Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopez, Aristeo Santos
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547
Resumo: The text is a reflection on the teacher as a profesional who travels in Research; dissemination and generation of culture and knowledge. For that, we have heard voices of some teachers who belong to the National System of Researchers from Mexico, attached at the Autonomous University of Mexico state. Some of the findings: predominance of research positivist approach; lack of preparation and training for research; studies developed individually within their solitudes; little support to material resources; without the right to discharge of time; lack of space, as well as equity for the dissemination of their research; lack of economic incentive; mechanistic production; feeling of pressure and little recognition; few opportunities to continue their training in institutions within the standards of educational quality.
id UNOESC-3_5632c6a7246099493970f19a06d5a59d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11547
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI membersFlashes de emancipación en la actuación docente e investigación universitaria de los miembros del Sistema Nacional de Investigadores (SNI)Flashes da emancipaҫão na atuaҫão docente e na pesquisa universitária dos membros do Sistema Nacional de PesquisadoresDocênciaPesquisaProfessoresEmancipaҫãoUniversidadeDocenciaInvestigaciónEmancipaciónProfesoresUniversidadEducationalResearchTeachersEmancipationUniversityThe text is a reflection on the teacher as a profesional who travels in Research; dissemination and generation of culture and knowledge. For that, we have heard voices of some teachers who belong to the National System of Researchers from Mexico, attached at the Autonomous University of Mexico state. Some of the findings: predominance of research positivist approach; lack of preparation and training for research; studies developed individually within their solitudes; little support to material resources; without the right to discharge of time; lack of space, as well as equity for the dissemination of their research; lack of economic incentive; mechanistic production; feeling of pressure and little recognition; few opportunities to continue their training in institutions within the standards of educational quality.El texto es una reflexión acerca del docente como un profesional que transita en la investigación; docencia; difusión y generación de la cultura y del conocimiento. Para ello, se ha escuchado voces de algunos profesores que pertenecen al Sistema Nacional de Investigadores de México, adscritos en la Universidad Autónoma del Estado de México UAEMEX. Hallazgos: predominio de la investigación con enfoque positivista; falta de preparación y formación para la investigación; estudios desarrollados de manera individual dentro de sus soledades; poco apoyo de recursos materiales; sin derecho a descargas de tiempo; falta de espacios, así como de equidad para la divulgación de sus investigaciones; falta de incentivo económico; producción mecanicista; sentimiento de presiones y poco reconocimiento; pocas oportunidades para seguir con sus formaciones en instituciones dentro de los estándares de calidad educativa.O objetivo deste texto é uma reflexão sobre o docente como um profissional que transita na pesquisa, na docência, difusão e geraҫão da cultura e do conhecimento. Para isso, escutaram-se as vozes dos professores que pertencem ao Sistema Nacional de Pesquisadores de México, da Universidade Autônoma do Estado do México. Algumas conclusões: predomínio da pesquisa com enfoque positivista; falta de preparaҫão e formaҫão para a pesquisa; estudos realizados de maneira individual dentro da solidão de cada um dos pesquisadores; pouco apoio de recursos materias, assim como de tempo; falta de incentivo econômico; produҫão mecânica; sentimentos de pressões e pouco reconhecimento; faltam oportunidades para seguirem com as suas formaҫões em instituiҫões que estejam dentro de um padrão de alta qualidade educativa.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1154710.18593/r.v42i1.11547Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-362177-60590104-431110.18593/r.v42i1reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCspaporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547/13707Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopez, Aristeo Santos2019-11-19T17:03:08Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/11547Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T17:03:08Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
Flashes de emancipación en la actuación docente e investigación universitaria de los miembros del Sistema Nacional de Investigadores (SNI)
Flashes da emancipaҫão na atuaҫão docente e na pesquisa universitária dos membros do Sistema Nacional de Pesquisadores
title Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
spellingShingle Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
Lopez, Aristeo Santos
Docência
Pesquisa
Professores
Emancipaҫão
Universidade
Docencia
Investigación
Emancipación
Profesores
Universidad
Educational
Research
Teachers
Emancipation
University
title_short Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
title_full Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
title_fullStr Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
title_full_unstemmed Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
title_sort Flashes of emancipation in the teaching activity and university research of SNI members
author Lopez, Aristeo Santos
author_facet Lopez, Aristeo Santos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopez, Aristeo Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Docência
Pesquisa
Professores
Emancipaҫão
Universidade
Docencia
Investigación
Emancipación
Profesores
Universidad
Educational
Research
Teachers
Emancipation
University
topic Docência
Pesquisa
Professores
Emancipaҫão
Universidade
Docencia
Investigación
Emancipación
Profesores
Universidad
Educational
Research
Teachers
Emancipation
University
description The text is a reflection on the teacher as a profesional who travels in Research; dissemination and generation of culture and knowledge. For that, we have heard voices of some teachers who belong to the National System of Researchers from Mexico, attached at the Autonomous University of Mexico state. Some of the findings: predominance of research positivist approach; lack of preparation and training for research; studies developed individually within their solitudes; little support to material resources; without the right to discharge of time; lack of space, as well as equity for the dissemination of their research; lack of economic incentive; mechanistic production; feeling of pressure and little recognition; few opportunities to continue their training in institutions within the standards of educational quality.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547
10.18593/r.v42i1.11547
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i1.11547
dc.language.iso.fl_str_mv spa
por
language spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11547/13707
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36
Roteiro; Vol. 42 Núm. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36
Roteiro; Vol. 42 No. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36
Roteiro; v. 42 n. 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36
Roteiro; Vol. 42 N.º 1 (2017): Roteiro jan./abr. 2017; 11-36
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i1
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530108792832