The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Roteiro (Joaçaba. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422 |
Resumo: | It aims to understand how the toy was explored by children in early childhood education, in moments of free play in the classroom and what functions were assigned to this object. From a qualitative approach, participant observation was carried out with 13 field diaries. The qualitative analysis was carried out, with discussion in the light of theoretical contribution. Among the results is that the toy, both industrialized and the object transformed into a toy, became considerably present in the games, allowing the enrichment of the experiences, by the children. We emphasize the necessary qualification of teacher mediation regarding the manifestations of gender stereotypes in games. The provision of other play environments and pedagogical attention in the provision of play objects in order to contribute to the processes of creation, exploration and enrichment of children's experiences. |
id |
UNOESC-3_798efa5ce871dd96283c1f72a2225c76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13422 |
network_acronym_str |
UNOESC-3 |
network_name_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood educationNiños que exploran los juguetes en experiencias de juego en la educación infantilA exploração de brinquedos por crianças em experiências lúdicas na educação infantilEducação infantilCrianças da primeira infânciaExperiências lúdicasExploração de brinquedosInteraçãoEducación infantilNiños de la primera infanciaExperiencias lúdicasExplotación de juguetesInteracciónChildhood educationEarly childhoodPlay experiencesHolding of toysInteractionIt aims to understand how the toy was explored by children in early childhood education, in moments of free play in the classroom and what functions were assigned to this object. From a qualitative approach, participant observation was carried out with 13 field diaries. The qualitative analysis was carried out, with discussion in the light of theoretical contribution. Among the results is that the toy, both industrialized and the object transformed into a toy, became considerably present in the games, allowing the enrichment of the experiences, by the children. We emphasize the necessary qualification of teacher mediation regarding the manifestations of gender stereotypes in games. The provision of other play environments and pedagogical attention in the provision of play objects in order to contribute to the processes of creation, exploration and enrichment of children's experiences.Tiene como objetivo entender cómo el juguete ha sido explorado por los niños de preescolar en los momentos de juego libre en esa habitación y los roles se han asignado a este objeto. Enfoque cualitativo, se procedió observación participante con 13 diarios de campo. Hemos llevado a cabo un análisis cualitativo, con la discusión a la luz de apoyo teórico. Entre los resultados es que el juguete tanto industrializados como el juguete objeto transformado, se convirtió considerablemente presentes en la obra, proporcionando oportunidades para el enriquecimiento de experiencias para los niños. No es necesaria la calificación de la mediación docente en relación con las manifestaciones de los estereotipos de género en juego; la prestación de otros entornos para jugar y la atención pedagógica en la disposición de los objetos recreativos con el fin de contribuir a los procesos de creación, explotación y enriquecimiento de las experiencias de los niños.Neste estudo objetivou-se compreender o modo como o brinquedo foi explorado por crianças da educação infantil em momentos de brincadeira livre em sala, e que funções foram atribuídas para esse objeto lúdico. Por meio da abordagem qualitativa, procedeu-se observação participante com 13 diários de campo, com discussão à luz de aporte teórico. Entre os resultados, verificou-se que o brinquedo, tanto o industrializado quanto o objeto transformado em brinquedo, fez-se consideravelmente presente nas brincadeiras, oportunizando o enriquecimento das experiências pelas crianças. Destacou-se necessária a qualificação da mediação docente no que se refere às manifestações de estereótipos de gênero em brincadeiras, a oferta de outros ambientes para brincar e a atenção pedagógica na disponibilização dos objetos lúdicos, a fim de contribuir para os processos de criação, exploração e enriquecimento das experiências das crianças.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1342210.18593/r.v42i3.13422Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634Roteiro; Vol. 42 Núm. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634Roteiro; v. 42 n. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634Roteiro; Vol. 42 N.º 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-6342177-60590104-431110.18593/r.v42i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422/13680Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessNicolielo, Maria ElisaSommerhalder, Aline2019-11-18T22:22:43Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13422Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T22:22:43Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education Niños que exploran los juguetes en experiencias de juego en la educación infantil A exploração de brinquedos por crianças em experiências lúdicas na educação infantil |
title |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education |
spellingShingle |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education Nicolielo, Maria Elisa Educação infantil Crianças da primeira infância Experiências lúdicas Exploração de brinquedos Interação Educación infantil Niños de la primera infancia Experiencias lúdicas Explotación de juguetes Interacción Childhood education Early childhood Play experiences Holding of toys Interaction |
title_short |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education |
title_full |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education |
title_fullStr |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education |
title_full_unstemmed |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education |
title_sort |
The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education |
author |
Nicolielo, Maria Elisa |
author_facet |
Nicolielo, Maria Elisa Sommerhalder, Aline |
author_role |
author |
author2 |
Sommerhalder, Aline |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nicolielo, Maria Elisa Sommerhalder, Aline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação infantil Crianças da primeira infância Experiências lúdicas Exploração de brinquedos Interação Educación infantil Niños de la primera infancia Experiencias lúdicas Explotación de juguetes Interacción Childhood education Early childhood Play experiences Holding of toys Interaction |
topic |
Educação infantil Crianças da primeira infância Experiências lúdicas Exploração de brinquedos Interação Educación infantil Niños de la primera infancia Experiencias lúdicas Explotación de juguetes Interacción Childhood education Early childhood Play experiences Holding of toys Interaction |
description |
It aims to understand how the toy was explored by children in early childhood education, in moments of free play in the classroom and what functions were assigned to this object. From a qualitative approach, participant observation was carried out with 13 field diaries. The qualitative analysis was carried out, with discussion in the light of theoretical contribution. Among the results is that the toy, both industrialized and the object transformed into a toy, became considerably present in the games, allowing the enrichment of the experiences, by the children. We emphasize the necessary qualification of teacher mediation regarding the manifestations of gender stereotypes in games. The provision of other play environments and pedagogical attention in the provision of play objects in order to contribute to the processes of creation, exploration and enrichment of children's experiences. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422 10.18593/r.v42i3.13422 |
url |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422 |
identifier_str_mv |
10.18593/r.v42i3.13422 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422/pdf https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422/13680 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Roteiro |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634 Roteiro; Vol. 42 Núm. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634 Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634 Roteiro; v. 42 n. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634 Roteiro; Vol. 42 N.º 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634 2177-6059 0104-4311 10.18593/r.v42i3 reponame:Roteiro (Joaçaba. Online) instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) instacron:UNOESC |
instname_str |
Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
instacron_str |
UNOESC |
institution |
UNOESC |
reponame_str |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
collection |
Roteiro (Joaçaba. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br |
_version_ |
1800220530182193152 |