LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amadeu Mendes, Jacira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Schmidt, Leonete Luzia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362
Resumo: This article aims to present literacy practices made possible to children with disabilities enrolled in schools of the regular school system and their implication for the appropriation of reading and writing. This is the result of an exploratory research carried out in first and third year classes of Elementary School in a municipal teaching network in the southern region of Santa Catarina. The data were obtained through observations and interviews and their analysis shows that the activity proposal is the same for children with disabilities and for the others, most times there is not adapted material to the specific needs of each disability.
id UNISUL-4_25a68ef363c100b8de99b5e476c8a54c
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4362
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORKALFABETIZACIÓN DE NIÑOS CON DISCAPACIDAD MATRICULADOS EN LA RED REGULAR DE ENSEÑANZAALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS COM DEFICIÊNCIA MATRICULADAS NA REDE REGULAR DE ENSINOLiteracy. Children with disabilities. Regular teaching network.Alfabetización. Niños con discapacidad. Red regular de enseñanza.Alfabetização. Crianças com deficiencia. Rede regular de ensino.This article aims to present literacy practices made possible to children with disabilities enrolled in schools of the regular school system and their implication for the appropriation of reading and writing. This is the result of an exploratory research carried out in first and third year classes of Elementary School in a municipal teaching network in the southern region of Santa Catarina. The data were obtained through observations and interviews and their analysis shows that the activity proposal is the same for children with disabilities and for the others, most times there is not adapted material to the specific needs of each disability.Este artículo tiene como objetivo presentar las prácticas de alfabetización puestas a disposición de los niños con discapacidad matriculados en escuelas de la red regular de enseñanza y su implicación para la apropiación de la lectura y de la escrita. Se trata del resultado de una investigación exploratoria realizada en clases de 1º e 3º año de la Enseñanza Fundamental de una red municipal de enseñanza de la región sul de Santa Catarina. Los datos se han obtenido a través de observaciones y entrevistas y su análisis evidencia que la propuesta de actividad es la misma para los niños con discapacidad y para los demás, no teniendo, en la mayoría de las veces, la adaptación de material a las necesidades específicas de cada discapacidad.Este artigo tem por objetivo apresentar práticas de alfabetização possibilitadas às crianças com deficiência matriculadas em escolas da rede regular de ensino e sua implicação para a apropriação da leitura e da escrita. Trata-se de resultado de uma pesquisa exploratória realizada em turmas de 1º e 3º ano do Ensino Fundamental de uma rede municipal de ensino da região sul de Santa Catarina. Os dados foram obtidos através de observações e entrevistas e sua análise evidencia que a proposta de atividade é a mesma para as crianças com deficiência e para as demais, não tendo, na maioria das vezes, a adaptação de material às necessidades específicas de cada deficiência. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/436210.19177/prppge.v10e182016494-510Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 494-5102179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362/2932Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmadeu Mendes, JaciraSchmidt, Leonete Luzia2016-12-20T18:46:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4362Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-12-20T18:46:05Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
ALFABETIZACIÓN DE NIÑOS CON DISCAPACIDAD MATRICULADOS EN LA RED REGULAR DE ENSEÑANZA
ALFABETIZAÇÃO DE CRIANÇAS COM DEFICIÊNCIA MATRICULADAS NA REDE REGULAR DE ENSINO
title LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
spellingShingle LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
Amadeu Mendes, Jacira
Literacy. Children with disabilities. Regular teaching network.
Alfabetización. Niños con discapacidad. Red regular de enseñanza.
Alfabetização. Crianças com deficiencia. Rede regular de ensino.
title_short LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
title_full LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
title_fullStr LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
title_full_unstemmed LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
title_sort LITERACY OF CHILDREN WITH DISABILITIES REGISTERED IN THE REGULAR EDUCATION NETWORK
author Amadeu Mendes, Jacira
author_facet Amadeu Mendes, Jacira
Schmidt, Leonete Luzia
author_role author
author2 Schmidt, Leonete Luzia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amadeu Mendes, Jacira
Schmidt, Leonete Luzia
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy. Children with disabilities. Regular teaching network.
Alfabetización. Niños con discapacidad. Red regular de enseñanza.
Alfabetização. Crianças com deficiencia. Rede regular de ensino.
topic Literacy. Children with disabilities. Regular teaching network.
Alfabetización. Niños con discapacidad. Red regular de enseñanza.
Alfabetização. Crianças com deficiencia. Rede regular de ensino.
description This article aims to present literacy practices made possible to children with disabilities enrolled in schools of the regular school system and their implication for the appropriation of reading and writing. This is the result of an exploratory research carried out in first and third year classes of Elementary School in a municipal teaching network in the southern region of Santa Catarina. The data were obtained through observations and interviews and their analysis shows that the activity proposal is the same for children with disabilities and for the others, most times there is not adapted material to the specific needs of each disability.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362
10.19177/prppge.v10e182016494-510
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e182016494-510
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4362/2932
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 494-510
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748285616128