EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986 |
Resumo: | This work presents Early Childhood Education (ECE) privatization using public fund resources. It analyzes the (ANONYMOUS) Project implemented in (ANONYMOUS) municipality in 2018, under the justification by executive branch of expanding enrollment in Early Childhood Education. This is a qualitative approach research which, for this article, a documentary analysis was performed of accreditation public notices of aforementioned project. Findings indicate that amounts allocated to private institutions to care of children from 2 to 5 years old have increased every year, and that information about quality of education offered by partner institutions is little known. It is concluded that expansion of vacancies in Early Childhood Education with public funds in private institutions results from the application of neoliberal principles in education field, threaten public education, and brings difficulties for social control of the quality of education. |
id |
UNISUL-4_617ba65debaf77ae66e76e0234849b09 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19986 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITYPRIVATIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN INFANTIL: ANÁLISIS DEL PROYECTO (ANÓNIMO) DE LA MUNICIPALIDAD (ANÓNIMA)PRIVATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DO PROJETO PÉ NA ESCOLA NO MUNICÍPIO DE SALVADOR-BAHIAPrivatización; Administración de la Educación; Educación Infantil; Fondos públicos.Privatização; Gestão da Educação; Educação Infantil; Fundo público.Privatization Education management Public fundsEarly Childhood Education This work presents Early Childhood Education (ECE) privatization using public fund resources. It analyzes the (ANONYMOUS) Project implemented in (ANONYMOUS) municipality in 2018, under the justification by executive branch of expanding enrollment in Early Childhood Education. This is a qualitative approach research which, for this article, a documentary analysis was performed of accreditation public notices of aforementioned project. Findings indicate that amounts allocated to private institutions to care of children from 2 to 5 years old have increased every year, and that information about quality of education offered by partner institutions is little known. It is concluded that expansion of vacancies in Early Childhood Education with public funds in private institutions results from the application of neoliberal principles in education field, threaten public education, and brings difficulties for social control of the quality of education. Este trabajo enfoca la privatización de la Educación Infantil (EI) utilizando recursos del fondo público. Analiza el Proyecto (Anónimo) implementado en la municipalidad (ANÓNIMA) el 2018, bajo la justificación del poder ejecutivo de ampliar las matrículas en la Educación Infantil. Es una investigación de enfoque cualitativo que, para este artículo, ha realizado un análisis documental de avisos públicos de acreditación del proyecto citado. Hallazgos indican que los montantes destinados para instituciones privadas para cuidados de los niños de 2 a 5 años han aumentado cada año, y que informaciones acerca de la calidad de la educación que ofrecen las instituciones socias es poco conocida. Concluye que la ampliación de asientos disponibles en la Educación Infantil con fondos públicos en instituciones privadas resulta de aplicación de principios neoliberales en el acampo de la educación, amenaza la educación pública y trae dificultades para control social de la calidad de la educación. Este trabalho aborda a privatização da Educação Infantil (EI) com o uso de recursos do fundo público. Analisar o Projeto (ANÔNIMO) implantado no município de (ANÔNIMO), no ano de 2018, sob a justificativa, do poder executivo, de ampliar as matrículas na Educação Infantil. Trata-se de pesquisa de abordagem qualitativa que, para este artigo, fez uma análise documental dos editais de credenciamento do projeto supracitado. Os resultados apontam que os valores destinados às instituições privadas para o atendimento de crianças de 2 a 5 anos têm aumentado a cada ano, e que as informações sobre a qualidade da educação ofertada pelas instituições conveniadas são pouco conhecidas. Conclui que a ampliação da oferta de vagas da Educação Infantil com o fundo público em instituições privadas é resultante da aplicação de princípios neoliberais no campo da educação, uma ameaça à educação pública, e traz dificuldades para o controle social da qualidade da educação.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1998610.59306/poiesis.v17e312023139-157Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 139-1572179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986/13493Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira dos Santos, MarleneGuimarães dos Santos , Rosilene2023-07-24T18:25:27Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19986Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:25:27Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY PRIVATIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN INFANTIL: ANÁLISIS DEL PROYECTO (ANÓNIMO) DE LA MUNICIPALIDAD (ANÓNIMA) PRIVATIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO INFANTIL: ANÁLISE DO PROJETO PÉ NA ESCOLA NO MUNICÍPIO DE SALVADOR-BAHIA |
title |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY |
spellingShingle |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY Oliveira dos Santos, Marlene Privatización; Administración de la Educación; Educación Infantil; Fondos públicos. Privatização; Gestão da Educação; Educação Infantil; Fundo público. Privatization Education management Public funds Early Childhood Education |
title_short |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY |
title_full |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY |
title_fullStr |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY |
title_full_unstemmed |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY |
title_sort |
EARLY CHILDHOOD EDUCATION PRIVATIZATION: ANALYSIS PROJECT (ANONYMOUS) ANALYSIS IN (ANONYMOUS) MUNICIPALITY |
author |
Oliveira dos Santos, Marlene |
author_facet |
Oliveira dos Santos, Marlene Guimarães dos Santos , Rosilene |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães dos Santos , Rosilene |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira dos Santos, Marlene Guimarães dos Santos , Rosilene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Privatización; Administración de la Educación; Educación Infantil; Fondos públicos. Privatização; Gestão da Educação; Educação Infantil; Fundo público. Privatization Education management Public funds Early Childhood Education |
topic |
Privatización; Administración de la Educación; Educación Infantil; Fondos públicos. Privatização; Gestão da Educação; Educação Infantil; Fundo público. Privatization Education management Public funds Early Childhood Education |
description |
This work presents Early Childhood Education (ECE) privatization using public fund resources. It analyzes the (ANONYMOUS) Project implemented in (ANONYMOUS) municipality in 2018, under the justification by executive branch of expanding enrollment in Early Childhood Education. This is a qualitative approach research which, for this article, a documentary analysis was performed of accreditation public notices of aforementioned project. Findings indicate that amounts allocated to private institutions to care of children from 2 to 5 years old have increased every year, and that information about quality of education offered by partner institutions is little known. It is concluded that expansion of vacancies in Early Childhood Education with public funds in private institutions results from the application of neoliberal principles in education field, threaten public education, and brings difficulties for social control of the quality of education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986 10.59306/poiesis.v17e312023139-157 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e312023139-157 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19986/13493 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 139-157 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749412835328 |