ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felisberto Costa, Matheus
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mueller, Rafael Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20509
Resumo: The text analyzes the influence of the concepts of accountability, flexibility and total quality on Brazilian educational policies and, mainly, on the National Common Curricular Base (BNCC) and the reform of Secondary Education. It is a bibliographical and documentary, qualitative research, whose theoretical-conceptual perspective is Historical-dialectical Materialism. A contextualization is carried out on the rise of neoliberal policies, New Public Management and managerialism and their consequences on educational policies, highlighting the large-scale evaluation policies issued since 1990. The presence of business sectors in the construction and implementation of the BNCC and the reform of Secondary Education, returning education to private corporate interests. Therefore, these educational policies express the hegemonic project of the social form of capital which seeks, once again, to adjust education to the interests of the market, under the logic of flexible pedagogy and the accountability of social beings for the results of their historical existence.
id UNISUL-4_11698b5adff83d963491fc341b236df3
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20509
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERALAccountabilityFlexibilizationTotal qualityBNCCSecondary Education ReformAccountabilityFlexibilizaciónCalidad totalBNCCReforma de la Educación SecundariaAccountabilityFlexibilizaçãoQualidade totalBNCCReforma do Ensino MédioThe text analyzes the influence of the concepts of accountability, flexibility and total quality on Brazilian educational policies and, mainly, on the National Common Curricular Base (BNCC) and the reform of Secondary Education. It is a bibliographical and documentary, qualitative research, whose theoretical-conceptual perspective is Historical-dialectical Materialism. A contextualization is carried out on the rise of neoliberal policies, New Public Management and managerialism and their consequences on educational policies, highlighting the large-scale evaluation policies issued since 1990. The presence of business sectors in the construction and implementation of the BNCC and the reform of Secondary Education, returning education to private corporate interests. Therefore, these educational policies express the hegemonic project of the social form of capital which seeks, once again, to adjust education to the interests of the market, under the logic of flexible pedagogy and the accountability of social beings for the results of their historical existence.El texto analiza la influencia de los conceptos de rendición de cuentas, flexibilidad y calidad total en las políticas educativas brasileñas y, principalmente, en la Base Curricular Común Nacional (BNCC) y la reforma de la Educación Secundaria. Es una investigación bibliográfica y documental, cualitativa, cuya perspectiva teórico-conceptual es el Materialismo histórico-dialéctico. Se realiza una contextualización sobre el surgimiento de las políticas neoliberales, la Nueva Gestión Pública y el gerencialismo y sus consecuencias en las políticas educativas, destacando las políticas de evaluación de gran escala emitidas desde 1990. La presencia de sectores empresariales en la construcción e implementación del BNCC y la reforma de la Educación Secundaria, devolviendo la educación a intereses corporativos privados. Por tanto, estas políticas educativas expresan el proyecto hegemónico de la forma social del capital que busca, una vez más, ajustar la educación a los intereses del mercado, bajo la lógica de la pedagogía flexible y la responsabilidad de los seres sociales por los resultados de su existencia histórica.Analisa-se no texto a influência dos conceitos de accountability, flexibilização e qualidade total nas políticas educacionais brasileiras e, principalmente, na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e na reforma do Ensino Médio. É uma pesquisa bibliográfica e documental, qualitativa, cuja perspectiva teórico-conceitual é o Materialismo Histórico-dialético. Realiza-se uma contextualização sobre a ascensão das políticas neoliberais, da Nova Gestão Pública e do gerencialismo e suas intercorrências sobre as políticas educacionais, destacando as políticas de avaliação em larga escala emanadas a partir de 1990. Verifica-se a presença de setores empresariais na construção e implementação da BNCC e da reforma do Ensino Médio voltando à educação aos interesses corporativos privados. Portanto, essas políticas educacionais expressam o projeto hegemônico da forma social do capital a qual busca-se, novamente, ajustar à educação aos interesses do mercado, sob a lógica da pedagogia flexível e a responsabilização dos seres sociais pelos resultados de sua existência histórica.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2050910.59306/poiesis.v17e322023391-409Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 391-4092179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20509/19141Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFelisberto Costa, Matheus Mueller, Rafael Rodrigo2024-02-06T11:54:50Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20509Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-06T11:54:50Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL
title ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL
spellingShingle ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL
Felisberto Costa, Matheus
Accountability
Flexibilization
Total quality
BNCC
Secondary Education Reform
Accountability
Flexibilización
Calidad total
BNCC
Reforma de la Educación Secundaria
Accountability
Flexibilização
Qualidade total
BNCC
Reforma do Ensino Médio
title_short ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL
title_full ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL
title_fullStr ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL
title_full_unstemmed ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL
title_sort ACCOUNTABILITY, FLEXIBILIZAÇÃO E QUALIDADE TOTAL:: POLÍTICAS EDUCACIONAIS BRASILEIRAS SOB A TRÍADE NEOLIBERAL
author Felisberto Costa, Matheus
author_facet Felisberto Costa, Matheus
Mueller, Rafael Rodrigo
author_role author
author2 Mueller, Rafael Rodrigo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felisberto Costa, Matheus
Mueller, Rafael Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Accountability
Flexibilization
Total quality
BNCC
Secondary Education Reform
Accountability
Flexibilización
Calidad total
BNCC
Reforma de la Educación Secundaria
Accountability
Flexibilização
Qualidade total
BNCC
Reforma do Ensino Médio
topic Accountability
Flexibilization
Total quality
BNCC
Secondary Education Reform
Accountability
Flexibilización
Calidad total
BNCC
Reforma de la Educación Secundaria
Accountability
Flexibilização
Qualidade total
BNCC
Reforma do Ensino Médio
description The text analyzes the influence of the concepts of accountability, flexibility and total quality on Brazilian educational policies and, mainly, on the National Common Curricular Base (BNCC) and the reform of Secondary Education. It is a bibliographical and documentary, qualitative research, whose theoretical-conceptual perspective is Historical-dialectical Materialism. A contextualization is carried out on the rise of neoliberal policies, New Public Management and managerialism and their consequences on educational policies, highlighting the large-scale evaluation policies issued since 1990. The presence of business sectors in the construction and implementation of the BNCC and the reform of Secondary Education, returning education to private corporate interests. Therefore, these educational policies express the hegemonic project of the social form of capital which seeks, once again, to adjust education to the interests of the market, under the logic of flexible pedagogy and the accountability of social beings for the results of their historical existence.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20509
10.59306/poiesis.v17e322023391-409
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20509
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e322023391-409
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20509/19141
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 391-409
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218746450608128