Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sopelsa, Ortenila
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Santos, Simaiqui Teresinha dos, Mello, Regina Oneda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794
Resumo: This article is part of a qualitative research with descriptive approach, and has the aim of investigating the contributions of the Institutional Program for Scholarship for Beginner Teachers (PIBID) in the continued education of teachers. The sample was constituted of five headmasters of Basic Education schools affiliated to the Program; five coordinators of the Pedagogy subprojects area from Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); five supervisor professors and five fellows. The data collection was held through semi-structured interviews. The study identified that the articulation between Higher Education, PIBID and the classroom practice gives the opportunity to understand and learn the profession in the relations between theory and practice, and in the planning and execution of pedagogical actions.
id UNOESC-3_783dd3bb69c5cb7dad9aedf53636b8d4
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12794
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBIDTesitura de la educación superior y formación continuada de profesores: contribuciones del PIBIDTessitura da educação superior e formação continuada de professores: contribuições do PIBIDEnsino SuperiorFormação continuadaEducação BásicaPIBIDEnseñanza SuperiorFormación continuadaEducación básicaPIBIDHigher EducationContinued educationBasic EducationPIBIDThis article is part of a qualitative research with descriptive approach, and has the aim of investigating the contributions of the Institutional Program for Scholarship for Beginner Teachers (PIBID) in the continued education of teachers. The sample was constituted of five headmasters of Basic Education schools affiliated to the Program; five coordinators of the Pedagogy subprojects area from Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); five supervisor professors and five fellows. The data collection was held through semi-structured interviews. The study identified that the articulation between Higher Education, PIBID and the classroom practice gives the opportunity to understand and learn the profession in the relations between theory and practice, and in the planning and execution of pedagogical actions.El artículo es parte de investigación cualitativa, de abordaje descriptivo, con objetivo de investigar las contribuciones del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID) en la formación continuada de profesores. La muestra se constituyó de cinco directoras de escuelas de Educación Básica; cinco coordinadores de área de los subproyectos de Pedagogía de la Universidad del Oeste de Santa Catarina (Unoesc); cinco supervisores profesores titulares y cinco académicos becarios. La colecta de datos ocurrió por entrevistas semiestructuradas. El estudio identificó que la articulación entre Enseñanza Superior, PIBID y práctica propicia comprender y aprender la profesión en las relaciones entre teoría y práctica, en el planeamiento y en la ejecución de las acciones pedagógicas.Este artigo é parte de uma pesquisa qualitativa, de abordagem descritiva, com o objetivo de investigar as contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na formação continuada de professores. A amostra se constituiu de cinco diretoras de escolas de Educação Básica conveniadas ao Programa; cinco coordenadores de área dos subprojetos de Pedagogia da Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); cinco supervisores professores regentes e cinco acadêmicos bolsistas. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevistas semiestruturadas. O estudo identificou que a articulação entre Ensino Superior, PIBID e a prática na sala de aula oportuniza compreender e aprender a profissão, nas relações entre teoria e prática, no planejamento e na execução das ações pedagógicas.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1279410.18593/r.v42i2.12794Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392Roteiro; Vol. 42 Núm. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392Roteiro; v. 42 n. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392Roteiro; Vol. 42 N.º 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-3922177-60590104-431110.18593/r.v42i2reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794/13699Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessSopelsa, OrtenilaSantos, Simaiqui Teresinha dosMello, Regina Oneda2019-11-19T15:33:02Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/12794Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-19T15:33:02Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
Tesitura de la educación superior y formación continuada de profesores: contribuciones del PIBID
Tessitura da educação superior e formação continuada de professores: contribuições do PIBID
title Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
spellingShingle Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
Sopelsa, Ortenila
Ensino Superior
Formação continuada
Educação Básica
PIBID
Enseñanza Superior
Formación continuada
Educación básica
PIBID
Higher Education
Continued education
Basic Education
PIBID
title_short Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
title_full Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
title_fullStr Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
title_full_unstemmed Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
title_sort Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID
author Sopelsa, Ortenila
author_facet Sopelsa, Ortenila
Santos, Simaiqui Teresinha dos
Mello, Regina Oneda
author_role author
author2 Santos, Simaiqui Teresinha dos
Mello, Regina Oneda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sopelsa, Ortenila
Santos, Simaiqui Teresinha dos
Mello, Regina Oneda
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior
Formação continuada
Educação Básica
PIBID
Enseñanza Superior
Formación continuada
Educación básica
PIBID
Higher Education
Continued education
Basic Education
PIBID
topic Ensino Superior
Formação continuada
Educação Básica
PIBID
Enseñanza Superior
Formación continuada
Educación básica
PIBID
Higher Education
Continued education
Basic Education
PIBID
description This article is part of a qualitative research with descriptive approach, and has the aim of investigating the contributions of the Institutional Program for Scholarship for Beginner Teachers (PIBID) in the continued education of teachers. The sample was constituted of five headmasters of Basic Education schools affiliated to the Program; five coordinators of the Pedagogy subprojects area from Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); five supervisor professors and five fellows. The data collection was held through semi-structured interviews. The study identified that the articulation between Higher Education, PIBID and the classroom practice gives the opportunity to understand and learn the profession in the relations between theory and practice, and in the planning and execution of pedagogical actions.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794
10.18593/r.v42i2.12794
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i2.12794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794/13699
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392
Roteiro; Vol. 42 Núm. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392
Roteiro; Vol. 42 No. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392
Roteiro; v. 42 n. 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392
Roteiro; Vol. 42 N.º 2 (2017): Roteiro maio./ago. 2017; 375-392
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i2
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530133958656