Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rauen, Fábio José
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/279
Resumo: In this work the Relevance theory is applied to the analysis of a summary with resource to the base text, produced immediately after a first summary without resource to the same base text. More specifically, the first sentences from the two summaries are compared with the three initial sentences from the base text. The results indicate, in the second summary, the presence of elements from: the first summary, the base text, and inferences not included in the first summary.
id UNISUL-3_c747be53dd81e3189300a4d549f17e47
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/279
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theoryInferencias en resumen con consulta al texto de base: estudio de caso a base de la teoría de la relevanciaInférences dans les résumés avec recherche dans le texte de base: étude de cas fondé dans la théorie de la pertinenceInferências em resumo com consulta ao texto de base: estudo de caso com base na teoria da relevânciaRelevance theoryTextSummaryComprehensionTeoría de la relevanciaTextoResumenComprensiónThéorie de la pertinenceTexteRésuméCompréhensionTeoria da relevânciaTextoResumoCompreensãoIn this work the Relevance theory is applied to the analysis of a summary with resource to the base text, produced immediately after a first summary without resource to the same base text. More specifically, the first sentences from the two summaries are compared with the three initial sentences from the base text. The results indicate, in the second summary, the presence of elements from: the first summary, the base text, and inferences not included in the first summary.En este trabajo, se aplica la teoría de la relevancia en el análisis de un resumen con consulta al texto de base, elaborado inmediatamente después de un primer resumen sin consulta al texto. Específicamente, se compara la primera frase de los dos resúmenes a las tres primeras del texto de base. Los resultados permitieron detectar, en el segundo resumen, evidencias de elementos: del primer resumen, del texto de base y de inferencias no contempladas en el primero resumen.Dans ce travail, on emploie la théorie de la pertinence dans l’analyse d’un résumé avec recherche au texte de base, élaboré tout de suite à un premier résumé sans recherche au texte de base. Spécifiquement, on compare la première proposition de deux résumés avec les trois propositions du texte de base. Les résultats ont permis de détecter, dans le deuxième résumé, des évidences des éléments: du premier résumé, du texte de base et des inférences pas contemplées dans le premier résumé.Neste trabalho, aplica-se a teoria da relevância na análise de um resumo com consulta ao texto de base, elaborado logo em seguida a um primeiro resumo sem consulta ao mesmo texto. Especificamente, compara-se a primeira sentença dos dois resumos com as três primeiras sentenças do texto de base. Os resultados permitiram detectar, no segundo resumo, evidências de elementos: do primeiro resumo, do texto de base e de inferências não contempladas no primeiro resumo.Silvânia Siebert2010-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/279Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 (2005): Especial; p. 33-58Linguagem em (Dis)curso; v. 5 (2005): Especial; p. 33-581982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/279/293Rauen, Fábio Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-09-28T18:58:03Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/279Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-09-28T18:58:03Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory
Inferencias en resumen con consulta al texto de base: estudio de caso a base de la teoría de la relevancia
Inférences dans les résumés avec recherche dans le texte de base: étude de cas fondé dans la théorie de la pertinence
Inferências em resumo com consulta ao texto de base: estudo de caso com base na teoria da relevância
title Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory
spellingShingle Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory
Rauen, Fábio José
Relevance theory
Text
Summary
Comprehension
Teoría de la relevancia
Texto
Resumen
Comprensión
Théorie de la pertinence
Texte
Résumé
Compréhension
Teoria da relevância
Texto
Resumo
Compreensão
title_short Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory
title_full Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory
title_fullStr Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory
title_full_unstemmed Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory
title_sort Inferences in summaries with and without resource to the base text: A case study based on the Relevance theory
author Rauen, Fábio José
author_facet Rauen, Fábio José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rauen, Fábio José
dc.subject.por.fl_str_mv Relevance theory
Text
Summary
Comprehension
Teoría de la relevancia
Texto
Resumen
Comprensión
Théorie de la pertinence
Texte
Résumé
Compréhension
Teoria da relevância
Texto
Resumo
Compreensão
topic Relevance theory
Text
Summary
Comprehension
Teoría de la relevancia
Texto
Resumen
Comprensión
Théorie de la pertinence
Texte
Résumé
Compréhension
Teoria da relevância
Texto
Resumo
Compreensão
description In this work the Relevance theory is applied to the analysis of a summary with resource to the base text, produced immediately after a first summary without resource to the same base text. More specifically, the first sentences from the two summaries are compared with the three initial sentences from the base text. The results indicate, in the second summary, the presence of elements from: the first summary, the base text, and inferences not included in the first summary.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/279
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/279/293
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 5 (2005): Especial; p. 33-58
Linguagem em (Dis)curso; v. 5 (2005): Especial; p. 33-58
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573144449024