CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Felipe Quintão de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Doña, Alberto Moreno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897
Resumo: This paper describes, in comparison with Brazil, the critical experiences of Chilean field of Physical Education after the 1990s. In methodological terms, the study is based on a review of articles that publish on the theme in Chile. The results highlight similarities but, also, differences in the trajectory of critical pedagogy in both countries. The analysis aims to produce a common agenda for critical pedagogy of Physical Education in sense of Latin-Americans reality.
id UNISUL-4_9cbc27cce96ca5b46140eea4ca54a1e6
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8897
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILEEDUCACIÓN FÍSICA CRÍTICA Y EPISTEMOLOGÍA: UNA LECTURA COMPARADA ENTRE BRASIL Y CHILEEDUCAÇÃO FÍSICA CRÍTICA E EPISTEMOLOGIA: UMA ANÁLISE COMPARADA ENTRE BRASIL E CHILEPhysical EducationEpistemologyScience.Educación FísicaEpistemologíaCiencia.Educação FísicaEpistemologiaCiência.This paper describes, in comparison with Brazil, the critical experiences of Chilean field of Physical Education after the 1990s. In methodological terms, the study is based on a review of articles that publish on the theme in Chile. The results highlight similarities but, also, differences in the trajectory of critical pedagogy in both countries. The analysis aims to produce a common agenda for critical pedagogy of Physical Education in sense of Latin-Americans reality.El artículo describe, de forma comparada con Brasil, la experiencia de crítica del campo de la Educación Física chilena a partir de los años 1990. En términos metodológicos, el estudio es basado en una revisión de textos publicados sobre el tema en Chile. Los resultados demuestran similitudes, pero, también, diferencias en la trayectoria de la pedagogía crítica en los dos países. El análisis propone producir una agenda común para la pedagogía crítica de la Educación Física desde la realidad latino-americana.O artigo descreve, em comparação com o Brasil, a experiência de crítica do campo da Educação Física chilena a partir dos anos 1990. Em termos metodológicos, o estudo é baseado em uma revisão de artigos publicados sobre o tema no Chile. Os resultados evidenciam similaridades, mas, também, diferenças na trajetória da pedagogia crítica em ambos os países. A análise objetiva produzir uma agenda comum sobre a pedagogia crítica da Educação Física desde as realidades latino-americanas.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/889710.19177/prppge.v14e25202071-84Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 71-842179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897/5316Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Felipe Quintão deDoña, Alberto Moreno2020-08-27T16:38:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8897Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-27T16:38:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
EDUCACIÓN FÍSICA CRÍTICA Y EPISTEMOLOGÍA: UNA LECTURA COMPARADA ENTRE BRASIL Y CHILE
EDUCAÇÃO FÍSICA CRÍTICA E EPISTEMOLOGIA: UMA ANÁLISE COMPARADA ENTRE BRASIL E CHILE
title CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
spellingShingle CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
Almeida, Felipe Quintão de
Physical Education
Epistemology
Science.
Educación Física
Epistemología
Ciencia.
Educação Física
Epistemologia
Ciência.
title_short CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
title_full CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
title_fullStr CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
title_full_unstemmed CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
title_sort CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
author Almeida, Felipe Quintão de
author_facet Almeida, Felipe Quintão de
Doña, Alberto Moreno
author_role author
author2 Doña, Alberto Moreno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Felipe Quintão de
Doña, Alberto Moreno
dc.subject.por.fl_str_mv Physical Education
Epistemology
Science.
Educación Física
Epistemología
Ciencia.
Educação Física
Epistemologia
Ciência.
topic Physical Education
Epistemology
Science.
Educación Física
Epistemología
Ciencia.
Educação Física
Epistemologia
Ciência.
description This paper describes, in comparison with Brazil, the critical experiences of Chilean field of Physical Education after the 1990s. In methodological terms, the study is based on a review of articles that publish on the theme in Chile. The results highlight similarities but, also, differences in the trajectory of critical pedagogy in both countries. The analysis aims to produce a common agenda for critical pedagogy of Physical Education in sense of Latin-Americans reality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897
10.19177/prppge.v14e25202071-84
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e25202071-84
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897/5316
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 71-84
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749004939264