The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nicolielo, Maria Elisa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Sommerhalder, Aline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Roteiro (Joaçaba. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422
Resumo: It aims to understand how the toy was explored by children in early childhood education, in moments of free play in the classroom and what functions were assigned to this object. From a qualitative approach, participant observation was carried out with 13 field diaries. The qualitative analysis was carried out, with discussion in the light of theoretical contribution. Among the results is that the toy, both industrialized and the object transformed into a toy, became considerably present in the games, allowing the enrichment of the experiences, by the children. We emphasize the necessary qualification of teacher mediation regarding the manifestations of gender stereotypes in games. The provision of other play environments and pedagogical attention in the provision of play objects in order to contribute to the processes of creation, exploration and enrichment of children's experiences.
id UNOESC-3_798efa5ce871dd96283c1f72a2225c76
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13422
network_acronym_str UNOESC-3
network_name_str Roteiro (Joaçaba. Online)
repository_id_str
spelling The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood educationNiños que exploran los juguetes en experiencias de juego en la educación infantilA exploração de brinquedos por crianças em experiências lúdicas na educação infantilEducação infantilCrianças da primeira infânciaExperiências lúdicasExploração de brinquedosInteraçãoEducación infantilNiños de la primera infanciaExperiencias lúdicasExplotación de juguetesInteracciónChildhood educationEarly childhoodPlay experiencesHolding of toysInteractionIt aims to understand how the toy was explored by children in early childhood education, in moments of free play in the classroom and what functions were assigned to this object. From a qualitative approach, participant observation was carried out with 13 field diaries. The qualitative analysis was carried out, with discussion in the light of theoretical contribution. Among the results is that the toy, both industrialized and the object transformed into a toy, became considerably present in the games, allowing the enrichment of the experiences, by the children. We emphasize the necessary qualification of teacher mediation regarding the manifestations of gender stereotypes in games. The provision of other play environments and pedagogical attention in the provision of play objects in order to contribute to the processes of creation, exploration and enrichment of children's experiences.Tiene como objetivo entender cómo el juguete ha sido explorado por los niños de preescolar en los momentos de juego libre en esa habitación y los roles se han asignado a este objeto. Enfoque cualitativo, se procedió observación participante con 13 diarios de campo. Hemos llevado a cabo un análisis cualitativo, con la discusión a la luz de apoyo teórico. Entre los resultados es que el juguete tanto industrializados como el juguete objeto transformado, se convirtió considerablemente presentes en la obra, proporcionando oportunidades para el enriquecimiento de experiencias para los niños. No es necesaria la calificación de la mediación docente en relación con las manifestaciones de los estereotipos de género en juego; la prestación de otros entornos para jugar y la atención pedagógica en la disposición de los objetos recreativos con el fin de contribuir a los procesos de creación, explotación y enriquecimiento de las experiencias de los niños.Neste estudo objetivou-se compreender o modo como o brinquedo foi explorado por crianças da educação infantil em momentos de brincadeira livre em sala, e que funções foram atribuídas para esse objeto lúdico. Por meio da abordagem qualitativa, procedeu-se observação participante com 13 diários de campo, com discussão à luz de aporte teórico. Entre os resultados, verificou-se que o brinquedo, tanto o industrializado quanto o objeto transformado em brinquedo, fez-se consideravelmente presente nas brincadeiras, oportunizando o enriquecimento das experiências pelas crianças. Destacou-se necessária a qualificação da mediação docente no que se refere às manifestações de estereótipos de gênero em brincadeiras, a oferta de outros ambientes para brincar e a atenção pedagógica na disponibilização dos objetos lúdicos, a fim de contribuir para os processos de criação, exploração e enriquecimento das experiências das crianças.Universidade do Oeste de Santa Catarina2017-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/1342210.18593/r.v42i3.13422Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634Roteiro; Vol. 42 Núm. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634Roteiro; v. 42 n. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634Roteiro; Vol. 42 N.º 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-6342177-60590104-431110.18593/r.v42i3reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)instacron:UNOESCporhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422/pdfhttps://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422/13680Copyright (c) 2017 Roteiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessNicolielo, Maria ElisaSommerhalder, Aline2019-11-18T22:22:43Zoai:ojs.periodicos.unoesc.edu.br:article/13422Revistahttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteirohttps://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/oairoteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br2177-60590104-4311opendoar:2019-11-18T22:22:43Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
Niños que exploran los juguetes en experiencias de juego en la educación infantil
A exploração de brinquedos por crianças em experiências lúdicas na educação infantil
title The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
spellingShingle The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
Nicolielo, Maria Elisa
Educação infantil
Crianças da primeira infância
Experiências lúdicas
Exploração de brinquedos
Interação
Educación infantil
Niños de la primera infancia
Experiencias lúdicas
Explotación de juguetes
Interacción
Childhood education
Early childhood
Play experiences
Holding of toys
Interaction
title_short The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
title_full The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
title_fullStr The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
title_full_unstemmed The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
title_sort The exploration of toys by children in ludical experiences in childhood education
author Nicolielo, Maria Elisa
author_facet Nicolielo, Maria Elisa
Sommerhalder, Aline
author_role author
author2 Sommerhalder, Aline
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nicolielo, Maria Elisa
Sommerhalder, Aline
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Crianças da primeira infância
Experiências lúdicas
Exploração de brinquedos
Interação
Educación infantil
Niños de la primera infancia
Experiencias lúdicas
Explotación de juguetes
Interacción
Childhood education
Early childhood
Play experiences
Holding of toys
Interaction
topic Educação infantil
Crianças da primeira infância
Experiências lúdicas
Exploração de brinquedos
Interação
Educación infantil
Niños de la primera infancia
Experiencias lúdicas
Explotación de juguetes
Interacción
Childhood education
Early childhood
Play experiences
Holding of toys
Interaction
description It aims to understand how the toy was explored by children in early childhood education, in moments of free play in the classroom and what functions were assigned to this object. From a qualitative approach, participant observation was carried out with 13 field diaries. The qualitative analysis was carried out, with discussion in the light of theoretical contribution. Among the results is that the toy, both industrialized and the object transformed into a toy, became considerably present in the games, allowing the enrichment of the experiences, by the children. We emphasize the necessary qualification of teacher mediation regarding the manifestations of gender stereotypes in games. The provision of other play environments and pedagogical attention in the provision of play objects in order to contribute to the processes of creation, exploration and enrichment of children's experiences.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422
10.18593/r.v42i3.13422
url https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422
identifier_str_mv 10.18593/r.v42i3.13422
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422/pdf
https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13422/13680
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Roteiro
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Oeste de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634
Roteiro; Vol. 42 Núm. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634
Roteiro; Vol. 42 No. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634
Roteiro; v. 42 n. 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634
Roteiro; Vol. 42 N.º 3 (2017): Roteiro set./dez. 2017; 613-634
2177-6059
0104-4311
10.18593/r.v42i3
reponame:Roteiro (Joaçaba. Online)
instname:Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron:UNOESC
instname_str Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
instacron_str UNOESC
institution UNOESC
reponame_str Roteiro (Joaçaba. Online)
collection Roteiro (Joaçaba. Online)
repository.name.fl_str_mv Roteiro (Joaçaba. Online) - Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)
repository.mail.fl_str_mv roteiro@unoesc.edu.br||editora@unoesc.edu.br||roteiro@unoesc.edu.br|| debora.pereira@unoesc.edu.br
_version_ 1800220530182193152