Relevance theory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287 |
Resumo: | Relevance theory’s central claim is that our expectations of relevance are precise and predictable enough to guide the listener toward the meaning of the speaker. The goal in this article is to explain in cognitively realistic terms to what such expectations are equivalent, and how they can contribute to an empirically plausible approach to understanding. For such, the main assumptions of the current version of the theory are outlined, and some of their implications are discussed. |
id |
UNISUL-3_844b3cd384190252df6a43ae9701e73c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/287 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Relevance theoryTeoría de la relevanciaThéorie de la pertinenceTeoria da relevânciaPragmaticsCommunicationCognitionRelevance theoryPragmáticaComunicaciónCogniciónTeoría de la relevanciaPragmatiqueCommunicationcognitionThéorie de la PertinencePragmáticaComunicaçãoCogniçãoTeoria da relevânciaRelevance theory’s central claim is that our expectations of relevance are precise and predictable enough to guide the listener toward the meaning of the speaker. The goal in this article is to explain in cognitively realistic terms to what such expectations are equivalent, and how they can contribute to an empirically plausible approach to understanding. For such, the main assumptions of the current version of the theory are outlined, and some of their implications are discussed.La afirmación central de la Teoría de la Relevancia es aquella que considera las expectativas de relevancia lo suficientemente precisas y previsibles para guiar al oyente rumbo al significado del hablante. El objeto de este artículo es explicar, en términos cognoscitivamente realísticos, las equivalencias de esas expectativas y cómo ellas pueden contribuir al abordaje empíricamente plausible de comprensión. Para tal propósito, se trazan las principales suposiciones de la versión actual de la teoría y se discuten algunas de sus implicaciones.L’assertion centrale dans la Théorie de la Pertinence est celle dont les attentes de relevance sont précises et suffisamment prévisibles pour guider l’auditeur dans la direction du signifié de celui qui parle. Dans cet article, l’objectif est celui d’expliquer, dans des termes cognitivement réalistiques, à quoi ces attentes équivalent et comment elles peuvent contribuer à un abordage empiriquement plausible de compréhension. Poursuivant ce but, on esquisse les principales suppositions de la version actuelle de la théorie et on en discute quelques-unes de ses implications.A afirmação central da Teoria da Relevância é a de que expectativas de relevância são precisas e previsíveis o suficiente para guiar o ouvinte na direção do significado do falante. Nesse artigo, o objetivo é explicar em termos cognitivamente realísticos a que equivalem essas expectativas e como elas podem contribuir para uma abordagem empiricamente plausível da compreensão. Para tal propósito, delineiam-se as principais suposições da versão atual da teoria e discutem-se algumas de suas implicações.Silvânia Siebert2010-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 (2005): Especial; p. 221-268Linguagem em (Dis)curso; v. 5 (2005): Especial; p. 221-2681982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287/301Wilson, DeirdreSperber, Daninfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-28T18:58:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/287Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-28T18:58:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relevance theory Teoría de la relevancia Théorie de la pertinence Teoria da relevância |
title |
Relevance theory |
spellingShingle |
Relevance theory Wilson, Deirdre Pragmatics Communication Cognition Relevance theory Pragmática Comunicación Cognición Teoría de la relevancia Pragmatique Communication cognition Théorie de la Pertinence Pragmática Comunicação Cognição Teoria da relevância |
title_short |
Relevance theory |
title_full |
Relevance theory |
title_fullStr |
Relevance theory |
title_full_unstemmed |
Relevance theory |
title_sort |
Relevance theory |
author |
Wilson, Deirdre |
author_facet |
Wilson, Deirdre Sperber, Dan |
author_role |
author |
author2 |
Sperber, Dan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wilson, Deirdre Sperber, Dan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pragmatics Communication Cognition Relevance theory Pragmática Comunicación Cognición Teoría de la relevancia Pragmatique Communication cognition Théorie de la Pertinence Pragmática Comunicação Cognição Teoria da relevância |
topic |
Pragmatics Communication Cognition Relevance theory Pragmática Comunicación Cognición Teoría de la relevancia Pragmatique Communication cognition Théorie de la Pertinence Pragmática Comunicação Cognição Teoria da relevância |
description |
Relevance theory’s central claim is that our expectations of relevance are precise and predictable enough to guide the listener toward the meaning of the speaker. The goal in this article is to explain in cognitively realistic terms to what such expectations are equivalent, and how they can contribute to an empirically plausible approach to understanding. For such, the main assumptions of the current version of the theory are outlined, and some of their implications are discussed. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/287/301 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 (2005): Especial; p. 221-268 Linguagem em (Dis)curso; v. 5 (2005): Especial; p. 221-268 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220573162274816 |