CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641 |
Resumo: | This article, anchored in Historical-Cultural Theory, aims to explore pedagogical practices in Early Childhood Education to reveal the challenges and potential of working with literature for the development of oral and written language. The empirical material from a public preschool class in the interior of São Paulo was produced in collaborative planning between teacher and researcher, with activities related to literacy. The article analyzes discursive interactions that took place around the work with a classic tale from children's literature: Little Red Riding Hood. Contrasting two activities, it shows the importance of repeating work with the same story so that children can memorize excerpts, dialogues, parts that interest them most, among other possibilities; this will give them support for imaginative creation. We are aware of the difficulties still faced in clarifying to parents and families the importance of working with literature, overcoming arguments primarily related to teaching children values and moral development. |
id |
UNISUL-3_1850895b3c7df92da135f9db6fb422be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12641 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVINGEDUCACIÓN INFANTIL ENTRE CUENTO Y RETIRO: POSIBILIDADES DISCURSIVAS (UN)INVOLUCRANTESA EDUCAÇÃO INFANTIL ENTRE CONTOS E RECONTOS: POSSIBILIDADES DISCURSIVAS (DES)ENVOLVENTESLinguagemLiteraturaTrabalho pedagógicoContoEducação InfantilLanguageLiteraturePedagogical WorkTaleChild EducationIdiomaLiteraturaTrabajo pedagógicoCuentoEducación InfantilThis article, anchored in Historical-Cultural Theory, aims to explore pedagogical practices in Early Childhood Education to reveal the challenges and potential of working with literature for the development of oral and written language. The empirical material from a public preschool class in the interior of São Paulo was produced in collaborative planning between teacher and researcher, with activities related to literacy. The article analyzes discursive interactions that took place around the work with a classic tale from children's literature: Little Red Riding Hood. Contrasting two activities, it shows the importance of repeating work with the same story so that children can memorize excerpts, dialogues, parts that interest them most, among other possibilities; this will give them support for imaginative creation. We are aware of the difficulties still faced in clarifying to parents and families the importance of working with literature, overcoming arguments primarily related to teaching children values and moral development.Anclada en la Teoría Histórico-Cultural, esta investigación tiene como objetivo explorar prácticas pedagógicas en Educación Infantil para revelar desafíos y potencialidades del trabajo con la literatura para el desarrollo del lenguaje oral y escrito. Participa una clase de preescolar público del interior de São Paulo. El material empírico se produjo en una planificación colaborativa entre docente e investigadora, con actividades relacionadas con la lectoescritura. En este artículo, cortamos para el análisis las interacciones discursivas que tuvieron lugar en torno a la obra con un cuento clásico de la literatura infantil: Caperucita Roja. Contrastando dos actividades, mostramos la importancia de la recurrencia del trabajo con el mismo cuento para que los niños memoricen fragmentos, diálogos, partes que más les interesen, entre otras posibilidades; esto los apoyará en la creación imaginativa. Alertamos sobre las dificultades que aún enfrentamos para aclarar a los padres y familias la importancia del trabajo con la literatura, superando argumentos principalmente relacionados con la enseñanza de valores y el desarrollo moral de los niños.Este artigo, ancorado na Teoria Histórico-Cultural, visa explorar práticas pedagógicas na Educação Infantil para revelar desafios e potencialidades do trabalho com literatura para o desenvolvimento da linguagem oral e escrita. O material empírico de uma turma de pré-escola pública do interior paulista foi produzido em planejamento colaborativo entre professora e pesquisadora, com atividades relacionadas à alfabetização. O artigo recorta para análise interações discursivas que se deram em torno do trabalho com um conto clássico da literatura infantil: Chapeuzinho Vermelho. Contrastando duas atividades, mostra a importância da recorrência de trabalho com um mesmo conto para que as crianças memorizem trechos, diálogos, partes que mais lhes interessam, dentre outras possibilidades; isso lhes dará suporte para a criação imaginativa. Alerta-se para dificuldades ainda enfrentadas em esclarecer aos pais e famílias a importância de trabalhos com a literatura, superando argumentos prioritariamente relacionados ao ensinamento de valores e desenvolvimento moral das crianças.Silvânia Siebert2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-22Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-221982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641/13817Copyright (c) 2023 Célia Regina Fialho Bortolozo, Maria Silvia P. de M. L. da Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessFialho Bortolozo, Célia ReginaPinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia 2024-02-25T13:50:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/12641Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-25T13:50:49Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING EDUCACIÓN INFANTIL ENTRE CUENTO Y RETIRO: POSIBILIDADES DISCURSIVAS (UN)INVOLUCRANTES A EDUCAÇÃO INFANTIL ENTRE CONTOS E RECONTOS: POSSIBILIDADES DISCURSIVAS (DES)ENVOLVENTES |
title |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING |
spellingShingle |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING Fialho Bortolozo, Célia Regina Linguagem Literatura Trabalho pedagógico Conto Educação Infantil Language Literature Pedagogical Work Tale Child Education Idioma Literatura Trabajo pedagógico Cuento Educación Infantil |
title_short |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING |
title_full |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING |
title_fullStr |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING |
title_full_unstemmed |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING |
title_sort |
CHILDHOOD EDUCATION BETWEEN STORY AND RETIREMENT: DISCURSIVE POSSIBILITIES (UN)INVOLVING |
author |
Fialho Bortolozo, Célia Regina |
author_facet |
Fialho Bortolozo, Célia Regina Pinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia |
author_role |
author |
author2 |
Pinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fialho Bortolozo, Célia Regina Pinto de Moura Librandi da Rocha, Maria Silvia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem Literatura Trabalho pedagógico Conto Educação Infantil Language Literature Pedagogical Work Tale Child Education Idioma Literatura Trabajo pedagógico Cuento Educación Infantil |
topic |
Linguagem Literatura Trabalho pedagógico Conto Educação Infantil Language Literature Pedagogical Work Tale Child Education Idioma Literatura Trabajo pedagógico Cuento Educación Infantil |
description |
This article, anchored in Historical-Cultural Theory, aims to explore pedagogical practices in Early Childhood Education to reveal the challenges and potential of working with literature for the development of oral and written language. The empirical material from a public preschool class in the interior of São Paulo was produced in collaborative planning between teacher and researcher, with activities related to literacy. The article analyzes discursive interactions that took place around the work with a classic tale from children's literature: Little Red Riding Hood. Contrasting two activities, it shows the importance of repeating work with the same story so that children can memorize excerpts, dialogues, parts that interest them most, among other possibilities; this will give them support for imaginative creation. We are aware of the difficulties still faced in clarifying to parents and families the importance of working with literature, overcoming arguments primarily related to teaching children values and moral development. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/12641/13817 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Célia Regina Fialho Bortolozo, Maria Silvia P. de M. L. da Rocha info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Célia Regina Fialho Bortolozo, Maria Silvia P. de M. L. da Rocha |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-22 Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-22 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220572495380480 |