Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547 |
Resumo: | The text is a reflection on the teacher as a profesional who travels in Research; dissemination and generation of culture and knowledge. For that, we have heard voices of some teachers who belong to the National System of Researchers from Mexico, attached at the Autonomous University of Mexico state. Some of the findings: predominance of research positivist approach; lack of preparation and training for research; studies developed individually within their solitudes; little support to material resources; without the right to discharge of time; lack of space, as well as equity for the dissemination of their research; lack of economic incentive; mechanistic production; feeling of pressure and little recognition; few opportunities to continue their training in institutions within the standards of educational quality. |
id |
UNOESC-3_5632c6a7246099493970f19a06d5a59d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11547 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI membersFlashes de emancipación en la actuación docente e investigación universitaria de los miembros del Sistema Nacional de Investigadores (SNI)Flashes da emancipaҫão na atuaҫão docente e na pesquisa universitária dos membros do Sistema Nacional de PesquisadoresDocênciaPesquisaProfessoresEmancipaҫãoUniversidadeDocenciaInvestigaciónEmancipaciónProfesoresUniversidadEducationalResearchTeachersEmancipationUniversityThe text is a reflection on the teacher as a profesional who travels in Research; dissemination and generation of culture and knowledge. For that, we have heard voices of some teachers who belong to the National System of Researchers from Mexico, attached at the Autonomous University of Mexico state. Some of the findings: predominance of research positivist approach; lack of preparation and training for research; studies developed individually within their solitudes; little support to material resources; without the right to discharge of time; lack of space, as well as equity for the dissemination of their research; lack of economic incentive; mechanistic production; feeling of pressure and little recognition; few opportunities to continue their training in institutions within the standards of educational quality.El texto es una reflexión acerca del docente como un profesional que transita en la investigación; docencia; difusión y generación de la cultura y del conocimiento. Para ello, se ha escuchado voces de algunos profesores que pertenecen al Sistema Nacional de Investigadores de México, adscritos en la Universidad Autónoma del Estado de México UAEMEX. Hallazgos: predominio de la investigación con enfoque positivista; falta de preparación y formación para la investigación; estudios desarrollados de manera individual dentro de sus soledades; poco apoyo de recursos materiales; sin derecho a descargas de tiempo; falta de espacios, así como de equidad para la divulgación de sus investigaciones; falta de incentivo económico; producción mecanicista; sentimiento de presiones y poco reconocimiento; pocas oportunidades para seguir con sus formaciones en instituciones dentro de los estándares de calidad educativa.O objetivo deste texto é uma reflexão sobre o docente como um profissional que transita na pesquisa, na docência, difusão e geraҫão da cultura e do conhecimento. Para isso, escutaram-se as vozes dos professores que pertencem ao Sistema Nacional de Pesquisadores de México, da Universidade Autônoma do Estado do México. Algumas conclusões: predomínio da pesquisa com enfoque positivista; falta de preparaҫão e formaҫão para a pesquisa; estudos realizados de maneira individual dentro da solidão de cada um dos pesquisadores; pouco apoio de recursos materias, assim como de tempo; falta de incentivo econômico; produҫão mecânica; sentimentos de pressões e pouco reconhecimento; faltam oportunidades para seguirem com as suas formaҫões em instituiҫões que estejam dentro de um padrão de alta qualidade educativa.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1154710.18593/r.v42i1.11547Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-362177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCspaporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547/13707Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopez, Aristeo Santos2019-11-19T17:03:08Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11547Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:03:08Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members Flashes de emancipación en la actuación docente e investigación universitaria de los miembros del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) Flashes da emancipaҫão na atuaҫão docente e na pesquisa universitária dos membros do Sistema Nacional de Pesquisadores |
title |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members |
spellingShingle |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members Lopez, Aristeo Santos Docência Pesquisa Professores Emancipaҫão Universidade Docencia Investigación Emancipación Profesores Universidad Educational Research Teachers Emancipation University |
title_short |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members |
title_full |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members |
title_fullStr |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members |
title_full_unstemmed |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members |
title_sort |
Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members |
author |
Lopez, Aristeo Santos |
author_facet |
Lopez, Aristeo Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopez, Aristeo Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Docência Pesquisa Professores Emancipaҫão Universidade Docencia Investigación Emancipación Profesores Universidad Educational Research Teachers Emancipation University |
topic |
Docência Pesquisa Professores Emancipaҫão Universidade Docencia Investigación Emancipación Profesores Universidad Educational Research Teachers Emancipation University |
description |
The text is a reflection on the teacher as a profesional who travels in Research; dissemination and generation of culture and knowledge. For that, we have heard voices of some teachers who belong to the National System of Researchers from Mexico, attached at the Autonomous University of Mexico state. Some of the findings: predominance of research positivist approach; lack of preparation and training for research; studies developed individually within their solitudes; little support to material resources; without the right to discharge of time; lack of space, as well as equity for the dissemination of their research; lack of economic incentive; mechanistic production; feeling of pressure and little recognition; few opportunities to continue their training in institutions within the standards of educational quality. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547 10.18593/r.v42i1.11547 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i1.11547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa por |
language |
spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547/13707 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36 Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36 Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36 Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36 Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i1 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530108792832 |