TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416 |
Resumo: | The study aimed to identify the perception of teachers and students about the process of teacher evaluation carried out in two private higher education institutions. Both primary data, collected through questionnaires and interviews applied to teachers and students, and secondary data, were used as documents of the institutions involved. The results indicate that the teacher evaluation process tends to be structured, suggesting the involvement of the actors that understand the evaluation objectives. It was verified that the teacher evaluation can constitute a relevant instrument for the improvement of the academic management process. |
id |
UNISUL-1_33a33418f5c175bd3271aaebfe105ad9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6416 |
network_acronym_str |
UNISUL-1 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONSEVALUACIÓN DOCENTE COMO MECANISMO DE DESARROLLO DE LA GESTIÓN ACADÉMICA EN INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA SUPERIOR PRIVADASAVALIAÇÃO DOCENTE COMO MECANISMO DE DESENVOLVIMENTO DA GESTÃO ACADÊMICA EM INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR PRIVADASHigher EducationIESAcademic ManagementTeacher Evaluation.Enseñanza SuperiorIESGestión AcadémicaEvaluación Docente.Ensino SuperiorIESGestão AcadêmicaAvaliação Docente.The study aimed to identify the perception of teachers and students about the process of teacher evaluation carried out in two private higher education institutions. Both primary data, collected through questionnaires and interviews applied to teachers and students, and secondary data, were used as documents of the institutions involved. The results indicate that the teacher evaluation process tends to be structured, suggesting the involvement of the actors that understand the evaluation objectives. It was verified that the teacher evaluation can constitute a relevant instrument for the improvement of the academic management process. El estudio objetivó identificar la percepción de docentes y discentes sobre el proceso de evaluación docente realizado en dos instituciones de enseñanza superior privadas. Se han utilizados tanto datos primarios, recolectados por medio de cuestionarios y entrevistas aplicados a docentes y discentes, como datos secundarios, tales como documentos de las instituciones involucradas. Los resultados indican que, el proceso de evaluación docente tiende a ser estructurado, sugiriendo la participación de los actores que comprenden los objetivos de la evaluación. Se constató que la evaluación docente puede constituirse en un instrumento relevante para la mejora del proceso de la gestión académica. O estudo objetivou identificar a percepção de docentes e discentes sobre o processo de avaliação docente realizado em duas instituições de ensino superior privadas. Foram utilizados tanto dados primários, coletados por meio de questionários e entrevistas aplicados a docentes e discentes, quanto dados secundários, como documentos das instituições envolvidas. Os resultados indicam que, o processo de avaliação docente tende a ser estruturado, sugerindo o envolvimento dos atores que compreendem os objetivos da avaliação. Constatou-se que a avaliação docente pode constituir-se em um instrumento relevante para a melhoria do processo da gestão acadêmica. Universidade do Sul de Santa Catarina2019-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/641610.19177/reen.v11e32018200-233Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 11 n. 3 (2018); 200-2331984-33721984-3372reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negóciosinstname:Universidade do Sul de SC (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416/pdfCopyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negóciosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, CarolineLima, Mauricio Andrade deMussi, Clarissa Carneirode Lima, Carlos Rogério MontenegroMartignago, Graciella2020-05-09T20:20:14Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/6416Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeNPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/oaiterezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com1984-33721984-3372opendoar:2022-11-08T11:08:35.691609Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS EVALUACIÓN DOCENTE COMO MECANISMO DE DESARROLLO DE LA GESTIÓN ACADÉMICA EN INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA SUPERIOR PRIVADAS AVALIAÇÃO DOCENTE COMO MECANISMO DE DESENVOLVIMENTO DA GESTÃO ACADÊMICA EM INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR PRIVADAS |
title |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS |
spellingShingle |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS Carneiro, Caroline Higher Education IES Academic Management Teacher Evaluation. Enseñanza Superior IES Gestión Académica Evaluación Docente. Ensino Superior IES Gestão Acadêmica Avaliação Docente. |
title_short |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS |
title_full |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS |
title_fullStr |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS |
title_full_unstemmed |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS |
title_sort |
TEACHING EVALUATION AS A DEVELOPMENT MECHANISM OF ACADEMIC MANAGEMENT IN PRIVATE HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS |
author |
Carneiro, Caroline |
author_facet |
Carneiro, Caroline Lima, Mauricio Andrade de Mussi, Clarissa Carneiro de Lima, Carlos Rogério Montenegro Martignago, Graciella |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Mauricio Andrade de Mussi, Clarissa Carneiro de Lima, Carlos Rogério Montenegro Martignago, Graciella |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Caroline Lima, Mauricio Andrade de Mussi, Clarissa Carneiro de Lima, Carlos Rogério Montenegro Martignago, Graciella |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Higher Education IES Academic Management Teacher Evaluation. Enseñanza Superior IES Gestión Académica Evaluación Docente. Ensino Superior IES Gestão Acadêmica Avaliação Docente. |
topic |
Higher Education IES Academic Management Teacher Evaluation. Enseñanza Superior IES Gestión Académica Evaluación Docente. Ensino Superior IES Gestão Acadêmica Avaliação Docente. |
description |
The study aimed to identify the perception of teachers and students about the process of teacher evaluation carried out in two private higher education institutions. Both primary data, collected through questionnaires and interviews applied to teachers and students, and secondary data, were used as documents of the institutions involved. The results indicate that the teacher evaluation process tends to be structured, suggesting the involvement of the actors that understand the evaluation objectives. It was verified that the teacher evaluation can constitute a relevant instrument for the improvement of the academic management process. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416 10.19177/reen.v11e32018200-233 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416 |
identifier_str_mv |
10.19177/reen.v11e32018200-233 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/EeN/article/view/6416/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios; v. 11 n. 3 (2018); 200-233 1984-3372 1984-3372 reponame:Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios instname:Universidade do Sul de SC (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
collection |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Estratégia e Negócios - Universidade do Sul de SC (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terezinha.angeloni@unisul.br||ademar.unisul@gmail.com |
_version_ |
1800220658142019584 |