CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fialho Bortolozo, Célia Regina
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641
Resumo: This article, anchored in Historical-Cultural Theory, aims to explore pedagogical practices in Early Childhood Education to reveal the challenges and potential of working with literature for the development of oral and written language. The empirical material from a public preschool class in the interior of São Paulo was produced in collaborative planning between teacher and researcher, with activities related to literacy. The article analyzes discursive interactions that took place around the work with a classic tale from children's literature: Little Red Riding Hood. Contrasting two activities, it shows the importance of repeating work with the same story so that children can memorize excerpts, dialogues, parts that interest them most, among other possibilities; this will give them support for imaginative creation. We are aware of the difficulties still faced in clarifying to parents and families the importance of working with literature, overcoming arguments primarily related to teaching children values and moral development.
id UNISUL-3_1850895b3c7df92da135f9db6fb422be
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12641
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVINGEDUCACIÓN INFANTIL ENTRE CUENTO Y RETIRO: POSIBILIDADES DISCURSIVAS (UN)INVOLUCRANTESA EDUCAÇÃO INFANTIL ENTRE CONTOS E RECONTOS: POSSIBILIDADES DISCURSIVAS (DES)ENVOLVENTESLinguagemLiteraturaTrabalho pedagógicoContoEducação InfantilLanguageLiteraturePedagogical WorkTaleChild EducationIdiomaLiteraturaTrabajo pedagógicoCuentoEducación InfantilThis article, anchored in Historical-Cultural Theory, aims to explore pedagogical practices in Early Childhood Education to reveal the challenges and potential of working with literature for the development of oral and written language. The empirical material from a public preschool class in the interior of São Paulo was produced in collaborative planning between teacher and researcher, with activities related to literacy. The article analyzes discursive interactions that took place around the work with a classic tale from children's literature: Little Red Riding Hood. Contrasting two activities, it shows the importance of repeating work with the same story so that children can memorize excerpts, dialogues, parts that interest them most, among other possibilities; this will give them support for imaginative creation. We are aware of the difficulties still faced in clarifying to parents and families the importance of working with literature, overcoming arguments primarily related to teaching children values and moral development.Anclada en la Teoría Histórico-Cultural, esta investigación tiene como objetivo explorar prácticas pedagógicas en Educación Infantil para revelar desafíos y potencialidades del trabajo con la literatura para el desarrollo del lenguaje oral y escrito. Participa una clase de preescolar público del interior de São Paulo. El material empírico se produjo en una planificación colaborativa entre docente e investigadora, con actividades relacionadas con la lectoescritura. En este artículo, cortamos para el análisis las interacciones discursivas que tuvieron lugar en torno a la obra con un cuento clásico de la literatura infantil: Caperucita Roja. Contrastando dos actividades, mostramos la importancia de la recurrencia del trabajo con el mismo cuento para que los niños memoricen fragmentos, diálogos, partes que más les interesen, entre otras posibilidades; esto los apoyará en la creación imaginativa. Alertamos sobre las dificultades que aún enfrentamos para aclarar a los padres y familias la importancia del trabajo con la literatura, superando argumentos principalmente relacionados con la enseñanza de valores y el desarrollo moral de los niños.Este artigo, ancorado na Teoria Histórico-Cultural, visa explorar práticas pedagógicas na Educação Infantil para revelar desafios e potencialidades do trabalho com literatura para o desenvolvimento da linguagem oral e escrita. O material empírico de uma turma de pré-escola pública do interior paulista foi produzido em planejamento colaborativo entre professora e pesquisadora, com atividades relacionadas à alfabetização. O artigo recorta para análise interações discursivas que se deram em torno do trabalho com um conto clássico da literatura infantil: Chapeuzinho Vermelho. Contrastando duas atividades, mostra a importância da recorrência de trabalho com um mesmo conto para que as crianças memorizem trechos, diálogos, partes que mais lhes interessam, dentre outras possibilidades; isso lhes dará suporte para a criação imaginativa. Alerta-se para dificuldades ainda enfrentadas em esclarecer aos pais e famílias a importância de trabalhos com a literatura, superando argumentos prioritariamente relacionados ao ensinamento de valores e desenvolvimento moral das crianças.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-22Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-221982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641/13817Copyright (c) 2023 Célia Regina Fialho Bortolozo, Maria Silvia P. de M. L. da Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessFialho Bortolozo, Célia ReginaPinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia 2024-02-25T13:50:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12641Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-25T13:50:49Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
EDUCACIÓN INFANTIL ENTRE CUENTO Y RETIRO: POSIBILIDADES DISCURSIVAS (UN)INVOLUCRANTES
A EDUCAÇÃO INFANTIL ENTRE CONTOS E RECONTOS: POSSIBILIDADES DISCURSIVAS (DES)ENVOLVENTES
title CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
spellingShingle CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
Fialho Bortolozo, Célia Regina
Linguagem
Literatura
Trabalho pedagógico
Conto
Educação Infantil
Language
Literature
Pedagogical Work
Tale
Child Education
Idioma
Literatura
Trabajo pedagógico
Cuento
Educación Infantil
title_short CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
title_full CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
title_fullStr CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
title_full_unstemmed CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
title_sort CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
author Fialho Bortolozo, Célia Regina
author_facet Fialho Bortolozo, Célia Regina
Pinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia
author_role author
author2 Pinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fialho Bortolozo, Célia Regina
Pinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Literatura
Trabalho pedagógico
Conto
Educação Infantil
Language
Literature
Pedagogical Work
Tale
Child Education
Idioma
Literatura
Trabajo pedagógico
Cuento
Educación Infantil
topic Linguagem
Literatura
Trabalho pedagógico
Conto
Educação Infantil
Language
Literature
Pedagogical Work
Tale
Child Education
Idioma
Literatura
Trabajo pedagógico
Cuento
Educación Infantil
description This article, anchored in Historical-Cultural Theory, aims to explore pedagogical practices in Early Childhood Education to reveal the challenges and potential of working with literature for the development of oral and written language. The empirical material from a public preschool class in the interior of São Paulo was produced in collaborative planning between teacher and researcher, with activities related to literacy. The article analyzes discursive interactions that took place around the work with a classic tale from children's literature: Little Red Riding Hood. Contrasting two activities, it shows the importance of repeating work with the same story so that children can memorize excerpts, dialogues, parts that interest them most, among other possibilities; this will give them support for imaginative creation. We are aware of the difficulties still faced in clarifying to parents and families the importance of working with literature, overcoming arguments primarily related to teaching children values and moral development.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641/13817
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Célia Regina Fialho Bortolozo, Maria Silvia P. de M. L. da Rocha
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Célia Regina Fialho Bortolozo, Maria Silvia P. de M. L. da Rocha
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-22
Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-22
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572495380480