BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095 |
Resumo: | In different moments of the historical context of literacy in Brazil, advocates of methodologies considered innovative, aimed to homogenize the process, aiming at overcoming the traditional. Various practices, methods, booklets, programs, and actions were widely disseminated, which today constitute research topics in the History of Education. In this sense, we aim to demonstrate the state of the art of scientific articles referring to the History of Literacy, published in the Brazilian Literacy Magazine, between 2015 and 2022. The investigation is based on research of the state of knowledge, and the source was constituted in the publications of mentioned journal, with analyzes based on historical-dialectical materialism. It was possible to verify the presence of 42 studies in the area, with greater emphasis on the approach to booklets and literacy methods, themes to which two dossiers of the Journal were dedicated. |
id |
UNISUL-4_6afc86bbb6f6710bbfae3d3c379b86eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20095 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)ENTRE MÉTODOS E CARTILLAS: LA HISTORIA DE LA ALFABETIZACIÓN EN LAS PÁGINAS DE LA REVISTA BRASILEÑA DE ALFABETIZACIÓN (2015-2022)ENTRE MÉTODOS E CARTILHAS: A HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NAS PÁGINAS DA REVISTA BRASILEIRA DE ALFABETIZAÇÃO (2015-2022)Literacyhistory of Literacybrazilian literacy magazinestate of artLiteracy methodsalfabetizaciónhistoria de la alfabetizaciónrevista brasileña de alfabetizaciónestado del artemétodos de alfabetizaciónalfabetizaçãohistória da alfabetizaçãorevista brasileira de alfabetizaçãoestado da artemétodos de alfabetizaçãoIn different moments of the historical context of literacy in Brazil, advocates of methodologies considered innovative, aimed to homogenize the process, aiming at overcoming the traditional. Various practices, methods, booklets, programs, and actions were widely disseminated, which today constitute research topics in the History of Education. In this sense, we aim to demonstrate the state of the art of scientific articles referring to the History of Literacy, published in the Brazilian Literacy Magazine, between 2015 and 2022. The investigation is based on research of the state of knowledge, and the source was constituted in the publications of mentioned journal, with analyzes based on historical-dialectical materialism. It was possible to verify the presence of 42 studies in the area, with greater emphasis on the approach to booklets and literacy methods, themes to which two dossiers of the Journal were dedicated.En diferentes momentos del contexto histórico de la alfabetización en Brasil, los defensores de metodologías consideradas innovadoras, tenían como objetivo homogeneizar el proceso y superar lo tradicional. Se difundieron ampliamente diversas prácticas, métodos, cartillas, programas y acciones, las cuales actualmente constituyen temas de investigación en la Historia de la Educación. En este estudio, nuestro objetivo es presentar el estado del arte de los artículos científicos relacionados con la Historia de la Alfabetización, publicados en la Revista Brasileña de Alfabetización, en el período 2015 y 2022. Para eso, se realizó una investigación del estado del arte, teniendo como fuentes las publicaciones del mencionado periódico. El análisis se basó en el materialismo histórico-dialéctico. Los resultados alcanzados indican la presencia de 39 estudios en el área, con mayor énfasis en el abordaje de las cartillas y de los métodos de alfabetización, temas tratados especialmente en dos dosieres de la Revista.Em diferentes momentos do contexto histórico da alfabetização no Brasil, defensores de metodologias consideradas inovadoras, objetivaram a homogeneização do processo, visando a superação do tradicional. Várias práticas, métodos, cartilhas, programas e ações foram amplamente difundidas, as quais atualmente constituem temas de pesquisas à História da Educação. Nesse sentido, temos como objetivo apresentar o estado da arte dos artigos científicos referentes à História da Alfabetização, publicados na Revista Brasileira de Alfabetização, entre 2015 a 2022. A investigação está alicerçada na pesquisa do estado do conhecimento, sendo que a fonte constituiu-se nas publicações do referido periódico, com análises embasadas no materialismo histórico-dialético. Foi possível constatarmos a presença de 39 pesquisas na área, com maior ênfase na abordagem das cartilhas e dos métodos de alfabetização, temas dos quais foram dedicados dois dossiês da Revista.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2009510.59306/poiesis.v17e322023186-200Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 186-2002179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095/19126Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPetchak Zanlorenzi, Claudia MariaMuller, Bruna Aldine2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20095Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022) ENTRE MÉTODOS E CARTILLAS: LA HISTORIA DE LA ALFABETIZACIÓN EN LAS PÁGINAS DE LA REVISTA BRASILEÑA DE ALFABETIZACIÓN (2015-2022) ENTRE MÉTODOS E CARTILHAS: A HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NAS PÁGINAS DA REVISTA BRASILEIRA DE ALFABETIZAÇÃO (2015-2022) |
title |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022) |
spellingShingle |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022) Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria Literacy history of Literacy brazilian literacy magazine state of art Literacy methods alfabetización historia de la alfabetización revista brasileña de alfabetización estado del arte métodos de alfabetización alfabetização história da alfabetização revista brasileira de alfabetização estado da arte métodos de alfabetização |
title_short |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022) |
title_full |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022) |
title_fullStr |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022) |
title_full_unstemmed |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022) |
title_sort |
BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022) |
author |
Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria |
author_facet |
Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria Muller, Bruna Aldine |
author_role |
author |
author2 |
Muller, Bruna Aldine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria Muller, Bruna Aldine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy history of Literacy brazilian literacy magazine state of art Literacy methods alfabetización historia de la alfabetización revista brasileña de alfabetización estado del arte métodos de alfabetización alfabetização história da alfabetização revista brasileira de alfabetização estado da arte métodos de alfabetização |
topic |
Literacy history of Literacy brazilian literacy magazine state of art Literacy methods alfabetización historia de la alfabetización revista brasileña de alfabetización estado del arte métodos de alfabetización alfabetização história da alfabetização revista brasileira de alfabetização estado da arte métodos de alfabetização |
description |
In different moments of the historical context of literacy in Brazil, advocates of methodologies considered innovative, aimed to homogenize the process, aiming at overcoming the traditional. Various practices, methods, booklets, programs, and actions were widely disseminated, which today constitute research topics in the History of Education. In this sense, we aim to demonstrate the state of the art of scientific articles referring to the History of Literacy, published in the Brazilian Literacy Magazine, between 2015 and 2022. The investigation is based on research of the state of knowledge, and the source was constituted in the publications of mentioned journal, with analyzes based on historical-dialectical materialism. It was possible to verify the presence of 42 studies in the area, with greater emphasis on the approach to booklets and literacy methods, themes to which two dossiers of the Journal were dedicated. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095 10.59306/poiesis.v17e322023186-200 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e322023186-200 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095/19126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 186-200 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745952534528 |