I HAVE NO TIME TO WAIT! BABIES EXPERIENCE WITH TIME IN THE DAY CARE CENTER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simiano, Luciane Pandini
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Severino, Edna Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8195
Resumo: The present article focuses on the temporal organization proposed in the day care Center and the ways of living the time for the baby in this space. This ethnographic research was conducted in a public daycare center in the southern Santa Catarina state. The research subjects were a group of twelve babies and four adults, two teachers in each period. The time organization proposed by the adults in the day care center was evidenced, and it is governed by the clock chronology, marked by the lightening, fragmentation and mechanization of daily actions. However, babies do not live this organization in a passive or static way. They resist and transgress the proposed time, seeking to live other relationships that are not foreseen by adults, but which are important and necessary for them. These facts indicate the need and urgency to (re) think about the organization of the time proposed in the day care center, in order to consider the experiences and rhythms of the babies who live there daily.
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spelling I HAVE NO TIME TO WAIT! BABIES EXPERIENCE WITH TIME IN THE DAY CARE CENTER¡NO TENGO TIEMPO PARA ESPERAR EL TIEMPO! LA EXPERIENCIA DE LOS BEBÉS CON EL TIEMPO EN LA GUARDERÍANÃO TENHO TEMPO PARA ESPERAR A HORA! A EXPERIÊNCIA DOS BEBÊS COM O TEMPO NO ESPAÇO DA CRECHEChild Education. Baby. Time. Day Care Center.Educación infantil. Bebé. Hora. Guardería.Educação Infantil. Bebê. Tempo. Creche.The present article focuses on the temporal organization proposed in the day care Center and the ways of living the time for the baby in this space. This ethnographic research was conducted in a public daycare center in the southern Santa Catarina state. The research subjects were a group of twelve babies and four adults, two teachers in each period. The time organization proposed by the adults in the day care center was evidenced, and it is governed by the clock chronology, marked by the lightening, fragmentation and mechanization of daily actions. However, babies do not live this organization in a passive or static way. They resist and transgress the proposed time, seeking to live other relationships that are not foreseen by adults, but which are important and necessary for them. These facts indicate the need and urgency to (re) think about the organization of the time proposed in the day care center, in order to consider the experiences and rhythms of the babies who live there daily.El presente artículo se centra en la organización temporal propuesta en la guardería y las formas de vivir el tiempo para el bebé en este espacio. Esta investigación etnográfica se realizó en una guardería pública en el sur del estado de Santa Catarina. Los sujetos de investigación fueron un grupo de doce bebés y cuatro adultos, dos maestras en cada período. Se evidenció que la organización del tiempo propuesta por los adultos en la guardería se rige por el reloj cronológico, marcado por el aligeramiento, la fragmentación y la mecanización de las acciones diarias. Sin embargo, los bebés no viven esta organización de manera pasiva o estática. Resisten y transgreden el tiempo propuesto, buscando vivir otras relaciones que los adultos no prevén, pero que son importantes y necesarias para ellos. Estos hechos indican la necesidad y la urgencia de (re) pensar la organización del tiempo propuesto en la guardería, a fin de considerar los ritmos de los bebés que viven allí a diario.O presente artigo tem por foco a organização temporal proposta na creche e os modos de viver o tempo pelo bebê nesse espaço. Esta pesquisa, de orientação etnográfica, foi realizada em uma creche pública no sul do estado de Santa Catarina. Foram sujeitos da investigação um grupo de doze bebês e quatro adultos, duas professoras em cada período. Evidenciou-se que a organização do tempo proposta pelos adultos na creche é regida pela cronologia do relógio, marcada pelo aligeiramento, fragmentação e mecanização das ações cotidianas. Contudo, os bebês não vivem essa organização de forma passiva ou estática. Eles resistem e transgridem o tempo proposto, buscando viver outras relações que não estão previstas pelos adultos, mas que são importantes e necessárias para eles. Estes fatos indica a necessidade e urgência de (re)pensar a organização do tempo proposto na creche, no sentido de considerar as experiências e ritmos dos bebês que ali vivem diariamente.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/819510.19177/prppge.v13e242019295-312Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 24 (2019); 295-3122179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8195/4625Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSimiano, Luciane PandiniSeverino, Edna Soares2019-12-13T20:48:45Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8195Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T20:48:45Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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