CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897 |
Resumo: | This paper describes, in comparison with Brazil, the critical experiences of Chilean field of Physical Education after the 1990s. In methodological terms, the study is based on a review of articles that publish on the theme in Chile. The results highlight similarities but, also, differences in the trajectory of critical pedagogy in both countries. The analysis aims to produce a common agenda for critical pedagogy of Physical Education in sense of Latin-Americans reality. |
id |
UNISUL-4_9cbc27cce96ca5b46140eea4ca54a1e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8897 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILEEDUCACIÓN FÍSICA CRÍTICA Y EPISTEMOLOGÍA: UNA LECTURA COMPARADA ENTRE BRASIL Y CHILEEDUCAÇÃO FÍSICA CRÍTICA E EPISTEMOLOGIA: UMA ANÁLISE COMPARADA ENTRE BRASIL E CHILEPhysical EducationEpistemologyScience.Educación FísicaEpistemologíaCiencia.Educação FísicaEpistemologiaCiência.This paper describes, in comparison with Brazil, the critical experiences of Chilean field of Physical Education after the 1990s. In methodological terms, the study is based on a review of articles that publish on the theme in Chile. The results highlight similarities but, also, differences in the trajectory of critical pedagogy in both countries. The analysis aims to produce a common agenda for critical pedagogy of Physical Education in sense of Latin-Americans reality.El artículo describe, de forma comparada con Brasil, la experiencia de crítica del campo de la Educación Física chilena a partir de los años 1990. En términos metodológicos, el estudio es basado en una revisión de textos publicados sobre el tema en Chile. Los resultados demuestran similitudes, pero, también, diferencias en la trayectoria de la pedagogía crítica en los dos países. El análisis propone producir una agenda común para la pedagogía crítica de la Educación Física desde la realidad latino-americana.O artigo descreve, em comparação com o Brasil, a experiência de crítica do campo da Educação Física chilena a partir dos anos 1990. Em termos metodológicos, o estudo é baseado em uma revisão de artigos publicados sobre o tema no Chile. Os resultados evidenciam similaridades, mas, também, diferenças na trajetória da pedagogia crítica em ambos os países. A análise objetiva produzir uma agenda comum sobre a pedagogia crítica da Educação Física desde as realidades latino-americanas.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/889710.19177/prppge.v14e25202071-84Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 71-842179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897/5316Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Felipe Quintão deDoña, Alberto Moreno2020-08-27T16:38:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8897Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-08-27T16:38:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE EDUCACIÓN FÍSICA CRÍTICA Y EPISTEMOLOGÍA: UNA LECTURA COMPARADA ENTRE BRASIL Y CHILE EDUCAÇÃO FÍSICA CRÍTICA E EPISTEMOLOGIA: UMA ANÁLISE COMPARADA ENTRE BRASIL E CHILE |
title |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE |
spellingShingle |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE Almeida, Felipe Quintão de Physical Education Epistemology Science. Educación Física Epistemología Ciencia. Educação Física Epistemologia Ciência. |
title_short |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE |
title_full |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE |
title_fullStr |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE |
title_full_unstemmed |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE |
title_sort |
CRITICAL PHYSICAL EDUCATION AND EPISTEMOLOGY: A COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BRAZIL AND CHILE |
author |
Almeida, Felipe Quintão de |
author_facet |
Almeida, Felipe Quintão de Doña, Alberto Moreno |
author_role |
author |
author2 |
Doña, Alberto Moreno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Felipe Quintão de Doña, Alberto Moreno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical Education Epistemology Science. Educación Física Epistemología Ciencia. Educação Física Epistemologia Ciência. |
topic |
Physical Education Epistemology Science. Educación Física Epistemología Ciencia. Educação Física Epistemologia Ciência. |
description |
This paper describes, in comparison with Brazil, the critical experiences of Chilean field of Physical Education after the 1990s. In methodological terms, the study is based on a review of articles that publish on the theme in Chile. The results highlight similarities but, also, differences in the trajectory of critical pedagogy in both countries. The analysis aims to produce a common agenda for critical pedagogy of Physical Education in sense of Latin-Americans reality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897 10.19177/prppge.v14e25202071-84 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e25202071-84 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8897/5316 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 25 (2020); 71-84 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749004939264 |