THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral, Karolina da Silva
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Kassick, Clóvis Nicanor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046
Resumo: With the objective of comprehending the organization of the educational process in the high school professional education in a distance learning module, and assuming that a significant learning process results and feature in a lasting learning engagement, we support the hypothesis the professional courses in the high school in the distance learning module allows an effective learning, if it aligns the organization of the pedagogical process with its theoretical bases and focus in the graduation of its students with technical and humane qualities. The relevance of this research is given by the expansion proposed in the National Educational Plan, Law n. 13.005/2014. This research’s object was the SENAI’s technical course level in Industrial Automation in the distance learning module in Santa Catarina, to notice if the learning strategies in this course aligned the intended theoretical assumptions.
id UNISUL-4_2c15fb184857afaa8efcafdc42c4ae6d
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4046
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULEEL PROCESO DE DISEÑO DE LA ORGANIZACIÓN EDUCATIVA EN LA FORMACIÓN PROFESIONAL EN TIPO EDUCACIÓN A DISTANCIAA CONCEPÇÃO DE ORGANIZAÇÃO DO PROCESSO EDUCATIVO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NA MODALIDADE EADThe educational process organizationProfessional educationDistance learningMeaningful learning.Organización del proceso educativoEducación profesionalAprendizaje a distanciaAprendizaje significativo.Organização do Processo EducativoEducação ProfissionalEnsino a DistânciaAprendizagem Significativa.With the objective of comprehending the organization of the educational process in the high school professional education in a distance learning module, and assuming that a significant learning process results and feature in a lasting learning engagement, we support the hypothesis the professional courses in the high school in the distance learning module allows an effective learning, if it aligns the organization of the pedagogical process with its theoretical bases and focus in the graduation of its students with technical and humane qualities. The relevance of this research is given by the expansion proposed in the National Educational Plan, Law n. 13.005/2014. This research’s object was the SENAI’s technical course level in Industrial Automation in the distance learning module in Santa Catarina, to notice if the learning strategies in this course aligned the intended theoretical assumptions.Con el objetivo de comprender la organización del proceso educativo en la formación profesional de grado medio a distancia, en el supuesto de que un aprendizaje significativo caracteriza y da lugar a la formación permanente, apoyamos la hipótesis de que la formación profesional de nivel medio en modalidad de educación a distancia puede proporcionar un aprendizaje efectivo, desde un alineamiento entre la organización del proceso pedagógico con su base teórica y que tenga enfoque en la formación con calidad técnica y humana/ciudadana de sus alumnos. La relevancia de la investigación se queda por la ampliación prevista en el Plan Nacional de Educación, la Ley n° 13.005/2014. El objeto de este estudio fue el curso técnico en automatización industrial, en la modalidad de educación a distancia del SENAI de Santa Catarina, al darse cuenta de que las estrategias de enseñanza se señalaron, se alinearon los supuestos teóricos previstos.Objetivando compreender a organização do processo educativo na educação profissional de nível médio na modalidade a distância e partindo do pressuposto que uma aprendizagem significativa caracteriza-se e resulta em uma aprendizagem duradoura, sustentou-se a hipótese de que os cursos profissionalizantes de nível médio na modalidade EaD proporcionam uma aprendizagem efetiva, desde que partindo de um alinhamento entre a organização do processo pedagógico com suas bases teóricas e possuam foco na formação com qualidade técnica e humanística/cidadã de seu alunado. A relevância da pesquisa se dá pela expansão prevista no Plano Nacional de Educação, Lei nº 13.005/2014. O objeto deste estudo foi o curso técnico em Automação Industrial na modalidade EaD do SENAI de Santa Catarina, para perceber se as estratégias de ensino nele apontadas alinhavam-se aos pressupostos teóricos pretendidos.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/404610.19177/prppge.v10e02016132-150Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 132-1502179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046/2869Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Karolina da SilvaKassick, Clóvis Nicanor2016-11-24T12:46:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4046Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T12:46:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
EL PROCESO DE DISEÑO DE LA ORGANIZACIÓN EDUCATIVA EN LA FORMACIÓN PROFESIONAL EN TIPO EDUCACIÓN A DISTANCIA
A CONCEPÇÃO DE ORGANIZAÇÃO DO PROCESSO EDUCATIVO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL NA MODALIDADE EAD
title THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
spellingShingle THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
Cabral, Karolina da Silva
The educational process organization
Professional education
Distance learning
Meaningful learning.
Organización del proceso educativo
Educación profesional
Aprendizaje a distancia
Aprendizaje significativo.
Organização do Processo Educativo
Educação Profissional
Ensino a Distância
Aprendizagem Significativa.
title_short THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
title_full THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
title_fullStr THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
title_full_unstemmed THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
title_sort THE ORGANIZATIONAL CONCEPT OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE DISTANCE LEARNING MODULE
author Cabral, Karolina da Silva
author_facet Cabral, Karolina da Silva
Kassick, Clóvis Nicanor
author_role author
author2 Kassick, Clóvis Nicanor
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral, Karolina da Silva
Kassick, Clóvis Nicanor
dc.subject.por.fl_str_mv The educational process organization
Professional education
Distance learning
Meaningful learning.
Organización del proceso educativo
Educación profesional
Aprendizaje a distancia
Aprendizaje significativo.
Organização do Processo Educativo
Educação Profissional
Ensino a Distância
Aprendizagem Significativa.
topic The educational process organization
Professional education
Distance learning
Meaningful learning.
Organización del proceso educativo
Educación profesional
Aprendizaje a distancia
Aprendizaje significativo.
Organização do Processo Educativo
Educação Profissional
Ensino a Distância
Aprendizagem Significativa.
description With the objective of comprehending the organization of the educational process in the high school professional education in a distance learning module, and assuming that a significant learning process results and feature in a lasting learning engagement, we support the hypothesis the professional courses in the high school in the distance learning module allows an effective learning, if it aligns the organization of the pedagogical process with its theoretical bases and focus in the graduation of its students with technical and humane qualities. The relevance of this research is given by the expansion proposed in the National Educational Plan, Law n. 13.005/2014. This research’s object was the SENAI’s technical course level in Industrial Automation in the distance learning module in Santa Catarina, to notice if the learning strategies in this course aligned the intended theoretical assumptions.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046
10.19177/prppge.v10e02016132-150
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e02016132-150
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4046/2869
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 132-150
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748261498880