Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219 |
Resumo: | The article deals with the construction of discourse objects in scientific popularization reports for children and aims to examine the production of meanings about science themes in the anaphoric registrations which start from daily themes to culminate in specialized expressions. Semantic-pragmatic aspects of the anaphora operated by the text producer in order to inform/explain and captivate the child reader are observed. The corpus is composed by seven reports published in the magazine Ciência Hoje das Crianças, which were selected by being a hyperstructure. The principles relative to the communication contract of science médiatisation postulated by Charaudeau (2008b), the notions of schematization and cultural pre-constructs (GRIZE, 1990, 1996), the notion of hyperstructure (ADAM & LUGRIN, 2000; 2006) and the studies about discursive referenciation (MONDADA, 2002) are the theoretical bases of this study. The recurrence in the engendering of intelligible schemes for the child reader, via co-construction of the anaphora - which, categorized in the hyperestructure instances, reveal mise en scène strategies -, was verified. |
id |
UNISUL-3_b2553d252cc5ad1d2715e38158299b84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1219 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for childrenReferenciación e hiperestructura en textos de divulgación científica para niñosReferenciação e hiperestrutura em textos de divulgação científica para criançasScientific popularizationMediaChild readerDiscourse objectsHyperstructureDivulgación científicaMediosLector infantilObjetos de discursoHiperestructuraDivulgação científicaMídiaLeitor infantilObjetos de discursoHiperestruturaThe article deals with the construction of discourse objects in scientific popularization reports for children and aims to examine the production of meanings about science themes in the anaphoric registrations which start from daily themes to culminate in specialized expressions. Semantic-pragmatic aspects of the anaphora operated by the text producer in order to inform/explain and captivate the child reader are observed. The corpus is composed by seven reports published in the magazine Ciência Hoje das Crianças, which were selected by being a hyperstructure. The principles relative to the communication contract of science médiatisation postulated by Charaudeau (2008b), the notions of schematization and cultural pre-constructs (GRIZE, 1990, 1996), the notion of hyperstructure (ADAM & LUGRIN, 2000; 2006) and the studies about discursive referenciation (MONDADA, 2002) are the theoretical bases of this study. The recurrence in the engendering of intelligible schemes for the child reader, via co-construction of the anaphora - which, categorized in the hyperestructure instances, reveal mise en scène strategies -, was verified. El artículo trata sobre la construcción de objetos de discurso en reportajes de divulgación científica dirigidos a los niños y tiene como objetivo examinar la producción de sentidos sobre temas de la ciencia en las inscripciones anafóricas que parten de términos del cotidiano y desembocan en expresiones especializadas. Se observan aspectos semántico-pragmáticos de las anáforas accionadas por el productor textual para informar/explicar y captar a su lector infantil. El corpus es formado de siete reportajes de la revista Ciência Hoje das Crianças, seleccionadas porque constituyen una hiperestructura. Los postulados referentes al contrato de comunicación de la mediatización de la ciencia de Charaudeau (2008b), las nociones de esquematización y preconstruidos culturales (GRIZE, 1990, 1996), la noción de hiperestructura (ADAM; LUGRIN, 2000, 2006) y los estudios de referenciación discursiva (MONDADA, 2002) son los aportes teóricos de este estudio. Se verificó la recurrencia en el engendramiento de esquemas inteligibles para el lector infantil, vía coconstrucción de las anáforas, que, categorizadas en las instancias de la hiperestructura, revelan estrategias de actuación. O artigo trata da construção de objetos de discurso em reportagens de divulgação científica dirigidas às crianças e tem como objetivo examinar a produção de sentidos sobre temas da ciência nas inscrições anafóricas que partem de termos do cotidiano e desembocam em expressões especializadas. Observam-se aspectos semântico-pragmáticos das anáforas acionadas pelo produtor textual para informar/explicar e captar seu leitor infantil. O corpus é formado de sete reportagens da revista Ciência Hoje das Crianças, selecionadas por constituírem uma hiperestrutura. Os postulados referentes ao contrato de comunicação da midiatização da ciência de Charaudeau (2008b), as noções de esquematização e pré-construídos culturais (GRIZE, 1990, 1996), a noção de hiperestrutura (ADAM; LUGRIN, 2000, 2006) e os estudos de referenciação discursiva (MONDADA, 2002) são os aportes teóricos deste estudo. Verificou-se a recorrência no engendramento de esquemas inteligíveis para o leitor infantil, via coconstrução das anáforas, que, categorizadas nas instâncias da hiperestrutura, revelam estratégias de encenação. Silvânia Siebert2012-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219Linguagem em (Dis)curso; Vol. 12 No. 3 (2012): Referenciação; p. 683-710Linguagem em (Dis)curso; v. 12 n. 3 (2012): Referenciação; p. 683-7101982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219/1020Giering, Maria Eduardainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1219Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:01Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children Referenciación e hiperestructura en textos de divulgación científica para niños Referenciação e hiperestrutura em textos de divulgação científica para crianças |
title |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children |
spellingShingle |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children Giering, Maria Eduarda Scientific popularization Media Child reader Discourse objects Hyperstructure Divulgación científica Medios Lector infantil Objetos de discurso Hiperestructura Divulgação científica Mídia Leitor infantil Objetos de discurso Hiperestrutura |
title_short |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children |
title_full |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children |
title_fullStr |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children |
title_full_unstemmed |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children |
title_sort |
Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children |
author |
Giering, Maria Eduarda |
author_facet |
Giering, Maria Eduarda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giering, Maria Eduarda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Scientific popularization Media Child reader Discourse objects Hyperstructure Divulgación científica Medios Lector infantil Objetos de discurso Hiperestructura Divulgação científica Mídia Leitor infantil Objetos de discurso Hiperestrutura |
topic |
Scientific popularization Media Child reader Discourse objects Hyperstructure Divulgación científica Medios Lector infantil Objetos de discurso Hiperestructura Divulgação científica Mídia Leitor infantil Objetos de discurso Hiperestrutura |
description |
The article deals with the construction of discourse objects in scientific popularization reports for children and aims to examine the production of meanings about science themes in the anaphoric registrations which start from daily themes to culminate in specialized expressions. Semantic-pragmatic aspects of the anaphora operated by the text producer in order to inform/explain and captivate the child reader are observed. The corpus is composed by seven reports published in the magazine Ciência Hoje das Crianças, which were selected by being a hyperstructure. The principles relative to the communication contract of science médiatisation postulated by Charaudeau (2008b), the notions of schematization and cultural pre-constructs (GRIZE, 1990, 1996), the notion of hyperstructure (ADAM & LUGRIN, 2000; 2006) and the studies about discursive referenciation (MONDADA, 2002) are the theoretical bases of this study. The recurrence in the engendering of intelligible schemes for the child reader, via co-construction of the anaphora - which, categorized in the hyperestructure instances, reveal mise en scène strategies -, was verified. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219/1020 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 12 No. 3 (2012): Referenciação; p. 683-710 Linguagem em (Dis)curso; v. 12 n. 3 (2012): Referenciação; p. 683-710 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574700535808 |