BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Muller, Bruna Aldine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095
Resumo: In different moments of the historical context of literacy in Brazil, advocates of methodologies considered innovative, aimed to homogenize the process, aiming at overcoming the traditional. Various practices, methods, booklets, programs, and actions were widely disseminated, which today constitute research topics in the History of Education. In this sense, we aim to demonstrate the state of the art of scientific articles referring to the History of Literacy, published in the Brazilian Literacy Magazine, between 2015 and 2022. The investigation is based on research of the state of knowledge, and the source was constituted in the publications of mentioned journal, with analyzes based on historical-dialectical materialism. It was possible to verify the presence of 42 studies in the area, with greater emphasis on the approach to booklets and literacy methods, themes to which two dossiers of the Journal were dedicated.
id UNISUL-4_6afc86bbb6f6710bbfae3d3c379b86eb
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20095
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)ENTRE MÉTODOS E CARTILLAS: LA HISTORIA DE LA ALFABETIZACIÓN EN LAS PÁGINAS DE LA REVISTA BRASILEÑA DE ALFABETIZACIÓN (2015-2022)ENTRE MÉTODOS E CARTILHAS: A HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NAS PÁGINAS DA REVISTA BRASILEIRA DE ALFABETIZAÇÃO (2015-2022)Literacyhistory of Literacybrazilian literacy magazinestate of artLiteracy methodsalfabetizaciónhistoria de la alfabetizaciónrevista brasileña de alfabetizaciónestado del artemétodos de alfabetizaciónalfabetizaçãohistória da alfabetizaçãorevista brasileira de alfabetizaçãoestado da artemétodos de alfabetizaçãoIn different moments of the historical context of literacy in Brazil, advocates of methodologies considered innovative, aimed to homogenize the process, aiming at overcoming the traditional. Various practices, methods, booklets, programs, and actions were widely disseminated, which today constitute research topics in the History of Education. In this sense, we aim to demonstrate the state of the art of scientific articles referring to the History of Literacy, published in the Brazilian Literacy Magazine, between 2015 and 2022. The investigation is based on research of the state of knowledge, and the source was constituted in the publications of mentioned journal, with analyzes based on historical-dialectical materialism. It was possible to verify the presence of 42 studies in the area, with greater emphasis on the approach to booklets and literacy methods, themes to which two dossiers of the Journal were dedicated.En diferentes momentos del contexto histórico de la alfabetización en Brasil, los defensores de metodologías consideradas innovadoras, tenían como objetivo homogeneizar el proceso y superar lo tradicional. Se difundieron ampliamente diversas prácticas, métodos, cartillas, programas y acciones, las cuales actualmente constituyen temas de investigación en la Historia de la Educación. En este estudio, nuestro objetivo es presentar el estado del arte de los artículos científicos relacionados con la Historia de la Alfabetización, publicados en la Revista Brasileña de Alfabetización, en el período 2015 y 2022. Para eso, se realizó una investigación del estado del arte, teniendo como fuentes las publicaciones del mencionado periódico. El análisis se basó en el materialismo histórico-dialéctico. Los resultados alcanzados indican la presencia de 39 estudios en el área, con mayor énfasis en el abordaje de las cartillas y de los métodos de alfabetización, temas tratados especialmente en dos dosieres de la Revista.Em diferentes momentos do contexto histórico da alfabetização no Brasil, defensores de metodologias consideradas inovadoras, objetivaram a homogeneização do processo, visando a superação do tradicional. Várias práticas, métodos, cartilhas, programas e ações foram amplamente difundidas, as quais atualmente constituem temas de pesquisas à História da Educação. Nesse sentido, temos como objetivo apresentar o estado da arte dos artigos científicos referentes à História da Alfabetização, publicados na Revista Brasileira de Alfabetização, entre 2015 a 2022. A investigação está alicerçada na pesquisa do estado do conhecimento, sendo que a fonte constituiu-se nas publicações do referido periódico, com análises embasadas no materialismo histórico-dialético. Foi possível constatarmos a presença de 39 pesquisas na área, com maior ênfase na abordagem das cartilhas e dos métodos de alfabetização, temas dos quais foram dedicados dois dossiês da Revista.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2009510.59306/poiesis.v17e322023186-200Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 186-2002179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095/19126Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPetchak Zanlorenzi, Claudia MariaMuller, Bruna Aldine2024-02-05T12:23:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20095Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-02-05T12:23:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
ENTRE MÉTODOS E CARTILLAS: LA HISTORIA DE LA ALFABETIZACIÓN EN LAS PÁGINAS DE LA REVISTA BRASILEÑA DE ALFABETIZACIÓN (2015-2022)
ENTRE MÉTODOS E CARTILHAS: A HISTÓRIA DA ALFABETIZAÇÃO NAS PÁGINAS DA REVISTA BRASILEIRA DE ALFABETIZAÇÃO (2015-2022)
title BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
spellingShingle BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
Literacy
history of Literacy
brazilian literacy magazine
state of art
Literacy methods
alfabetización
historia de la alfabetización
revista brasileña de alfabetización
estado del arte
métodos de alfabetización
alfabetização
história da alfabetização
revista brasileira de alfabetização
estado da arte
métodos de alfabetização
title_short BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
title_full BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
title_fullStr BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
title_full_unstemmed BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
title_sort BETWEEN METHODS AND BOOKLETS: THE HISTORY OF LITERACY ON THE PAGES OF THE BRAZILIAN JOURNAL OF LITERACY (2015-2022)
author Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
author_facet Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
Muller, Bruna Aldine
author_role author
author2 Muller, Bruna Aldine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Petchak Zanlorenzi, Claudia Maria
Muller, Bruna Aldine
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
history of Literacy
brazilian literacy magazine
state of art
Literacy methods
alfabetización
historia de la alfabetización
revista brasileña de alfabetización
estado del arte
métodos de alfabetización
alfabetização
história da alfabetização
revista brasileira de alfabetização
estado da arte
métodos de alfabetização
topic Literacy
history of Literacy
brazilian literacy magazine
state of art
Literacy methods
alfabetización
historia de la alfabetización
revista brasileña de alfabetización
estado del arte
métodos de alfabetización
alfabetização
história da alfabetização
revista brasileira de alfabetização
estado da arte
métodos de alfabetização
description In different moments of the historical context of literacy in Brazil, advocates of methodologies considered innovative, aimed to homogenize the process, aiming at overcoming the traditional. Various practices, methods, booklets, programs, and actions were widely disseminated, which today constitute research topics in the History of Education. In this sense, we aim to demonstrate the state of the art of scientific articles referring to the History of Literacy, published in the Brazilian Literacy Magazine, between 2015 and 2022. The investigation is based on research of the state of knowledge, and the source was constituted in the publications of mentioned journal, with analyzes based on historical-dialectical materialism. It was possible to verify the presence of 42 studies in the area, with greater emphasis on the approach to booklets and literacy methods, themes to which two dossiers of the Journal were dedicated.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095
10.59306/poiesis.v17e322023186-200
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v17e322023186-200
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20095/19126
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 32 (2023): Dossiê Alfabetização e Letramento; 186-200
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745952534528