio Andrade deMussi, Clarissa Carneirode Lima, Carlos Rogério MontenegroMartignago, Graciella2020-05-09T20:20:14Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6416Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:35.691609Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
EVALUACIÓN DOCENTE COMO MECANISMO DE DESARROLLO DE LA GESTIÓN ACADÉMICA EN INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA SUPERIOR PRIVADAS
AVALIAÇÃO DOCENTE COMO MECANISMO DE DESENVOLVIMENTO DA GESTÃO ACADÊMICA EM INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR PRIVADAS
title TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
spellingShingle TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Carneiro, Caroline
Higher Education
IES
Academic Management
Teacher Evaluation.
Enseñanza Superior
IES
Gestión Académica
Evaluación Docente.
Ensino Superior
IES
Gestão Acadêmica
Avaliação Docente.
title_short TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
title_full TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
title_fullStr TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
title_full_unstemmed TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
title_sort TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
author Carneiro, Caroline
author_facet Carneiro, Caroline
Lima, Mauricio Andrade de
Mussi, Clarissa Carneiro
de Lima, Carlos Rogério Montenegro
Martignago, Graciella
author_role author
author2 Lima, Mauricio Andrade de
Mussi, Clarissa Carneiro
de Lima, Carlos Rogério Montenegro
Martignago, Graciella
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Caroline
Lima, Mauricio Andrade de
Mussi, Clarissa Carneiro
de Lima, Carlos Rogério Montenegro
Martignago, Graciella
dc.subject.por.fl_str_mv Higher Education
IES
Academic Management
Teacher Evaluation.
Enseñanza Superior
IES
Gestión Académica
Evaluación Docente.
Ensino Superior
IES
Gestão Acadêmica
Avaliação Docente.
topic Higher Education
IES
Academic Management
Teacher Evaluation.
Enseñanza Superior
IES
Gestión Académica
Evaluación Docente.
Ensino Superior
IES
Gestão Acadêmica
Avaliação Docente.
description The study aimed to identify the perception of teachers and students about the process of teacher evaluation carried out in two private higher education institutions. Both primary data, collected through questionnaires and interviews applied to teachers and students, and secondary data, were used as documents of the institutions involved. The results indicate that the teacher evaluation process tends to be structured, suggesting the involvement of the actors that understand the evaluation objectives. It was verified that the teacher evaluation can constitute a relevant instrument for the improvement of the academic management process. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416
10.19177/reen.v11e32018200-233
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416
identifier_str_mv 10.19177/reen.v11e32018200-233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 11 n. 3 (2018); 200-233
1984-3372
1984-3372
reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de SC (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
collection Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com
_version_ 1800220658142019584