Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giering, Maria Eduarda
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219
Resumo: The article deals with the construction of discourse objects in scientific popularization reports for children and aims to examine the production of meanings about science themes in the anaphoric registrations which start from daily themes to culminate in specialized expressions. Semantic-pragmatic aspects of the anaphora operated by the text producer in order to inform/explain and captivate the child reader are observed. The corpus is composed by seven reports published in the magazine Ciência Hoje das Crianças, which were selected by being a hyperstructure. The principles relative to the communication contract of science médiatisation postulated by Charaudeau (2008b), the notions of schematization and cultural pre-constructs (GRIZE, 1990, 1996), the notion of hyperstructure (ADAM & LUGRIN, 2000; 2006) and the studies about discursive referenciation (MONDADA, 2002) are the theoretical bases of this study. The recurrence in the engendering of intelligible schemes for the child reader, via co-construction of the anaphora - which, categorized in the hyperestructure instances, reveal mise en scène strategies -, was verified.
id UNISUL-3_b2553d252cc5ad1d2715e38158299b84
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1219
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for childrenReferenciación e hiperestructura en textos de divulgación científica para niñosReferenciação e hiperestrutura em textos de divulgação científica para criançasScientific popularizationMediaChild readerDiscourse objectsHyperstructureDivulgación científicaMediosLector infantilObjetos de discursoHiperestructuraDivulgação científicaMídiaLeitor infantilObjetos de discursoHiperestruturaThe article deals with the construction of discourse objects in scientific popularization reports for children and aims to examine the production of meanings about science themes in the anaphoric registrations which start from daily themes to culminate in specialized expressions. Semantic-pragmatic aspects of the anaphora operated by the text producer in order to inform/explain and captivate the child reader are observed. The corpus is composed by seven reports published in the magazine Ciência Hoje das Crianças, which were selected by being a hyperstructure. The principles relative to the communication contract of science médiatisation postulated by Charaudeau (2008b), the notions of schematization and cultural pre-constructs (GRIZE, 1990, 1996), the notion of hyperstructure (ADAM & LUGRIN, 2000; 2006) and the studies about discursive referenciation (MONDADA, 2002) are the theoretical bases of this study. The recurrence in the engendering of intelligible schemes for the child reader, via co-construction of the anaphora - which, categorized in the hyperestructure instances, reveal mise en scène strategies -, was verified. El artículo trata sobre la construcción de objetos de discurso en reportajes de divulgación científica dirigidos a los niños y tiene como objetivo examinar la producción de sentidos sobre temas de la ciencia en las inscripciones anafóricas que parten de términos del cotidiano y desembocan en expresiones especializadas. Se observan aspectos semántico-pragmáticos de las anáforas accionadas por el productor textual para informar/explicar y captar a su lector infantil. El corpus es formado de siete reportajes de la revista Ciência Hoje das Crianças, seleccionadas porque constituyen una hiperestructura. Los postulados referentes al contrato de comunicación de la mediatización de la ciencia de Charaudeau (2008b), las nociones de esquematización y preconstruidos culturales (GRIZE, 1990, 1996), la noción de hiperestructura (ADAM; LUGRIN, 2000, 2006) y los estudios de referenciación discursiva (MONDADA, 2002) son los aportes teóricos de este estudio. Se verificó la recurrencia en el engendramiento de esquemas inteligibles para el lector infantil, vía coconstrucción de las anáforas, que, categorizadas en las instancias de la hiperestructura, revelan estrategias de actuación. O artigo trata da construção de objetos de discurso em reportagens de divulgação científica dirigidas às crianças e tem como objetivo examinar a produção de sentidos sobre temas da ciência nas inscrições anafóricas que partem de termos do cotidiano e desembocam em expressões especializadas. Observam-se aspectos semântico-pragmáticos das anáforas acionadas pelo produtor textual para informar/explicar e captar seu leitor infantil. O corpus é formado de sete reportagens da revista Ciência Hoje das Crianças, selecionadas por constituírem uma hiperestrutura. Os postulados referentes ao contrato de comunicação da midiatização da ciência de Charaudeau (2008b), as noções de esquematização e pré-construídos culturais (GRIZE, 1990, 1996), a noção de hiperestrutura (ADAM; LUGRIN, 2000, 2006) e os estudos de referenciação discursiva (MONDADA, 2002) são os aportes teóricos deste estudo. Verificou-se a recorrência no engendramento de esquemas inteligíveis para o leitor infantil, via coconstrução das anáforas, que, categorizadas nas instâncias da hiperestrutura, revelam estratégias de encenação. Silvânia Siebert2012-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219Linguagem em (Dis)curso; Vol. 12 No. 3 (2012): Referenciação; p. 683-710Linguagem em (Dis)curso; v. 12 n. 3 (2012): Referenciação; p. 683-7101982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219/1020Giering, Maria Eduardainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:01Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1219Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:01Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
Referenciación e hiperestructura en textos de divulgación científica para niños
Referenciação e hiperestrutura em textos de divulgação científica para crianças
title Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
spellingShingle Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
Giering, Maria Eduarda
Scientific popularization
Media
Child reader
Discourse objects
Hyperstructure
Divulgación científica
Medios
Lector infantil
Objetos de discurso
Hiperestructura
Divulgação científica
Mídia
Leitor infantil
Objetos de discurso
Hiperestrutura
title_short Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
title_full Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
title_fullStr Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
title_full_unstemmed Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
title_sort Referenciation and hyperstructure in scientific popularization texts for children
author Giering, Maria Eduarda
author_facet Giering, Maria Eduarda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giering, Maria Eduarda
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific popularization
Media
Child reader
Discourse objects
Hyperstructure
Divulgación científica
Medios
Lector infantil
Objetos de discurso
Hiperestructura
Divulgação científica
Mídia
Leitor infantil
Objetos de discurso
Hiperestrutura
topic Scientific popularization
Media
Child reader
Discourse objects
Hyperstructure
Divulgación científica
Medios
Lector infantil
Objetos de discurso
Hiperestructura
Divulgação científica
Mídia
Leitor infantil
Objetos de discurso
Hiperestrutura
description The article deals with the construction of discourse objects in scientific popularization reports for children and aims to examine the production of meanings about science themes in the anaphoric registrations which start from daily themes to culminate in specialized expressions. Semantic-pragmatic aspects of the anaphora operated by the text producer in order to inform/explain and captivate the child reader are observed. The corpus is composed by seven reports published in the magazine Ciência Hoje das Crianças, which were selected by being a hyperstructure. The principles relative to the communication contract of science médiatisation postulated by Charaudeau (2008b), the notions of schematization and cultural pre-constructs (GRIZE, 1990, 1996), the notion of hyperstructure (ADAM & LUGRIN, 2000; 2006) and the studies about discursive referenciation (MONDADA, 2002) are the theoretical bases of this study. The recurrence in the engendering of intelligible schemes for the child reader, via co-construction of the anaphora - which, categorized in the hyperestructure instances, reveal mise en scène strategies -, was verified.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/1219/1020
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 12 No. 3 (2012): Referenciação; p. 683-710
Linguagem em (Dis)curso; v. 12 n. 3 (2012): Referenciação; p. 683-710
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574700535808