THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046 |
Resumo: | With the objective of comprehending the organization of the educational process in the high school professional education in a distance learning module, and assuming that a significant learning process results and feature in a lasting learning engagement, we support the hypothesis the professional courses in the high school in the distance learning module allows an effective learning, if it aligns the organization of the pedagogical process with its theoretical bases and focus in the graduation of its students with technical and humane qualities. The relevance of this research is given by the expansion proposed in the National Educational Plan, Law n. 13.005/2014. This research’s object was the SENAI’s technical course level in Industrial Automation in the distance learning module in Santa Catarina, to notice if the learning strategies in this course aligned the intended theoretical assumptions. |
id |
UNISUL-4_2c15fb184857afaa8efcafdc42c4ae6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4046 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULEEL PROCESO DE DISEÑO DE LA ORGANIZACIÓN EDUCATIVA EN LA FORMACIÓN PROFESIONAL EN TIPO EDUCACIÓN A DISTANCIAA CONCEPÇÃO DE ORGANIZAÇÃO DO PROCESSO EDUCATIVO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NA MODALIDADE EADThe educational process organizationProfessional educationDistance learningMeaningful learning.Organización del proceso educativoEducación profesionalAprendizaje a distanciaAprendizaje significativo.Organização do Processo EducativoEducação ProfissionalEnsino a DistânciaAprendizagem Significativa.With the objective of comprehending the organization of the educational process in the high school professional education in a distance learning module, and assuming that a significant learning process results and feature in a lasting learning engagement, we support the hypothesis the professional courses in the high school in the distance learning module allows an effective learning, if it aligns the organization of the pedagogical process with its theoretical bases and focus in the graduation of its students with technical and humane qualities. The relevance of this research is given by the expansion proposed in the National Educational Plan, Law n. 13.005/2014. This research’s object was the SENAI’s technical course level in Industrial Automation in the distance learning module in Santa Catarina, to notice if the learning strategies in this course aligned the intended theoretical assumptions.Con el objetivo de comprender la organización del proceso educativo en la formación profesional de grado medio a distancia, en el supuesto de que un aprendizaje significativo caracteriza y da lugar a la formación permanente, apoyamos la hipótesis de que la formación profesional de nivel medio en modalidad de educación a distancia puede proporcionar un aprendizaje efectivo, desde un alineamiento entre la organización del proceso pedagógico con su base teórica y que tenga enfoque en la formación con calidad técnica y humana/ciudadana de sus alumnos. La relevancia de la investigación se queda por la ampliación prevista en el Plan Nacional de Educación, la Ley n° 13.005/2014. El objeto de este estudio fue el curso técnico en automatización industrial, en la modalidad de educación a distancia del SENAI de Santa Catarina, al darse cuenta de que las estrategias de enseñanza se señalaron, se alinearon los supuestos teóricos previstos.Objetivando compreender a organização do processo educativo na educação profissional de nível médio na modalidade a distância e partindo do pressuposto que uma aprendizagem significativa caracteriza-se e resulta em uma aprendizagem duradoura, sustentou-se a hipótese de que os cursos profissionalizantes de nível médio na modalidade EaD proporcionam uma aprendizagem efetiva, desde que partindo de um alinhamento entre a organização do processo pedagógico com suas bases teóricas e possuam foco na formação com qualidade técnica e humanística/cidadã de seu alunado. A relevância da pesquisa se dá pela expansão prevista no Plano Nacional de Educação, Lei nº 13.005/2014. O objeto deste estudo foi o curso técnico em Automação Industrial na modalidade EaD do SENAI de Santa Catarina, para perceber se as estratégias de ensino nele apontadas alinhavam-se aos pressupostos teóricos pretendidos.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/404610.19177/prppge.v10e02016132-150Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 132-1502179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046/2869Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Karolina da SilvaKassick, Clóvis Nicanor2016-11-24T12:46:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4046Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T12:46:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE EL PROCESO DE DISEÑO DE LA ORGANIZACIÓN EDUCATIVA EN LA FORMACIÓN PROFESIONAL EN TIPO EDUCACIÓN A DISTANCIA A CONCEPÇÃO DE ORGANIZAÇÃO DO PROCESSO EDUCATIVO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NA MODALIDADE EAD |
title |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE |
spellingShingle |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE Cabral, Karolina da Silva The educational process organization Professional education Distance learning Meaningful learning. Organización del proceso educativo Educación profesional Aprendizaje a distancia Aprendizaje significativo. Organização do Processo Educativo Educação Profissional Ensino a Distância Aprendizagem Significativa. |
title_short |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE |
title_full |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE |
title_fullStr |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE |
title_full_unstemmed |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE |
title_sort |
THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE |
author |
Cabral, Karolina da Silva |
author_facet |
Cabral, Karolina da Silva Kassick, Clóvis Nicanor |
author_role |
author |
author2 |
Kassick, Clóvis Nicanor |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cabral, Karolina da Silva Kassick, Clóvis Nicanor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
The educational process organization Professional education Distance learning Meaningful learning. Organización del proceso educativo Educación profesional Aprendizaje a distancia Aprendizaje significativo. Organização do Processo Educativo Educação Profissional Ensino a Distância Aprendizagem Significativa. |
topic |
The educational process organization Professional education Distance learning Meaningful learning. Organización del proceso educativo Educación profesional Aprendizaje a distancia Aprendizaje significativo. Organização do Processo Educativo Educação Profissional Ensino a Distância Aprendizagem Significativa. |
description |
With the objective of comprehending the organization of the educational process in the high school professional education in a distance learning module, and assuming that a significant learning process results and feature in a lasting learning engagement, we support the hypothesis the professional courses in the high school in the distance learning module allows an effective learning, if it aligns the organization of the pedagogical process with its theoretical bases and focus in the graduation of its students with technical and humane qualities. The relevance of this research is given by the expansion proposed in the National Educational Plan, Law n. 13.005/2014. This research’s object was the SENAI’s technical course level in Industrial Automation in the distance learning module in Santa Catarina, to notice if the learning strategies in this course aligned the intended theoretical assumptions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046 10.19177/prppge.v10e02016132-150 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e02016132-150 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046/2869 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 132-150 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748261498880 |