Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Guilherme Augusto Rezende
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23825
Resumo: In this interview, we are interested in addressing school education and teaching as a production of meanings. The present interview argues for an institutional “role”: the Municipal Secretary of Education, Science and Technology of Niterói, State of Rio de Janeiro, but does not lose sight of the person instituted in the position, who works in many sectors of the Education area, necessarily consonants. She is also a teacher; teacher and researcher trainer; woman in command; wife; citizen. We start from the assumption that what we describe as reality is a phenomenon produced by our intentionalities, such intentionalities are responses to the outside that constitutes, therefore, our production of existential senses or meanings, through rules, is always in tension with the world that fence. Thinking, building and executing educational public policies is a political exercise, understood with the art of living in the polis, of great complexity, necessarily conflicting, including in the intimacy of those who experience conflicting situations between self-interest and the institutional.
id UNOESC-3_6c62adcc82b21f50075eec87daba8e15
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23825
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros AraújoEntrevista: política, poder y existencia, con Flávia Monteiro de Barros AraújoEntrevista: política, poder e existência, com Flávia Monteiro de Barros AraújoEducaçãoCurrículoPolíticaEducaciónPlan de estudiosPolíticaEducationCurriculumPoliticsIn this interview, we are interested in addressing school education and teaching as a production of meanings. The present interview argues for an institutional “role”: the Municipal Secretary of Education, Science and Technology of Niterói, State of Rio de Janeiro, but does not lose sight of the person instituted in the position, who works in many sectors of the Education area, necessarily consonants. She is also a teacher; teacher and researcher trainer; woman in command; wife; citizen. We start from the assumption that what we describe as reality is a phenomenon produced by our intentionalities, such intentionalities are responses to the outside that constitutes, therefore, our production of existential senses or meanings, through rules, is always in tension with the world that fence. Thinking, building and executing educational public policies is a political exercise, understood with the art of living in the polis, of great complexity, necessarily conflicting, including in the intimacy of those who experience conflicting situations between self-interest and the institutional.En esta entrevista, estamos interesados en abordar la educación escolar y el ejercicio de la enseñanza como una producción de significados. La presente entrevista argumenta a favor de un "rol" institucional: el Secretario Municipal de Educación, Ciencia y Tecnología de Niterói, Estado de Río de Janeiro, pero no pierde de vista a la persona instituida en el puesto, que trabaja en muchos sectores del área de Educación, necesariamente consonantes Ella también es maestra; formadora de profesores e investigadores; mujer al mando; esposa, ciudadana. Partimos de la suposición de que lo que describimos como realidad es un fenómeno producido por nuestras intencionalidades, tales intenciones son respuestas al exterior que constituyen, por lo tanto, nuestra producción de sentidos o significados existenciales, a través de reglas, siempre está en tensión con el mundo que nos rodea. Pensar, construir y ejecutar políticas públicas educativas es un ejercicio político, entendido con el arte de vivir en la polis, de gran complejidad, necesariamente conflictivo, incluso en la intimidad de quienes experimentan situaciones conflictivas entre el interés personal y el institucional.Nesta entrevista, interessa-nos abordar a educação escolar e o exercício do magistério como produção de sentidos. A presente entrevista argui um “papel” institucional: a Secretária Municipal de Educação, Ciência e Tecnologia de Niterói, Estado do Rio de Janeiro, mas não perde de vista a pessoa instituída no cargo, que milita em muitos setores da área da Educação, não necessariamente consoantes. É também professora; formadora de professores e de pesquisadores; mulher em posição de mando; esposa; cidadã. Partimos do pressuposto que aquilo que descrevemos como realidade é um fenômeno produzido por nossas intencionalidades, tais intencionalidades são respostas ao exterior que nos constitui, portanto, nossa produção de sentidos ou significados existenciais, via de regras, está sempre em tensão com o mundo que nos cerca. Pensar, construir e executar políticas públicas educacionais é um exercício político, entendido com a arte de conviver na pólis, de grande complexidade, necessariamente conflituoso, inclusive na intimidade daquele que vivencia situações conflitantes entre o interesse próprio e o institucional.Universidade do Oeste de Santa Catarina2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/2382510.18593/r.v46i.23825Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23825Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23825Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23825Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23825Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e238252177-60590104-431110.18593/r.v46ireponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23825/15741https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23825/15742Copyright (c) 2020 Guilherme Augusto Rezende Lemoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Guilherme Augusto Rezende 2022-08-16T12:21:12Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/23825Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2022-08-16T12:21:12Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo
Entrevista: política, poder y existencia, con Flávia Monteiro de Barros Araújo
Entrevista: política, poder e existência, com Flávia Monteiro de Barros Araújo
title Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo
spellingShingle Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo
Lemos, Guilherme Augusto Rezende
Educação
Currículo
Política
Educación
Plan de estudios
Política
Education
Curriculum
Politics
title_short Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo
title_full Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo
title_fullStr Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo
title_full_unstemmed Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo
title_sort Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo
author Lemos, Guilherme Augusto Rezende
author_facet Lemos, Guilherme Augusto Rezende
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Guilherme Augusto Rezende
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Currículo
Política
Educación
Plan de estudios
Política
Education
Curriculum
Politics
topic Educação
Currículo
Política
Educación
Plan de estudios
Política
Education
Curriculum
Politics
description In this interview, we are interested in addressing school education and teaching as a production of meanings. The present interview argues for an institutional “role”: the Municipal Secretary of Education, Science and Technology of Niterói, State of Rio de Janeiro, but does not lose sight of the person instituted in the position, who works in many sectors of the Education area, necessarily consonants. She is also a teacher; teacher and researcher trainer; woman in command; wife; citizen. We start from the assumption that what we describe as reality is a phenomenon produced by our intentionalities, such intentionalities are responses to the outside that constitutes, therefore, our production of existential senses or meanings, through rules, is always in tension with the world that fence. Thinking, building and executing educational public policies is a political exercise, understood with the art of living in the polis, of great complexity, necessarily conflicting, including in the intimacy of those who experience conflicting situations between self-interest and the institutional.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23825
10.18593/r.v46i.23825
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23825
identifier_str_mv 10.18593/r.v46i.23825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23825/15741
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23825/15742
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Guilherme Augusto Rezende Lemos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Guilherme Augusto Rezende Lemos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23825
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23825
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23825
Roteiro; v. 46 (2021): Roteiro; e23825
Roteiro; Vol. 46 (2021): Roteiro; e23825
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v46i
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220531595673600