Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794 |
Resumo: | This article is part of a qualitative research with descriptive approach, and has the aim of investigating the contributions of the Institutional Program for Scholarship for Beginner Teachers (PIBID) in the continued education of teachers. The sample was constituted of five headmasters of Basic Education schools affiliated to the Program; five coordinators of the Pedagogy subprojects area from Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); five supervisor professors and five fellows. The data collection was held through semi-structured interviews. The study identified that the articulation between Higher Education, PIBID and the classroom practice gives the opportunity to understand and learn the profession in the relations between theory and practice, and in the planning and execution of pedagogical actions. |
id |
UNOESC-3_783dd3bb69c5cb7dad9aedf53636b8d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12794 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBIDTesitura de la educación superior y formación continuada de profesores: contribuciones del PIBIDTessitura da educação superior e formação continuada de professores: contribuições do PIBIDEnsino SuperiorFormação continuadaEducação BásicaPIBIDEnseñanza SuperiorFormación continuadaEducación básicaPIBIDHigher EducationContinued educationBasic EducationPIBIDThis article is part of a qualitative research with descriptive approach, and has the aim of investigating the contributions of the Institutional Program for Scholarship for Beginner Teachers (PIBID) in the continued education of teachers. The sample was constituted of five headmasters of Basic Education schools affiliated to the Program; five coordinators of the Pedagogy subprojects area from Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); five supervisor professors and five fellows. The data collection was held through semi-structured interviews. The study identified that the articulation between Higher Education, PIBID and the classroom practice gives the opportunity to understand and learn the profession in the relations between theory and practice, and in the planning and execution of pedagogical actions.El artículo es parte de investigación cualitativa, de abordaje descriptivo, con objetivo de investigar las contribuciones del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID) en la formación continuada de profesores. La muestra se constituyó de cinco directoras de escuelas de Educación Básica; cinco coordinadores de área de los subproyectos de Pedagogía de la Universidad del Oeste de Santa Catarina (Unoesc); cinco supervisores profesores titulares y cinco académicos becarios. La colecta de datos ocurrió por entrevistas semiestructuradas. El estudio identificó que la articulación entre Enseñanza Superior, PIBID y práctica propicia comprender y aprender la profesión en las relaciones entre teoría y práctica, en el planeamiento y en la ejecución de las acciones pedagógicas.Este artigo é parte de uma pesquisa qualitativa, de abordagem descritiva, com o objetivo de investigar as contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na formação continuada de professores. A amostra se constituiu de cinco diretoras de escolas de Educação Básica conveniadas ao Programa; cinco coordenadores de área dos subprojetos de Pedagogia da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); cinco supervisores professores regentes e cinco acadêmicos bolsistas. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevistas semiestruturadas. O estudo identificou que a articulação entre Ensino Superior, PIBID e a prática na sala de aula oportuniza compreender e aprender a profissão, nas relações entre teoria e prática, no planejamento e na execução das ações pedagógicas.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1279410.18593/r.v42i2.12794Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392Roteiro; Vol. 42 Núm. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392Roteiro; v. 42 n. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392Roteiro; Vol. 42 N.º 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-3922177-60590104-431110.18593/r.v42i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794/13699Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessSopelsa, OrtenilaSantos, Simaiqui Teresinha dosMello, Regina Oneda2019-11-19T15:33:02Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12794Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T15:33:02Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID Tesitura de la educación superior y formación continuada de profesores: contribuciones del PIBID Tessitura da educação superior e formação continuada de professores: contribuições do PIBID |
title |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID |
spellingShingle |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID Sopelsa, Ortenila Ensino Superior Formação continuada Educação Básica PIBID Enseñanza Superior Formación continuada Educación básica PIBID Higher Education Continued education Basic Education PIBID |
title_short |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID |
title_full |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID |
title_fullStr |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID |
title_full_unstemmed |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID |
title_sort |
Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID |
author |
Sopelsa, Ortenila |
author_facet |
Sopelsa, Ortenila Santos, Simaiqui Teresinha dos Mello, Regina Oneda |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Simaiqui Teresinha dos Mello, Regina Oneda |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sopelsa, Ortenila Santos, Simaiqui Teresinha dos Mello, Regina Oneda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Superior Formação continuada Educação Básica PIBID Enseñanza Superior Formación continuada Educación básica PIBID Higher Education Continued education Basic Education PIBID |
topic |
Ensino Superior Formação continuada Educação Básica PIBID Enseñanza Superior Formación continuada Educación básica PIBID Higher Education Continued education Basic Education PIBID |
description |
This article is part of a qualitative research with descriptive approach, and has the aim of investigating the contributions of the Institutional Program for Scholarship for Beginner Teachers (PIBID) in the continued education of teachers. The sample was constituted of five headmasters of Basic Education schools affiliated to the Program; five coordinators of the Pedagogy subprojects area from Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); five supervisor professors and five fellows. The data collection was held through semi-structured interviews. The study identified that the articulation between Higher Education, PIBID and the classroom practice gives the opportunity to understand and learn the profession in the relations between theory and practice, and in the planning and execution of pedagogical actions. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794 10.18593/r.v42i2.12794 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i2.12794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794/13699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392 Roteiro; Vol. 42 Núm. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392 Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392 Roteiro; v. 42 n. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392 Roteiro; Vol. 42 N.º 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i2 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530133958656 |